Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DanielMalmgren

Förvaring i ny DC

Rekommendera Poster

Hej.

Vi är på gång att sälja vår gamla Flipper 575 (annons här om någon är intresserad) för att i vår sjösätta en sprillans ny DC. Väger mellan en Uttern D57 och Yamarin 59 DC, lutar mest åt Uttern. Ser givetvis fram emot en ny båt med allt vad det innebär, men en sak jag funderar lite på är det här med förvaring i båten. I vår kära Flipper finns det utrymmen för allt. Ett lämpligt fack för verktyg, säkringar, brytpinnar etc. Ett fack för sängkläder. Ett fack där jag har städgrejer. Båtshake, sjökort, flytvästar, tampar. Allt har sina lämpliga givna ställen. När jag räknar kommer jag fram till att båten har totalt 16 (sic!) utrymmen att lägga saker på, från det gigantiska utrymmet i fören där alla familjens sängkläder får plats till det lilla facket bredvid förarplatsen som är så bra till mobiltelefonen. På de nya båtar vi har tittat på så är det ju ett stort utrymme under bänken i aktern och så förstås en massa utrymme i ruffen, men jag saknar liksom små förvaringsutrymmen. Man kan ju inte lägga alla saker löst skramlande i de stora utrymmena. Hur löser ni andra detta? Några smarta lösningar? Eller är det bara en fråga om att man efter hand kommer att o in sig i båten?

 

Bara för att förtydliga: Jag förstår givetvis att det är en väldigt liten DC vi snackar om och att det finns mer utrymme i en större båt. Å andra sidan är den ju inte mindre än vår gamla båt...

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera nya Flipper istället!! Mer förvaringsutrymmen. Smidigare båt. Men ni kanske har tröttnat på märket?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Pilletant447:

Jag skulle rekommendera nya Flipper istället!! Mer förvaringsutrymmen. Smidigare båt. Men ni kanske har tröttnat på märket?

 

+1 på Flipper över Yamarin, men Flipper 600 DC  (som säljs inte längre) är en väldigt liten båt om man tänker på kabin/sovplatsen. Det finns ju gott om utrymme i sittbrunnen. Flipper 640 (eller kallas den 650 nu) är en annan sak, känns mycket större på alla sätt, men det är ju i annan klass prismässigt och annars. I allmänt gillar jag Flipper bättre över Yamarin, t.ex. eftersom man sitter så hemskt ”djup” i Yamarin med dess höga fribord, begränsad tillgång till badplatform m.m. Och nyare Flipper syns modernare och snyggare än Yamarin.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Pilletant447:

Jag skulle rekommendera nya Flipper istället!! Mer förvaringsutrymmen. Smidigare båt. Men ni kanske har tröttnat på märket?

 

Nej, har inget emot Flipper, måste säga att för att vara över 30 år gammal är vår nuvarande båt imponerande bra. Men de har ju ingen DC i den storlek vi är intresserade av, det närmsta om jag förstår det rätt är väl då 650 DC vilken är en meter längre och ett par hundra tusen dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev en_finne_igen:

 

+1 på Flipper över Yamarin, men Flipper 600 DC  (som säljs inte längre) är en väldigt liten båt om man tänker på kabin/sovplatsen. Det finns ju gott om utrymme i sittbrunnen. 

Du menar gamla hederliga flashen? eller har Flipper gjort/gjorde en ny 600 DC?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Pilletant447:

Du menar gamla hederliga flashen? eller har Flipper gjort/gjorde en ny 600 DC?

Det fann en ny 600 DC, ritat av Espen Thorup, från ca. 2014 till 2018. Den var ingen stor succé som jag har förstått, precis eftersom planlösningen med stora sittbrunnen och liten kabin (för liten att faktiskt sova i) var lämplig bara för dagsturer och då känns hela kabinen onödig. ST-modell är bra och känns mycket rymligare, men den är förstås ingen DC.

