Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
SKOGGY

Utombordare högg till och dog under körning (ej skurit)

Rekommendera Poster

Hallå där!

 

Har ett mystiskt problem som jag inte riktigt kan sätta ord på med min utombordare Johnson 60 hk 2-takt 1981 som plötsligt uppstod under körning.

 

Skulle ut och köra en kväll efter att den hade stått en vecka och den var svårstartad som tusan. Fick igång den tillslut och körde en stund på lågt varv för att sedan ge full gas. Kort strax därefter så tog det tvärstopp i motorn, det högg till på något vis och dog. Slog av tändningen och la den i neutral. Vred om nyckeln igen för att se om den ville starta men startmotorn orkade inte dra runt motorn (total stopp).

 

Efter att jag fått hem båten igen så började jag felsöka lite. Trots att den var i neutral så var det en del motstånd när man försökte snurra på propellern och svänghjulet var väldigt trögt för hand (tändstift ur och något blöta). Gick lättare att snurra svänghjulet när växeln låg i av någon anledning. Efter en del försök så släppte sedan trögheten när den låg i neutral och propellern kunde snurra fritt och svänghjulet relativt enkelt att snurra för hand. Gav då ett nytt försök att starta motorn och den var svårstartad igen men gick runt. Startade till slut och gick bra på tomgång och kunde lägga i växel och gasa utan problem.

 

Dagen efter så skulle jag testa att starta motorn igen för att se om den fortfarande ville fungera utan problem. Då uppstår huggningarna plötsligt efter att den fått vara på ett litet tag. Går att starta motorn direkt efter men hugger till strax igen. Emellanåt behöver man snurra svänghjulet något varv för hand för att startmotorn skall kunna dra runt igen. Motorn hugger till och dör oavsett om växeln är i eller i neutral. Upptäckte då att bränsleslangen till pumpen läckte så skar av en bit av slangen och tryckte på den igen utan något bättre resultat.Upptäckte sedan ett annat läckage i någon packning i pumpen där det sprutar ut bränsle när man pumpar fram bränsle med bränsleblåsan. (Har nu beställt ett rep kit till pumpen).

 

Så frågan är vad tusan kan problemet vara? Kan läckaget i pumpen vara boven till detta fenomen? Eller kan det vara något annat?

Är nybörjare gällande båtmotorer så tips och idéer på vad man kan undersöka och prova är önskvärt.

 

Tack på förhand! 😊

Redigerad av SKOGGY

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att motorn får ordentligt med kylvatten och inte går varm?

Har du rätt olijeinblandning?

 

-Vad jag funderar på är om motorn "nypt" det vill säga att den gått varm, kolv och kolvringar expanderar för mycket av värmen och fastnar i cylinderloppet. Brukar lossna när dom kallnat. I flercylindriga tvåtaktare är det ju den cylindern och kolven som ligger sist i kylvattenkedjan som nyper först.

Likadant kan det bli om det inte kommer fram ordentligt med tvåtaktsolja, om oljeinblandningen blir för snål.

 

Men det kan ju vara massvis med andra fel också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du säger hugger, syftar du då på problem som blir vid fuel starvation. Eller hugger som rent mekaniskt? Men du ska också ha i åtanke att motorn är 38 år gammal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Har du kollat att motorn får ordentligt med kylvatten och inte går varm?

Har du rätt olijeinblandning?

 

-Vad jag funderar på är om motorn "nypt" det vill säga att den gått varm, kolv och kolvringar expanderar för mycket av värmen och fastnar i cylinderloppet. Brukar lossna när dom kallnat. I flercylindriga tvåtaktare är det ju den cylindern och kolven som ligger sist i kylvattenkedjan som nyper först.

Likadant kan det bli om det inte kommer fram ordentligt med tvåtaktsolja, om oljeinblandningen blir för snål.

 

Men det kan ju vara massvis med andra fel också.

Tack för svar! :)

 

Har spolmuff på samt det sprutar ut en bra stråle från skvallerhålet. Borde innebära att den kyler? Eller kan den kyla för dåligt ändå?

