Jump to content
Thursday 09 December 2021
Prestige34Kad300

Volvo Penta KAD 300 går något varm

Recommended Posts

2 timmar sedan skrev nossnahoj:

 

Synpunkter på detta? Funkar syrablandningen stillastående eller måste den cirkulera för att ge effekt?

“Är något värd att göra, är det värd att göra rätt!” Du missar följande positiva effekter jmf med Volvos instruktion:

  • Värmen från motorn ökar oxalsyrans renande effekt
  • Cirkulationen från motorn sköljer bort oxalsyran som ”verkat klart” och blivit passiv pga kalk mm
  • Det är oklart om du lyckas att fylla, tömma och rensa alla delar av motorn utan aktiv cirkulation under reningsprocessen
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha. Det var ju svårt att argumentera emot. Får bli ett tvåmansjobb då istället. Tack för input!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och impellrarna är exakt lika? 

Jag tänker då på bredden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-05-10 vid 18:24 skrev nossnahoj:

Jaha. Det var ju svårt att argumentera emot. Får bli ett tvåmansjobb då istället. Tack för input!

Bra att du plockar ut thermostatrarna! Eftersom du skall skölja rent med sötvatten efter att du har kört bikarbonaten, vilket med fördel kan göras när motorn svalnat!

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-05-10 vid 11:59 skrev Anjens:

“Är något värd att göra, är det värd att göra rätt!” Du missar följande positiva effekter jmf med Volvos instruktion:

  • Värmen från motorn ökar oxalsyrans renande effekt
  • Cirkulationen från motorn sköljer bort oxalsyran som ”verkat klart” och blivit passiv pga kalk mm
  • Det är oklart om du lyckas att fylla, tömma och rensa alla delar av motorn utan aktiv cirkulation under reningsprocessen

Utöver vad Anjens anfört har jag ytterligare ett skäl att inte rensa motorn med metoden jag föreslog tidigare i tråden: utan termostatpaketet på plats sluter inte termostathuset tätt! Tiden jag eventuellt hade tjänat på att inte varmköra på riktigt (var dåligt väder vid tillfället och jag vågade mig inte ut själv) förlorade jag flera gånger om i motorrumssvabbning. Behövligt, men inte vad jag hade planerat. Så håll er till Volvos instruktion och inte min, som klokare personer redan påpekat.
 

Gjort om och gjort rätt. Temperaturen gick ner ett par grader vid marschfart (ca 90 grader vid 2600 rpm, 21 knop) efter syrabehandlingen, men problemet att 42:an går varm under press (>2900 rpm) kvarstår. Laddluftkylaren och värmeväxlaren ser helt ok ut invändigt. Impeller ny, ny och spänd rem till cirkulationspump, luftfilter nytt, vattenfilter rent och s-slangen från drevet ser ut att sitta på plats sålångt det går att kontrollera i iskallt vatten. Turbon är kanske inte helt fräsch, har inte dendär hästsparkseffekten längre om jag accar utan kompressorn ikopplad och toppfarten är lägre än tidigare, men kan det påverka motortemperaturen? Eller ska jag börja byta ut delar, t ex cirkulationspump, på måfå?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-05-24 vid 23:19 skrev nossnahoj:

Utöver vad Anjens anfört har jag ytterligare ett skäl att inte rensa motorn med metoden jag föreslog tidigare i tråden: utan termostatpaketet på plats sluter inte termostathuset tätt! Tiden jag eventuellt hade tjänat på att inte varmköra på riktigt (var dåligt väder vid tillfället och jag vågade mig inte ut själv) förlorade jag flera gånger om i motorrumssvabbning. Behövligt, men inte vad jag hade planerat. Så håll er till Volvos instruktion och inte min, som klokare personer redan påpekat.
 

Gjort om och gjort rätt. Temperaturen gick ner ett par grader vid marschfart (ca 90 grader vid 2600 rpm, 21 knop) efter syrabehandlingen, men problemet att 42:an går varm under press (>2900 rpm) kvarstår. Laddluftkylaren och värmeväxlaren ser helt ok ut invändigt. Impeller ny, ny och spänd rem till cirkulationspump, luftfilter nytt, vattenfilter rent och s-slangen från drevet ser ut att sitta på plats sålångt det går att kontrollera i iskallt vatten. Turbon är kanske inte helt fräsch, har inte dendär hästsparkseffekten längre om jag accar utan kompressorn ikopplad och toppfarten är lägre än tidigare, men kan det påverka motortemperaturen? Eller ska jag börja byta ut delar, t ex cirkulationspump, på måfå?

För andra som läser detta så måste man tar ur termostaterna ur paketet och sätta tillbaka plåten med gummitätningen, då läcker det inte.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-04-16 vid 15:33 skrev Swadop:

När du monterade bort oljekylaren, var du tvungen att tömma motorer på olja innan? 

Om du bara monterar av själva kylaren behöver du inte tömma motorn på olja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy