Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Albin_15

Motorn går inte på alla cylindrar.

Rekommendera Poster

Hej.

Har fått ett erbjudande om att köpa en joker 21 med en 150hk mercury på. Problemet är att motorn bara går på fem cylindrar. Tidigare ägaren har bytt Tändspolar, kablar och båda CDI-boxarna mm. 

Min fråga är om de är värt att köpa båten eller om det är för stor risk? Vad är de värsta som kan vara fel?

Behövs mer fakta om motorn för att kunna besvara dessa frågor, isåfall vad?

Tack på förhand!

Mvh Albin 

Redigerad av Albin_15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det 2- eller 4-takt?

Ett kompprov säger ju en hel del, iallfall på en 4-taktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Berätta litet mer. 

Hur många cylindrar? 

 

Allting är ju frågan om priset. En motorbåt med trasig motor i mitten av augusti borde vara väldigt billig.

Utombordare är relativt lätta att byta. Men är inte direkt gratis. Men om inget är allvarlig går dom ju att reparera. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är en Mercruy 150 Black max 1985 v6. Säljaren säger att den går på 5 cyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Allting är ju frågan om priset. En motorbåt med trasig motor i mitten av augusti borde vara väldigt billig.

Han vill ha 20000 för båten, motorn och en halvdan upptagningsvagn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta som kan ha hänt är att den skurit på en cylinder och då har noll i komp. 

Om så är fallet så kan motorn vara skrot.

Nu kommer jag inte ihåg om BlackMax v6:orna har sepparata toppar eller om det är som på rak 4/6-orna helgjutna block.

Om det är lösa toppar så går det att fixa men blir nog ganska dyrt, men ett komp.prov ger ju svar på den frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte dyrt 

4 minuter sedan skrev Albin_15:

Han vill ha 20000 för båten, motorn och en halvdan upptagningsvagn.

Låter inte jättedyrt. Men det är ju beroende på båtens skick i övrigt. Kolla vad liknande båtar mid liknande motor kostar. Tänk så här:

Du betalar för en Joker 21, och får en ickefungerande motor på köpet. 

Kolla vad nya och begagnade motorer på runt 150hk kostar och pruta ned vad en begagnad kostar. 

Var tuff vid prisförändringen! Säsongen är nästan slut, motorn funkar inte. Å andra sidan får du med en sliten men fungerande trailer... 

 

Efter köpet kan du ju skruva ur tändstiftet på den cylindrn som inte funkar. Kolla om det bli gnista, byta alla stiften etc. . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Gelis:

Det värsta som kan ha hänt är att den skurit på en cylinder och då har noll i komp. 

Om så är fallet så kan motorn vara skrot.

Nu kommer jag inte ihåg om BlackMax v6:orna har sepparata toppar eller om det är som på rak 4/6-orna helgjutna block.

Om det är lösa toppar så går det att fixa men blir nog ganska dyrt, men ett komp.prov ger ju svar på den frågan.

Säljaren har komptestat motorn och det är lika i alla cylindrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Efter köpet kan du ju skruva ur tändstiftet på den cylindrn som inte funkar. Kolla om det bli gnista, byta alla stiften etc. . 

Tändstiften ska vara bytta till nya speciella.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Albin_15:

Tändstiften ska vara bytta till nya speciella.

Ja det låter ju som ett elproblem, tändningspriblem. På bästa "mopedmekarvis" kan man skruva ur stiftet, ansluta det till tändkabeln, "jorda" det mot blocket, eventuellt med hjälp av en startkabel, be någon vrida på startnyckeln och se om du får gnista. Annars har Biltema två olika typer av gnisttestare som inte kostar så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du 100 % säker att det inte är ett bränsle/reedventil fel?

Hur ser stiftet ut på fallerande cylinder, finns det t.ex. spår av vatten?

 

Googla "CDI electronics troubleshooting guide"

Ladda ner PDF:en och börja läs på sidan 83.

