Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SunWind266

Stay afloat, åsikter? Var att köpa?

Rekommendera Poster

Behovet kanske inte är så stort. 

Köp en flaska fogskum och några plastpåsar, det är nästan mer användbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo möjligt att aldrig kommer till användning, men om man kollar på videon så verkar det som att vore väldigt bra ha om behovet en dag vore stort. Ifall inte räddningspersonalen i den är mutade, vilket dock känns osannolikt. Fogskum låter som en bra idé att ha också. Hur menar du man kan använda fogskummet med plastpåsar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trä på en plastpåse på det långa munstycket, stoppa ut genom hålet och tryck av. Det funkar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett Stay Afloat på Jula för några år sedan tror jag det var.

Köpte inte eftersom jag har "apskit" ombord, sådant man tätar läckor på stadsgasledningar med. Tyvärr vet jag inte var man får tag på "apskit" och jag vet inte vad det heter heller. Det är något lite klibbigt,  ser ut som mosade dadlar och har konsistens som gammal hedlig modellera.

 

Tipset med plastpåse och fogskum verkar ju helt rätt. Det borde gå att täta ett rätt stort hål, typ några decimeter eller så.

 

Det skulle vara intressant och lärorikt att ta en skrotfärdig båt från klubbens båtkyrkogård, sjösätta och göra hål i och pröva lite olika tätningsmetoder.

Det skulle säkert bli en uppskattad klubbaktivitet, utom möjligen för den som sparat sin båt på land i 20 år...

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Tipset med plastpåse och fogskum verkar ju helt rätt. Det borde gå att täta ett rätt stort hål, typ några decimeter eller så.

Jag såg detta i en engelsk båttidning för väldigt många år sedan. Provade med en brädbit med hål i en hink hemma.

Fast en bultpistol och en plåt är mycket roligare. Eller kommisens paraplyer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en burk stay afloat ombord. Det funkar jättebra. Båten har inte sjunkit en enda gång fast jag inte ens öppnat burken! 😀 

  • Gilla 7
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en burk ombord.

Räddade klubbkompis båt som läkte i bottenventil efter sjösättning.

Han kom på det på kvällen då kranbilen stuckit.

Vi smetade på pastan och det minskade inflödet så att han kunde sova på saken

i godan ro.

Den är dock jäkligt hård när man öppnar burken, inte så mjuk som man ser i deras video.

Man måste karva ur en klump och sedan knåda den i händerna en stund.

Kanske skillnad på temp i kölsvin i Miami och Sthlm i Maj som gör det??

Jag har köpt ny burk som finns lätt tillgänglig i båten.

Förvaras tillsammans med en matkniv :-)

 

// Mats W

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Wergis:

- - -

Den är dock jäkligt hård när man öppnar burken, inte så mjuk som man ser i deras video.

Man måste karva ur en klump och sedan knåda den i händerna en stund.

- - -

Det kan ju vara ålderssymptom att den blivit hård. Jag såg den demonstreras på båtmässa för rätt många år sedan och jag vill minnas att den verkade rätt mjuk i konsistensen.

 

Hur är konsistensen på din nyinköpta burk?

Finns det ingen datumstämpling eller "bäst före datering" på burken? Det borde det nog finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Lintott:

Det kan ju vara ålderssymptom att den blivit hård. Jag såg den demonstreras på båtmässa för rätt många år sedan och jag vill minnas att den verkade rätt mjuk i konsistensen.

 

Hur är konsistensen på din nyinköpta burk?

Finns det ingen datumstämpling eller "bäst före datering" på burken? Det borde det nog finnas.

Bra fråga! Har hittat följande...
Fokus för produktens säljargument ligger ju helt naturlig på  katastroftätning, samt att senare lätt kunna göra en varaktig permanent lagning (utan problem som ´katastroftätningen` eventuellt har skapat.)
Det närmaste en "bäst före datering" jag har hittat är den i bilden nedan.
(Shelf-life är väl dock mest ett tips för återförsäljare, typ hur gamla burkar vågar jag sälja? Snarlikt ´bäst före datum´ men utan att ange något datum på förpackningen.)

Vi som nordligt båtfolk kan ju undra....
Tydligen är kyla - som så ofta - allmänt bra för produktens hållbarhet/shelf-life, men hur är det med vinterns köldgrader?
Är upprepade infrysningar om den ligger kvar i båten bättre för hållbarheten än om burken tas hem?? (Den frågan gäller ju f.ö. alla produkters hållbarhet, även t.ex. fogskum.)

Bildkälla: Denna PDF, hämtad här.
stayafloat.egenskaper.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...