 

Exakt rätt oljeblandning tror jag inte att jag har, jag skulle nog tro att jag har för mycket olja om något då jag höftade en del senaste gången jag tanka. Tänkte då att lite för mycket olja borde väl inte skada, men det kanske det gör? Kan ju prova att blanda en ny blandning med exakt rätt mängd.

 

Blandningen borde inte vara för snål på olja, men däremot så läcker pumpen om fall det gör att den inte får tillräckligt med soppa/olja eller suger luft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev SKOGGY:

Tack för svar! :)

 

Har spolmuff på samt det sprutar ut en bra stråle från skvallerhålet. Borde innebära att den kyler? Eller kan den kyla för dåligt ändå?

 

Exakt rätt oljeblandning tror jag inte att jag har, jag skulle nog tro att jag har för mycket olja om något då jag höftade en del senaste gången jag tanka. Tänkte då att lite för mycket olja borde väl inte skada, men det kanske det gör? Kan ju prova att blanda en ny blandning med exakt rätt mängd.

 

Blandningen borde inte vara för snål på olja, men däremot så läcker pumpen om fall det gör att den inte får tillräckligt med soppa/olja eller suger luft?

Om kylningen är riktigt dålig brukar utombordarnas topplock eller iallafall topplockspackningarna fara riktigt illa.

Jag relaterar väl mest till när jag själv slarvat med oljeinblandningen när det gäller olika tvåtaktare. Senast en röjsåg som nöp... Glömde fylla på olja... Men den kom igång igen troligtvis med ett ärr i cylindern.

Bäst är väl att provköra i en stor tunna eller tank. 

Som sagt kan bero på flera olika orsaker, vi för väl se vad andra forumdeltagare har att föreslå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

När du säger hugger, syftar du då på problem som blir vid fuel starvation. Eller hugger som rent mekaniskt? Men du ska också ha i åtanke att motorn är 38 år gammal.

Verkar inte vara som fuel starvation. Skulle nog säga i så fall rent mekaniskt att det tar stopp.

Jo absolut, det är en gammal motor men tycker att den inte bör ha kastat in handduken än då den gick som en klocka för någon vecka sedan. Hoppas på det bästa 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattade inte riktigt om huggningarna sker om motorn är kall. Eller om det är trögt att och snurra svänghjulet om motorn är kall. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Jag uppfattade inte riktigt om huggningarna sker om motorn är kall. Eller om det är trögt att och snurra svänghjulet om motorn är kall. 

Aha, verkar som att det händer både när motorn är kall och varm. Första huggningen skedde under körning när motorn var varm. Dagen efter när jag hade fått hem båten så var motorn kall och då skedde ingen huggning när jag startade den och varvade lite. Dagen efter det så högg det till bara några sekunder efter att motorn starta (antar att motorn räknas som kall då den inte var på så länge). Svänghjulet upplevs trögt efter huggningen och ibland så orkar startmotorn dra runt den men ibland måste man dra runt för hand något varv och det går sedan att starta (men hugger till igen och motorn lägger av). Tänkte skulle försöka göra en film i helgen så kanske det framgår tydligare vad som sker 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske dags att tömma oljan ur växelhuset och se om det kommer ut lattefärgad vätska, lite metallspån och flisor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Faderullan:

Kanske dags att tömma oljan ur växelhuset och se om det kommer ut lattefärgad vätska, lite metallspån och flisor? 

Absolut! Kan se över det snarast om hur det ligger till 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är nu löst! Efter att sett över oljan i växelhuset enligt Faderullans tips så visade det sig att växelhuset var helt tomt på olja. Inte en droppe! Upptäckte då att huset var spräckt i botten... Lagade sprickan med metallspackel och fyllde på med olja och provkörde därefter. Går klockrent nu och inga fler huggningar sker! 🥳

 

Vi får väl se hur länge det håller men om jag hittar något beg hus så blir det väl att byta ut så småningom.

 

Får tacka för tipsen!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring till Roger 0707828410 han har växelhus komplett!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Leifens:

Ring till Roger 0707828410 han har växelhus komplett!

Var inte problemet löst i augusti?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-08 vid 19:41 skrev Kane:

Var inte problemet löst i augusti?

Ja det är löst 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...