Bra att veta:

 

- Tändningen funkar oberoende av 12 V-systemet även om laddningen i olyckliga situationer kan påverka, men då borde inte bara en cyl. vara påverkad.

 

- CDI-boxarna har 6-kanaler, en för varje cyl/tändspole.

- Det finns bara 3-triggspolar

 

Koppla ur svart-gul vid CDI och testa om cyl. hoppar igång då. Stryp soppan för att stänga av motorn eller försök att prima/choka ihjäl den.

Kolla efter swap av spole/kabel/tändstift på fallerande cyl. om felet flyttar sig. Annars ligger tyvärr en CDI-box närmast till hands.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte utesluta att det är fel på motorn invändigt för att komptestet är bra, kan man säkerställa att femman har korrekt tändning, får rätt mängd bränsle och luft så kan man nog misstänka ett invändigt motorfel ändå. Låter som man har skruvat en del med den utan att man lyckats avhjälpa problemet.

 

Som motorn säljes har den inget direkt värde som skrevs tidigare så du får väl se det som en bonus om den går att få ordning på.

Redigerad av DMSTHLM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev DMSTHLM:

Som motorn säljes har den inget direkt värde som skrevs tidigare så du får väl se det som en bonus om den går att få ordning på.

 

Är växelhus mm, i bra skick borde motorn ha ett ganska ansenligt värde i delar. 

Särskilt med nya cdi-boxar mm. 

 

Tar ju lite tid och strul att få ut pengarna bara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Det värsta som kan ha hänt är att den skurit på en cylinder och då har noll i komp. 

Om så är fallet så kan motorn vara skrot.

Nu kommer jag inte ihåg om BlackMax v6:orna har sepparata toppar eller om det är som på rak 4/6-orna helgjutna block.

Om det är lösa toppar så går det att fixa men blir nog ganska dyrt, men ett komp.prov ger ju svar på den frågan.

Dessa V6:or har toppar https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/150hp/0c100861-thru-0c239552-usa-cat-90-814115/reed-block-and-cylinder-head

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, nu börjar minnet komma tillbaka, även utanpåliggande reeds  och inte som R4/6 och övriga mindre modeller som har reedsen på vevaxeln.

Om ett block har tackat för kaffet inte jättestor operation att fixa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Gelis:

Just det, nu börjar minnet komma tillbaka, även utanpåliggande reeds  och inte som R4/6 och övriga mindre modeller som har reedsen på vevaxeln.

Om ett block har tackat för kaffet inte jättestor operation att fixa

Så ingen jättestor risk att köpa motorn då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skrev jag inte, kan ju vara vad som helst. Men är det ett reedblock som gett sig så är det inte så dyrt att fixa.

Komp.provet var ju ok så det utesluter i princip en skuren cylinder.

BlackMax motorerna 150/200 hk var ju på sin tid riktigt maffiga maskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte detta en ordentlig bränsleslukare? 

 

Tror att en i hamnen har just en sån motor, som han nu ställt undan, just

p g a detta. 

20 liter räckte inte långt enligt honom. Typ Slurp. 

Motorn satt på en Smuggler. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 2-takt snöskoter jag hade, fick ett läckage på vevaxeltätning mellan 2 cylindrar. Blåste åt ett håll, gick på 1 cylinder. 

Svårt att byta sån tätning. Veven måste delas. 

Påverkar ej heller kompressionen i nån cylinder, men väl vevhuskompen. 

Som s a s trycker in bränsle/luft-blandningen i varje cylinder, när kolv rör sig nedåt från toppen. 

Då kolv rör sig uppåtsugs bränsle/luft-blandning, in via insugsrör och reedventiler. 

 

Varje cylinder har ett eget vevhus, skilt från övriga. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Hybro:

Är inte detta en ordentlig bränsleslukare? 

 

Visst är det så :o men på deras storhetstid så var det skitsamma :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...