Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DanielMalmgren

Climendo?

Rekommendera Poster

Någon som vet vad som har hänt med Climendo? Är mitt favoritställe för väderprognoser men senaste veckorna har det inte gått att söka fram relevanta orter för mig. Och idag verkar hela webplatsen vara nere. Har de lagt ner verksamheten tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev nyfiken och googelklickade enlig fig 2 i saxade bilden nedan, upp kom en varningstext enligt fig 1. (Själv har jag f.ö. PC med webbläsaren Firefox.)

Klickade därefter på "avancerat" i bildens fig 1 nedan, vilket gav denna förklarade text. I texten utvecklas detta med fel tid, tidzon etc; men både du och jag kan väl knappast ha `felinställt´?


Tja, passar härmed över bollen till forumets datorkunniga. Vad kan ha hänt med sajten? Upphört certifikat?? 😦
 

climendo.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant... Jag hade faktiskt bara testat i Firefox på min dator (dvs den webläsare jag använder normalt) och jag får bara en vit sida där. Inget felmeddelande, ingen html, ingenting. Nu testade jag lite andra webläsare på samma dator och i IE samt Edge får jag också vit sida, medan Chrome och Edge dev (dvs den varianten som kör Chromium-motor) rapporterar HTTP ERROR 503.

 

Tror helt enkelt vi kan konstatera att denna webplats är fubar. Eftersom ingen verkar laga den så antar jag att verksamheten har lagt ner. Efter lite eftersökningar så hittade jag dock istället följande webplats, verkar göra ungefär samma sak och deras mobilapp verkar faktiskt till och med bättre: https://grontvader.se/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Thomas-1:

Upphört certifikat??

Ja det SSL-certifikat som behövs för att en http sida ska bli en säker https måste förnyas med jämna mellanrum och det kan kosta pengar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara det utan appen har slutat hämta in data från vissa källor. Tämligen uppenbart att den inte drivs längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast har sajten verkligen slutgiltigt och definitivt avlidit?
[Finns en i detta forum ofta länkad sajt med verkstadshandböcker som länge tycktes död, men den sajten - boatinfo.no/lib - återuppstod likt fågel fenix? (Den sajten är visserligen inte nån "app", kanske har appar kortare livslängd?)]


I alla fall så har jag testat att söka climendo emellanåt, tyvärr utan resultat.
Får numera också "blank skärm", men klickar jag enligt bilden nedan på "info-symbolen" så fås åtminstone firefox-felmeddelande. Inte mycket att `rapportera hem´ om, men ändå?
Gissar att Firefox slutar med popup-skyltar - likt mitt förra inläggs bild - efter en viss tid eller ett visst antal sökningar??

 

climendoxxx.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pengarna kanske är slut?

image.png.33fc00c60c83fcb3a068e2b8981d23a5.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...