Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Busterxl120hk

Startmotorproblem...

Rekommendera Poster

Köpte en billig motor som suttit på en båt som varit tjuvkopplad. När dom försökt koppla in ett nytt tändningslås hade det blivit kabelbrand osv.

Ny startmotor var inköpt och provad, men det blev aldrig någon fungerande kombination av det. Jag har nytt reglage och ny kabelstam på denna Force 120 (Mercury) 2-takt.

 

Startmotorn som satt på var död, tog isär och såg att endast ett kol av 4 nuddade släpytan och att det var en hel del bränt.

slog isär startmotor nr2 och satte ihop en fräsch av 2 gamla.

 

Testade torrt och den gick jättefint, men väl på motorn så ser jag att den hår åt fel håll!!!

Det går ju inte att fasvända eftersom startmotorn jordar i motorn självklart.

Testat att vrida locket med kol 180 grader för att ändra på nord/syd med samma resultat.

 

Vad är det som påverkar vilket håll startmotorn går???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar utan belägg...

Vänd 90 grader, åt endera hållet. 

 

Har med antalet lindningar i rotorn att göra, anslutna till kollektorn, d v s kontaktytorna. Så jag tror på 90 grader. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För visst är kolens kopparflätor rätt långa? 

Har du anslutit på rätta ställen? EV fel borde då bli just 90 grader. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Busterxl120hk:

Köpte en billig motor som suttit på en båt som varit tjuvkopplad. När dom försökt koppla in ett nytt tändningslås hade det blivit kabelbrand osv.

Ny startmotor var inköpt och provad, men det blev aldrig någon fungerande kombination av det. Jag har nytt reglage och ny kabelstam på denna Force 120 (Mercury) 2-takt.

 

Startmotorn som satt på var död, tog isär och såg att endast ett kol av 4 nuddade släpytan och att det var en hel del bränt.

slog isär startmotor nr2 och satte ihop en fräsch av 2 gamla.

 

Testade torrt och den gick jättefint, men väl på motorn så ser jag att den hår åt fel håll!!!

Det går ju inte att fasvända eftersom startmotorn jordar i motorn självklart.

Testat att vrida locket med kol 180 grader för att ändra på nord/syd med samma resultat.

 

Vad är det som påverkar vilket håll startmotorn går???

Tror också på 90 graders teorin. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två eller tre sätt att ändra rotatinsrikning på en likströmsmotor 

1 polvända. 

2 vänd magnetfältet. 

3 som kanske är din grej, och egentligen är en 1:a, du har på något vis vänt kolen fel. 

Om inte så kolla om du har monterat magneterna rätt. Är det permanentmagneter i denna eller magnetspolar? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlar man "starter turning wrong direction" så får an mängder med uppslag.

Bl. att den skulle vara avsedd för den Australiska marknaden 🙂  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev guestsson:

Googlar man "starter turning wrong direction" så får an mängder med uppslag.

Bl. att den skulle vara avsedd för den Australiska marknaden 🙂  

Ja det vet ju alla, enligt en massa konspirationsteorier är ju allting tvärtom down under. 

Ok ställ om tändningen och byt till australiensk propeller 🙄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en onödig kommentar, men du har inte lyckats växla plus och minus när du kopplade in den? Har du kollat med en voltmeter så att du är 100 på att felet inte är utanför startmotorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn jordar ju i motorn, endast plus in givetvis.

Kolen går inte att sätta på annat sätt utan att kortsluta plus och jordade kol.

Har vänt på hela höljet så jag har vänt på nord och syd-magneterna istället.

Motorn går åt rätt håll med startkablar direkt på nu.

Men med startmotorn på motorn med startrelä inkopplat så går den åt fel håll och går hela tiden med väldigt dålig knuff från början.

Kanske var det det som spökade hela tiden, och att det inte var startmotorn det var fel på. Skumma fel när man inte är någon mästare på el...

 

Nytt startrelä på gång, så får vi se om den chockas igång åt rätt håll med lite mer ampere. Och att reläet sluter när man vrider från startläget...

 

Tack för lite vettigt folk att bolla idéer med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda möjligheten jag kan se är att ha polvänt batterianslutningarna. 

 

Om du gjort detta så har du sannolikt nu en trasig spänningsregulator. Troligen har allt annat i motorn klarat sig så den bör gå att starta. 
Men 12 V elektronik som varvräknare kan också vara trasigt.

 

Du kan leta reservdelsnummer här:

https://www.boats.net/catalog/mercury/force-by-hp/120hp

Kollade lite och äldre motorer verkar bara ha en enkel likriktare. Då går det att hitta billiga ersättare till denna hos t.ex. Kjell & Co.

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev guestsson:

Enda möjligheten jag kan se är att ha polvänt batterianslutningarna. 

 

Om du gjort detta så har du sannolikt nu en trasig spänningsregulator. Troligen har allt annat i motorn klarat sig så den bör gå att starta. 
Men 12 V elektronik som varvräknare kan också vara trasigt.

 

Du kan leta reservdelsnummer här:

https://www.boats.net/catalog/mercury/force-by-hp/120hp

Kollade lite och äldre motorer verkar bara ha en enkel likriktare. Då går det att hitta billiga ersättare till denna hos t.ex. Kjell & Co.

Ja så tänker jag också...

startrelät har väl ingenting med minus att göra, det är väl bara plusspänning in och plusström ut när relät drar....?

Jag har sett svarta batteribanker, alltså där både plus och minus har svart hölje, med endast en röd tejp runt pluskabeln, en tejpbit som dessutom hade trillat bort, då kan man lätt koppla fel vid batteriet, så kolla att det är rättkopplat där innan du gör någonting annat.

Sedan kan ju som @guestsson redan skrivit, elektroniken kan nu ha pajat.... hoppas att du har tur och att elektroniken har skydd för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...