Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
martinke

Någon som har erfarenhet av Arlo Go?

Rekommendera Poster

Efter flera bensinstölder under sommaren och nu den senaste veckan blev Y-boms-grannens båt stulen. Nu börjar man bli rätt less på tjuvar!

Har försökt hitta någon typ av apparat som kan varna en live när någon är på bryggan eller båten så att man snabbt kan hoppa i bilen och köra ned till bryggan och skrämma bort tjuvarna (bor bara 300m från bryggan).

Har nu hittat en kamera som heter Arlo Go som går på 4G-nätet och skickar en notis till telefonen när den känner rörelse (PIR-sensor) och har lång batteritid. Tanken är att rikta den mot akterdäck och få en notis i telefonen när någon försöker slanga bensin. Är inte ett dugg intresserad av videon som den spelar in utan mest för rörelsedetekteringen.

 

Är det någon som kanske har en sådan kamera? Fungerar den bra?

 

 

 

Arlo goo.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En åtelkamera för jakt borde göra jobbet. Finns massor av modeller som skickar MMS eller epost med bild. Kan dock ta någon minut innan du får bilden.

 

T.ex: https://www.xxl.se/hunter-hunter-premium-trail-camera-viltkamera-brun/p/1148879_1_style

 

Om du bara litar på PIR sensor kan du nog få en del falsklarm. Måsar och annat kommer att trigga sensorn. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett flertal kameror som kan funka frågan är bara hur effektivt det är. Lampa med PIR detektor kan vara ganska effektivt. Eller kanske bara ett vanligt larm?

Larmminor är min favorit, lite känsligt kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Guding:

En åtelkamera för jakt borde göra jobbet. Finns massor av modeller som skickar MMS eller epost med bild. Kan dock ta någon minut innan du får bilden.

 

T.ex: https://www.xxl.se/hunter-hunter-premium-trail-camera-viltkamera-brun/p/1148879_1_style

 

Om du bara litar på PIR sensor kan du nog få en del falsklarm. Måsar och annat kommer att trigga sensorn. 
 

 

Det var åtelkameror jag fick idén ifrån! Men denna kamera verkar ha fler funktioner. Det går visst att schemalägga när kameran ska vara aktiv, ställa känslighet, ljud och rörelse m.m från appen. Kör man kameran bara nattetid borde minska många falsklarm?! måsarna är väl inte så aktiva då. eller? 🤔

1 timme sedan skrev bhemac:

Det finns ett flertal kameror som kan funka frågan är bara hur effektivt det är. Lampa med PIR detektor kan vara ganska effektivt. Eller kanske bara ett vanligt larm?

Larmminor är min favorit, lite känsligt kanske.

Att larma båten har jag också funderat på! Men ett vanligt larm kostar en del och kräver installation i båten.

Visst kan man köpa en 12v PIR från ELFA och koppla till kabinbelysningen eller till en lampa på akterdäck kanske.

När du pratar larmmina, tänker du dig typ en snubbeltråd kopplad till en siren? det kan nog vara rätt effektivt!

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev martinke:

Det var åtelkameror jag fick idén ifrån! Men denna kamera verkar ha fler funktioner. Det går visst att schemalägga när kameran ska vara aktiv, ställa känslighet, ljud och rörelse m.m från appen. Kör man kameran bara nattetid borde minska många falsklarm?! måsarna är väl inte så aktiva då. eller? 🤔

 

 


Det var många fiffiga funktioner!

Åtelkamerorna brukar också gå att ställa när de ska vara aktiva just för att man ska slippa bilder från fåglar dagtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering!

Införskaffade denna kamera i mitten av augusti och har använt den sedan dess. Monterade den så att den filmar akterdäcket på båten. Antar att det inte räknas som allmän plats??!

Måste säga att kameran fungerar alldeles ypperligt! Varnar direkt vid rörelse. Har fått en å annan fågel på bild, men faktiskt mest insekter som kryper över linsen.

 

För någon dag sedan dök det faktiskt upp en konstig filur som titta in i båten och kände på dörren. Känns inte riktigt okej att folk vandrar runt på båten........

Det har försvunnit 5st båtmotorer på 2-3 veckor i området nu, så man blir lite misstänksam.

 

Jag har ca 1 minut ned till bryggan från huset. Undra vad man ska göra vid ett stöldförsök?

 

 

IMG_0548.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev martinke:

Undra vad man ska göra vid ett stöldförsök?

Paintball?

2019-08-12 vid 16:22 skrev martinke:

När du pratar larmmina, tänker du dig typ en snubbeltråd kopplad till en siren?

Jag tänker på Armens Larmmina 2 som både smäller och skickar upp ett ljus. De är ruskigt effektiva eftersom inkräktaren bokstavligt talat skiter på sig.  

Ännu bättre är den som kallades "Bouncing Betty". Det blir en bra läxa för tjuvarna, de lär inte komma tillbaka om de ens kommer därifrån.

--

Det brukar vara effektivt om tjuven får veta att han är upptäckt, PIR+lampor brukar vara det. Ännu bättre om man kan få tjuven att tro att han är "dokumenterad" tex med en eller flera fotoblixtar som bränner av. Det brukar få tjuvarna att byta område.

