Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Köpa båt i Norge?

Rekommendera Poster

Efter tips ifrån @IngemarE har jag börjat leta efter båtar på Finn.no. Norge är ju lite av Flybridgebåtens förlovade land, inte minst i storlekarna 30-35 fot där de verkar ha fler producenter än Sverige och dessutom utrustar båtarna med rak axel lite då och då. Rak axel vill vi ha och vi vill också ha Flybridge och inte två motorer. I Sverige innebär det i princip endast forbina 9000 då tex tristan 315 är för trång och smal. Det tråkiga med forbinan är att den börjar bli rätt gammal och man får inte en kabinbåt vilket hade varit väldigt trevligt.

 

I Norge har jag hittat Skilsö 33 FB samt Riviera 975 FB som båda ibland kan ses med Rax axel. Två helt klart intressanta alternativ till Forbina 9000. En kompromiss mot Forbina 10 000 däremot men eftersom vi inte vill ha det där drevet så går den tillsvidare bort.

 

En sak som förvånar mig är att båtar, inte minst svenska verkar vara billigare i Norge. Finns en tidig Forbina 10 000 för 590 NOK tex. Dock med lite speciellt motoralternativ. 

 

Är det något speciellt att tänka på om man nu överväger att köpa båt i Norge? Båt av den här storleken känns inte aktuell att ta på trailer, det blir för dyrt. Jag tänker därför att det isåfall får bli ett objekt i närheten av Strömstad så att man kan köra kusten ner och sedan in i det härliga sötvattnet i Vänern.

 

Lite ostrukturerad tråd inser jag men hoppas ändå på en klok kommentar eller två!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du.

Det är väl Kystvakten samt kustbevakningen du måste se upp med:D om du vill komma undan tull och moms (genom att köra ned den), just båtar är de rätt så noga med tror jag? Flaggning också antar jag :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Olleman82:

sedan in i det härliga sötvattnet i Vänern.

Du glömde ordet "goda" :)

--

Det går ju att ta båten en bit på lastbil och in i Dalslands kanal, mycket trevlig tur.

--

Svensk moms tillkommer väl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Pilletant447:

Hej du.

Det är väl Kystvakten samt kustbevakningen du måste se upp med:D om du vill komma undan tull och moms (genom att köra ned den), just båtar är de rätt så noga med tror jag? Flaggning också antar jag :rolleyes:

Vad ska det vara bra för? De har ju redan fått in moms för båten en gång när den såldes ny!? Stater har allt ett finurligt sätt att skinna oss stackars medborgare.

 

Faktum är att jag inte ens reflekterat över momsen, att köra hem sjövägen handlade mer om att landtransporter är så dyra. Det måste ju åka en del omomsade båtar fram och tillbaka hursomhelst, inte kollar de var och varannan båt under semestertider...

Redigerad av Olleman82
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Olleman82:

De har ju redan fått in moms för båten en gång när den såldes ny!? 

 

Hur tänker du? Är den såld ny i Norge betalas inte moms i Sverige.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Olleman82:

Vad ska det vara bra för? De har ju redan fått in moms för båten en gång när den såldes ny!? Stater har allt ett finurligt sätt att skinna oss stackars medborgare.

Haha sätt en Norsk flagga först och ändra den till svensk precis innan gränsen och säg att det var trevligt i Norge men nu vill jag hem (ifall du stöter på en tullkryssare) eftersom vi inte har nåt båtregister i Sverige.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Vad ska det vara bra för? De har ju redan fått in moms för båten en gång när den såldes ny!? Stater har allt ett finurligt sätt att skinna oss stackars medborgare.

Njae, Svensk-Norska unionen upplöstes 1905, så någon skatt har nog inte flutit in i den Svenska statskassan för de båtar du tittar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tullfrihet har vi väl mot Norge om ursprungslandet är Norge.

Smuggla är nog ingen bra ide, tullen har ganska bra koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev bhemac:

Tullfrihet har vi väl mot Norge om ursprungslandet är Norge.

Smuggla är nog ingen bra ide, tullen har ganska bra koll.

Nix, det är 3 % tull enligt Tullräknaren jag länkade till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Mackey:

Nix, det är 3 % tull enligt Tullräknaren jag länkade till.

Det är ju helt galet. Båten har ju med största sannolikhet sålts ny i Norge med x antal 100k i norsk moms. Varför ska båteländet momsas en gång till i Sverige? "Vad fan får jag för pengarna?"🙄

 

Jaja, jag fattar ju att jag inte kommer någon vart med det där. 200k extra för en  båt i Norge - då kan det kvitta.  Det var synd för de har ett par riktigt intressanta båtmodeller där...