 

640 DC (ca. 2014-2018) eller 650 (fr.o.m. 2019) fixar de fel som fann i lillebrodern. Men som sagt, den är en mycket dyrare båt som kostar ca. hälften mer än under 6 meters Yamarin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni nu talar om Flipper så finns det ju Flipper 630DC också.

Kom ut 2007? Den borde väl ligga i samma prisklass.

Finns också Bella 620DC från samma konsern.

 

Hur ny DC hade du tänkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jämsides i en gästhamn med en uttern d57, jag blev imponerad över dess detaljkvalité och smarta lösningar, även plastkvalitén verkade vara på topp. Fått rätt ok betyg i testet men tunga, det kan ju borga för rejäl plast även om man tappar någon knop eller två. 

Har själv en relativt liten båt. Men mycket stuv. Jag har plastlådor för husgeråd å grejer för det ska vara lätt att flytta runt eller bära iland. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem i en Ryds 23 dc. Det finns egentligen plats för stuv, det är till och med markerat för det under dynorna i ruffen men det är inte sågat! Massa dött utrymme under plasten till ingen nytta. Jag löser det med plastbackar från Clas i sjön.  Dessa flyttas sedan runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror iofs att gamla Flippers var i en klass för sig med stuvfack..

Tror inte nåt märke som gör båtar så idag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev en_finne_igen:

Det fann en ny 600 DC, ritat av Espen Thorup, från ca. 2014 till 2018. Den var ingen stor succé som jag har förstått, precis eftersom planlösningen med stora sittbrunnen och liten kabin (för liten att faktiskt sova i) var lämplig bara för dagsturer och då känns hela kabinen onödig. ST-modell är bra och känns mycket rymligare, men den är förstås ingen DC.

 

640 DC (ca. 2014-2018) eller 650 (fr.o.m. 2019) fixar de fel som fann i lillebrodern. Men som sagt, den är en mycket dyrare båt som kostar ca. hälften mer än under 6 meters Yamarin.

Tack för infon, bra att veta faktiskt. Personligen tycker jag 640 st ser ut som en späckhuggare från mitten och fram till fören  men det är ju min tolkning hehe, hade önskat att Espen hade förlängt fören mer men men man kan ju inte få allt:D väldigt snygga är de numera både inne och ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev YamaHans:

Hur ny DC hade du tänkt?

 

Vi hade faktiskt tänkt oss en helt ny. Känns lite som en dröm att kunna beställa en båt exakt med de tillbehör man själv vill ha utan att behöva jaga runt på Blocket. Och sedan ha några års fabriksgaranti så man bara kan luta sig tillbaka och njuta 🙂

 

10 timmar sedan skrev M__G:

Jag jämsides i en gästhamn med en uttern d57, jag blev imponerad över dess detaljkvalité och smarta lösningar, även plastkvalitén verkade vara på topp. Fått rätt ok betyg i testet men tunga, det kan ju borga för rejäl plast även om man tappar någon knop eller två. 

Har själv en relativt liten båt. Men mycket stuv. Jag har plastlådor för husgeråd å grejer för det ska vara lätt att flytta runt eller bära iland. 

 

Ja, när vi har jämfört har vi också känt att det är stabila och genomtänkta båtar. Det är väl bara just det här med stuvutrymmen som vi ser som ett problem. Men det får väl bli att köpa in ett gäng smartstore-lådor i lämplig storlek helt enkelt. Det bästa hade ju varit om någon här hade poppat upp med någon ultrasmart idé

 

9 timmar sedan skrev YamaHans:

Tror iofs att gamla Flippers var i en klass för sig med stuvfack..

Tror inte nåt märke som gör båtar så idag!

 

Aha. Det kanske helt enkelt är så att jag är väldigt bortskämd. Har aldrig riktigt insett hur mycket förvaring jag har, blev själv lite paff när jag började räkna mina olika fack i båten 😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ö.B har rea på gummibåtar som man kan ha släpandes efter med packning. Laptop, flytvästar, bilnycklar osv.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...