Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Maetsi

Läckage?

Rekommendera Poster

Helt ny på båtmotorer och har precis servat en gammal Evinrude 25hk från 1983. Renoverat förgasare, vattenpump, tändkablar, termostat.

Provkört ett tag i vattentunna. När jag sedan lyfte motorn på akterspegeln ser jag att det runnit ut vad som luktar bensin/olja från ett litet hål ovanför skäddan på växelhuset.

Är detta normalt eller har jag läckage eller annat otrevligt någonstans? Förgasarskruven sitter längst in -1,5 varv och jag kör på alkylatbensin om det spelar någon roll.

Inked67928092_1792940367519215_3335399725795901440_n_LI.jpg

Redigerad av Maetsi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är växelhusolja så är det säkert normalt på en så gammal motor. Avgaser med restolja leds ned genom riggen. Låga varv medför taskig förbränning och mkt olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är helt normalt.

Vill minnas att det var just detta som gjorde att köparen av min sons båt med en 25hk från sent 70-tal först backade, men efter att ha konsulterat en sakkunnig körde alla milen tillbaka en gång till och slutligen köpte båten.

 

Som @guestsson skriver så sölar det ut en del tämligen oljefet avgasblandning här, och i en vattentunna blir det snabbt koncentrerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis lagat en 25HK Johnson från 80 -talet och den gjorde precis likadant vid körning i tunna, i havet finns inte problemet. Så ja, det borde vara helt normalt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...