Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Widassillen

Starta Johnson 60 från 1990?

Rekommendera Poster

Hej, precis köpt en gammal Ryds med Johnson 60 från 1990. Tyvärr utan manual (men det verkar alla slarva bort). Fått igång den och kört lite men nu senaste tog batteriet slut efter några minuters startförsök. Har dålig koll på hur det fungerar med nyckel/chock/handgasen

Fråga 1: Vad är rätt moment i punktform för att starta denna typ av motor? (Ja, amatör behöver detta...)

Fråga 2: Är det onormalt att batteriet inte räcker mer än till några minuters startförsök? 

 

Tacksam för alla svar!

Redigerad av Widassillen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Antar att du menar start av kall motor?

Förmodligen styrs Choke-spjället via tändningslåset. 

 

Prova tryck in nyckeln och lyssna vid motorn om du hör ett "klickljud" ifrån choken. 

 

Start av kall motor: Pumpa fram bensin via blåsan på soppaslangen. Ha lite mer gas än tomgång och tryck in nyckeln nån sekund eller två när du vrider mot start. Choka inte för länge då är det risk att motorn blir sur. 

 

Start av varm motor: Ingen choke eller gas skall behövas om motorn går som den skall. 

 

Batteriet räcker olika beroende på laddning, storlek och kondition. Men du ska ju inte behöva köra startmotorn mer än några sekunder för att starta. Sedan laddas det upp när motorn är igång. 

 

 

Redigerad av Gäst
lagt till info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en evinrude 70 hk, 1986.

 

1. Pumpa blåsan

2. Gasen någonstans lite mer än mitten

3. Tryck in nyckeln (choke) och vrid sedan nyckeln för att starta.

4. När motorn startar släpper jag chocken. Hör jag att motorn håller på att dö trycket jag in choken igen och släpper den igen när motorn går bra.

5. Justera gasen så den inte varvar för mycket 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera stt denns motor inte har något chokespjäll utan primer. Primer funkar bäst om den används före start av kall motor. Choke har bara effekt om den används under start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla!

Visade sig att problemet var en spricka i nippeln på kopplingen till bensindunken.

Motorn fick bara luft...

Bytat den nu och det fungera prima att starta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...