Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ulfie81

Laga/Förstärka rostig bryggstege

Rekommendera Poster

hej!

 

Har en trappa ner till båten från bryggan som börjar bli rostig. Se bif bild, nere på hörnet undertill är det genomrostat fast det bär fortfarande.

Stegen är från 70-talet och salta höststormar har tagit hårt. man ser även där det gamla trappsteget suttit att det blivit hål där skruvhålet varit.

 

jag önskar nu förstärka/laga för att den ska hålla ett par år till, fått erbjudande av föreningen att köpa ny trapp, men 6500kr kan jag ha roligare med för tillfället.

Så...skulle vilja ha tips på hur/om jag kan laga utan svets då jag inte kan svetsa och inte känner någon som kan. Kan man böja till en metallplatta och typ popnita fast runt hörnet den där det finns friskt gods eller liknande. behöver inte bli snyggt heller. funktion går först:) den mesta andra rosten är bara ytlig som jag slipar bort och målar över med hammarlack eller liknande.

 

Tack på förhand

steege1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För de pengarna en ny stege kostar så får du ju både en svets och en kurs! Det är väldigt enkelt att svetsa med en modern, liten invertersvets. Det blir inte så snyggt kanske men det håller!

--

En "quick & dirty" reparation är att kladda på polyester/glasfiber (tills du lärt dig svetsa ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har alltid velat lära mig att svetsa.

det där ska jag kolla på bhemac :)

om du inte vill lära dig så hade jag inte nitat utan tagit ett plattjärn i samma tjocklek och bultat fast ordentligt en bra bit ovanför och nedanför.

är ju lätt att bonka till en 90graders bit i städet

eller kanske skulle man skaffa en sån här?

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/invertersvetsar/invertersvets-210024/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots att jag är en usel svetsare så köpte jag en liten inverter. Sen får man svetsa ihop överblivna järnbitar eller åka till skroten och köpa lite. Idag finns säkert en massa bra youtube-klipp.

Det är ganska enkelt egentligen.

Rostfritt går utmärkt att svetsa med pinne, jag tycker det är enklare än vanligt stål. Tex 25 mm rör går utmärkt att svetsa, det blir lite mer att slipa än vid TIG svetsning men det funkar.

Det brukar vara ett himla organiserande om man ska ha något svetsat annars. Det finns många som kan svetsa men få av dem verkar ha egen svets.

Min svets heter Telwin Tecnica 144, den köpte jag på Blocket, 2400 kr. Då ingick även en TIG-tillsats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Trots att jag är en usel svetsare så köpte jag en liten inverter. Sen får man svetsa ihop överblivna järnbitar eller åka till skroten och köpa lite. Idag finns säkert en massa bra youtube-klipp.

Det är ganska enkelt egentligen.

Rostfritt går utmärkt att svetsa med pinne, jag tycker det är enklare än vanligt stål. Tex 25 mm rör går utmärkt att svetsa, det blir lite mer att slipa än vid TIG svetsning men det funkar.

Det brukar vara ett himla organiserande om man ska ha något svetsat annars. Det finns många som kan svetsa men få av dem verkar ha egen svets.

Min svets heter Telwin Tecnica 144, den köpte jag på Blocket, 2400 kr. Då ingick även en TIG-tillsats.

Halloj

 

Tack för svaret, och tipset... kanske köper en sån cheap-charlie svets på typ jula och provar.

Invertersvets, är det samma som pinnsvets?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna vad de sa på föreningen när

du kom med kvittot för svetsen och svetsarkursen

🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ulfie81:

Invertersvets, är det samma som pinnsvets?

Nja, invertern gör att ström/spänning blir rätt. Svetsa kan man göra med pinne eller TIG (kräver skyddsgas).

Förr hade man stora roterande svetsverk men så kom det billig små svetsar med transformator lämpliga för hobbybruk. De var ganska dåliga.

Nu kan man göra med inverter det blir både bra och billigt och är lätta att svetsa med åtmnstone för hobbybruk.

--

Träffade en tjej som hade köpt en liten svets. Hon skulle ha något gjort och det var nästan omöjligt eller dyrt.

På skroten fick hon en hög med bitar att testa på, han på skroten tyckte det var så kul så hon också lite undervisning.

Säg så här, jag önskar att jag kunde svetsa lika snyggt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...