Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hawkeye6540

Vibrationer i drevet

Rekommendera Poster

Hej. Har en Gullringen Kabin där det sitter ett 270 drev och en B230 motor. Har haft den i några år men inte kört jättemycket. I år har det dock blivit en hel del turer och då har jag upplevt väldiga vibrationer när man kommer upp mot 3000 varv- det skakar i hela båten och ratten. Tänkte ge mig på att fixa detta till hösten. Tänker mig närmast att se över knutkorsen men risken är väl att stödlagret gett upp. Är det svårt att byta? Måste motorn ur och struten lossas? Tacksam om nån har nån idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om stödlager skall ur så måste du lyfta motorn. Inte svårt att byta.

Du fyller väl på med fett till den?

 

Knutkors kan sitta lite, kan behövas en press. Inte svårt att byta.

 

Har du kollat hur propeller ser ut? Upplevde samma sak som du för många år sedan med ett 280 drev. Propeller var boven i mitt fall. Hade släppt i bussning.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Ja, om stödlager skall ur så måste du lyfta motorn. Inte svårt att byta.

Du fyller väl på med fett till den?

 

Knutkors kan sitta lite, kan behövas en press. Inte svårt att byta.

 

Har du kollat hur propeller ser ut? Upplevde samma sak som du för många år sedan med ett 280 drev. Propeller var boven i mitt fall. Hade släppt i bussning.

 

Tack för svar.

 

Propellerna är relativt nyrenoverad så den ska vara ok.

Sen har jag packat om propelleraxeln ganska nyligen.

 

Men bussning skriver du- sitter det en bussning på propelleraxeln som kan glappa?  Skulle det kännas på så vis att propelleraxeln går att röra "upp och ner" om man rycker i den  eller hur märker man det?

 

Vad jag vet har det varit vatteinträning i drivaxelbälgen som var trasig när jag köpte båten (vilket jag upptäckte först en tid senare) och det kan väl förmodligen ha gjort så att knutkors och stödlager tagit stryk.

 

Tänker mig köra lite lugnt resten av sommaren och till hösten vid upptagning får jag ta av drevet och kolla hur knutkorsen ser ut och även inspektera stödlagret.

 

Hur kollar man om stödlagret är glapp och hur byter man stödlagret enklast om det behövs? Ur med motor och skruva loss struten och sedan byta laget och packboxar eller vad är bäst?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellanaxellagret (kan var 2 st) brukar göra sig påminda när man svänger lite, även knutarna brukar vibrera men vid större sidkrafter  om dom är dåliga.

 

Men då det varit vatten i bälgen så har du nog svarat på din egen fråga.

 

Ang bussning så tror jag vulkningen till den splinsade hylsan som sitter i propellern som avses. Någon bussning i drevet till propelleraxeln finns inte, är enbart kullager.

 

Dock så blir jag tveksam när du skriver att det skakar i hela båten och även i ratten. Känns ju nästan som något yttre fel. Är verkligen propellern ok och rätt monterad? Eller har det varit en kraftig grundkänning så propelleraxeln är kraftigt skev.

Är allt monterat rätt, upphängning, styrhjälm, etc etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hawkeye6540:

 

Tack för svar.

 

Propellerna är relativt nyrenoverad så den ska vara ok.

Sen har jag packat om propelleraxeln ganska nyligen.

 

Men bussning skriver du- sitter det en bussning på propelleraxeln som kan glappa?  Skulle det kännas på så vis att propelleraxeln går att röra "upp och ner" om man rycker i den  eller hur märker man det?

 

Vad jag vet har det varit vatteinträning i drivaxelbälgen som var trasig när jag köpte båten (vilket jag upptäckte först en tid senare) och det kan väl förmodligen ha gjort så att knutkors och stödlager tagit stryk.

 

Tänker mig köra lite lugnt resten av sommaren och till hösten vid upptagning får jag ta av drevet och kolla hur knutkorsen ser ut och även inspektera stödlagret.

 

Hur kollar man om stödlagret är glapp och hur byter man stödlagret enklast om det behövs? Ur med motor och skruva loss struten och sedan byta laget och packboxar eller vad är bäst?

 

 

Aha, du har duopropp. Menar såklart bussning i propeller, inte axlar eller dyl.

Vatten i bälgar är aldrig bra...

Ang lager, du hör om den är kass. Men frågan återstår, har du fyllt fett till den? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev patrikflink:

Aha, du har duopropp. Menar såklart bussning i propeller, inte axlar eller dyl.

Vatten i bälgar är aldrig bra...

Ang lager, du hör om den är kass. Men frågan återstår, har du fyllt fett till den? 

 

Nej, en vanlig enkelpropeller på denna.

 

Ska kollar på bussningen i propelleren, men inser efter att ha läst på lite att, (med tanke på vatten i drivknutsbälgen) byte av stödlager och knutkors (med urlyft av motor och urskruvning av strut) troligen är ett måste inför nästa säsong.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev hawkeye6540:

 

Nej, en vanlig enkelpropeller på denna.

 

Ska kollar på bussningen i propelleren, men inser efter att ha läst på lite att, (med tanke på vatten i drivknutsbälgen) byte av stödlager och knutkors (med urlyft av motor och urskruvning av strut) troligen är ett måste inför nästa säsong.

 

Har varit i den situationen själv (inte vatten, utan glappa drivknutar), det gick dåligt...

 

Fick rätt kraftiga skakningar ibland, så vi åkte in till lämpligt varv som testkörde och konstaterade att det inte var bra men inte helt ovanligt mycket skak. De hade själva en likadan båt, en Windy 22 HC.

 

Körde vidare och när vår dotter (12 år) tagit över ratten smälde det till. Det blåste rätt ordentligt så troligen hade hon styrt emot vinden och olyckan var ett faktum. Båten drev snyggt och prydligt in mellan några tätt liggande skär och perfekt in till en brygga i lä. Lite tur ska man ju ha. Dottern var förtvivlad till dess vi fick ro att berätta att det inte var hennes fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...