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt så att eftersom Norge inte är med i EU så skall svensk moms egentligen betalas vid gränsen även på begagnade båtar. Detta trots att den redan är momsad i Norge och man betalar inkl norsk moms till den man köper av. Dock måste den ju provas i vattnet, sedan skriver jag inget mer....😀

 

Har inget minne av att jag betalade tull på min båt, men däremot så erlade jag svensk moms i Svinesund (men köpt den momsfritt för export i Norge, möjligt då den kom direkt från varv). Vi hade även idén om att sjösätta den från fraktbåten och ta den sjövägen sista biten till Sverige för att momsas på ett smidigare ställe än Svinesund (skulle inte vara några problem, fraktbåten hade egen kran), men då den bara var ett tomt skrov ansågs t ex efterföljande bogsering bli för riskabel.

 

Det var på den tiden (vi talar ändå 2000-talet) då tullstationerna i Sverige ABSOLUT skulle ha momsen i kontanter. Men jag kollade upp, och Svinesundstullen hade ett pg för bl.a. momsinbetalningar, så jag betalade in momsen där. Fast mycket riktigt fastnade min båt i svenska tullen i fem timmar, först eftersom de hävdade att momsen inte var betald alls och de inte hade något konto, sedan när jag faxat ett bevis på att kontot faktiskt var Svinesundstullens momskonto släppte de inte båten i alla fall eftersom transportföretaget inte hade inbetalningskvittot i original med sig utan "bara" en kopia. Sista dumheten när de slutligen accepterat att det fanns både konto och pengar på det, var att de ville se inbetalarens legitimation i original. Omöjligt, då jag och mitt körkort ju var många mil bort.

 

Det löste sig inte förrän en bekant boendes i Bohuslän som varit skolkamrat med en av tullarna (som just då var i tjänst) brände upp till gränsen och kompispratade med honom. DÅ släppte de igenom båten. Hur var det, var det inte Norge som påstods vara den sista Sovjetstaten ?  Jag tyckte det beteende stämde bättre på svenska tullen....

 

Övriga tillbehör som jag senare kompletterade med från Norge/varvet åkte däremot "båttaxi" från Halden och söderut utan att jag fick ett dugg dåligt samvete.

 

Men det är nog ännu värre åt andra hållet. Förutom norsk moms skall båten registreras, sedan tillkommer en extraskatt baserad på antal hk o.s.v....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog värre om du ska frakta något in i Norge än ut, in har de nämligen rena Stasigränsen hehe skämt och sido. Ut däremot räcker det med ett leende och det var roligt i Norge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Pilletant447:

Det är nog värre om du ska frakta något in i Norge än ut, in har de nämligen rena Stasigränsen hehe skämt och sido. Ut däremot räcker det med ett leende och det var roligt i Norge. 

Jotack, dessutom älskar de papper och stämplar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Jotack, dessutom älskar de papper och stämplar.

Det blir nog digitaliserat helt och hållet inom en snar framtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man kan väl trixa lite och be en norsk kompis/medborgare att köra ner båten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Be ägaren skeppa båten till en svensk hamn. Byt flagga där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kreativa förslag men det är inte aktuellt med en sån fuling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Pilletant447:

Det är nog värre om du ska frakta något in i Norge än ut, in har de nämligen rena Stasigränsen hehe skämt och sido. Ut däremot räcker det med ett leende och det var roligt i Norge. 

 

Jag har bott fast (skriven) 16 år i Norge och pendlat en del dessutom och norska myndigheter är ofta mycket hjälpsamma, tullen inget undantag (importerat en del när jag flyttade hem till Sverige för några år sen). Skatteetaten t.e.x kom långt före Sverige med användarvänliga sätt att deklarera mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer alla att spana efter en norsk flagga i dina farvatten och hemmahamn... 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En anekdot. 

Spårvägsällskapet Ringlinien skulle gratulera sin systerorganisation och Oslo Sporveier med ett besök då OS fyllde 100år. En göteborgspårvagn lastades upp på en trailer och drogs upp genom Bohuslän till Svinesund, där blev det stopp. Hur skulle den norska tullen veta att vi inte tänkte sälja den då 80 år gamla spårvagnen i Oslo? 

Massvis med strul och byråkrati, som inte ledde någon vart. Efter flera timmar och efter att ha läst igenom tullbestämmelserna deklarerade vi den som "kringresande tivoli" . Då gick det bra. Någon vecka senare då vi skulle tillbaka hälsades vi välkomna av den svenska tullen som tyckte att "karusellen" såg bekant ut... Sedan dess har det passerat flera museala spårvagnar åt båda håll som "karusell" denna gräns. 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han sa nog rätt, Björn Rosengren, när han yttrade att Norge är den sista Sovjetstaten.

Det kan nog de flesta hålla med om som jobbat mot norska myndigheter hålla med om.

Men en eloge till den svenska tulkammaren som gav oss väldigt bra hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Olten:

 

Jag har bott fast (skriven) 16 år i Norge och pendlat en del dessutom och norska myndigheter är ofta mycket hjälpsamma, tullen inget undantag (importerat en del när jag flyttade hem till Sverige för några år sen). Skatteetaten t.e.x kom långt före Sverige med användarvänliga sätt att deklarera mm.

Det var mer skoj än allvar från min sida, men visst du har rätt i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...