 

17 timmar sedan skrev martinke:

Känns inte riktigt okej att folk vandrar runt på båten........

Har du visat bilden för polisen? Innan du visar bilden så berätta för de vad det är för bild, tycker de att det är tveksamt lagligt så vill de inte se bilden eftersom de måste agera mot lagbrott.

Ofta känner polisen till tjuvarna och kan prata med dessa, då brukar stölderna upphöra där.

Vid ett inbrottsförsök i min båt så kunde polisen se vart tjuvarna tog vägen. Antagligen åkte de dit och pratade för efter det upphörde alla inbrottsförsök, i vart fall under lång tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin bild på en inkräktare!

Men en Arlo Go är väl i sig stöldbegärlig, speciellt om den är monterad utomhus? Eller kan den inte användas av någon annan än ägaren?

Pintball, blixt och dunder borde väl skrämma vilken tjuv som helst!

Attans bekymmer att behöva ha larm pga tjuvaktiga personer...

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev martinke:

Uppdatering!

Införskaffade denna kamera i mitten av augusti och har använt den sedan dess. Monterade den så att den filmar akterdäcket på båten. Antar att det inte räknas som allmän plats??!

Måste säga att kameran fungerar alldeles ypperligt! Varnar direkt vid rörelse. Har fått en å annan fågel på bild, men faktiskt mest insekter som kryper över linsen.

 

För någon dag sedan dök det faktiskt upp en konstig filur som titta in i båten och kände på dörren. Känns inte riktigt okej att folk vandrar runt på båten........

Det har försvunnit 5st båtmotorer på 2-3 veckor i området nu, så man blir lite misstänksam.

 

Jag har ca 1 minut ned till bryggan från huset. Undra vad man ska göra vid ett stöldförsök?

 

 

IMG_0548.PNG

Den där bilden borde du göra viral då han står på din båt. Borde finnas någon facebook grupp eller dylikt. Skulle han få se sin till synes fula nuna på internet så tänker han nog efter innan han gör samma handling igen. Med riktigt tur kanske han blir identifierad av någon som också är less på dessa kryp..

 

Då lagens (långa) arm hjälper föga vid denna typ av brott förutom för försäkringsfrågan så står man handlös om man inte tar saken i egna händer. Förstå mig rätt, Poliserna är underbara & kämpar på i motvind medans våran lagbok är mer utdaterad än Ravelli i fotbollsmålet. Vid stölder så är brottslingarna mer oroliga för att ägaren ska komma än Polisen. 

 

Vilken del av Sverige är detta? Riktigt bra kvalite på bilden med nya kameran:)

 

Mvh,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag läggs ju bilder upp både på personer och misstänkta bilar på FB. Verkar ha en ganska god effekt.

Polisen jobbar i motvind, det kan jag hålla med om och de gör vad de kan.

En sak som de gör är att stressa brottslingarna. Vet de att det tex bor en tjuv (och sådant vet de) så åker de förbi flera gånger per dag. Tjyvarna som inte alltid har så starka nerver, brukar flytta efter ett tag. Troligen till något ställe där polisen tycker det är bättre att de bor. 

Mer resurser till polis och rättsväsendet är väl investerade pengar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många ampere drar kameran? Gärna både i filmande och ”vaktande läge”?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-09-19 vid 17:02 skrev martinke:

Uppdatering!

Införskaffade denna kamera i mitten av augusti och har använt den sedan dess. Monterade den så att den filmar akterdäcket på båten. Antar att det inte räknas som allmän plats??!

Måste säga att kameran fungerar alldeles ypperligt! Varnar direkt vid rörelse. Har fått en å annan fågel på bild, men faktiskt mest insekter som kryper över linsen.

 

För någon dag sedan dök det faktiskt upp en konstig filur som titta in i båten och kände på dörren. Känns inte riktigt okej att folk vandrar runt på båten........

Det har försvunnit 5st båtmotorer på 2-3 veckor i området nu, så man blir lite misstänksam.

 

Jag har ca 1 minut ned till bryggan från huset. Undra vad man ska göra vid ett stöldförsök?

 

Du läsa vad som gäller hos Datainspektionen:
https://www.datainspektionen.se/vagledningar/kamerabevakning/batklubbar-och-hamnar/

https://www.datainspektionen.se/vagledningar/kamerabevakning/privatpersoner/

 

Enklast är kanske om du tar kontakt med Datainspektion och frågar.

 

Med tanke på att du även filmar grannens båt är det nog tveksamt om placeringen är laglig.

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, JEC78 said:

 

Du läsa vad som gäller hos Datainspektionen:
https://www.datainspektionen.se/vagledningar/kamerabevakning/batklubbar-och-hamnar/

https://www.datainspektionen.se/vagledningar/kamerabevakning/privatpersoner/

 

Enklast är kanske om du tar kontakt med Datainspektion och frågar.

 

Med tanke på att du även filmar grannens båt är det nog tveksamt om placeringen är laglig.

De flesta privatpersoner med bevakningskameror slirar nog lite med detta. Enda gången man får problem är om någon anmäler kameran, skulle jag tro. I annat fall kommer knappast Datainspektionen eller Polisen och knackar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev AndW:

Hur många ampere drar kameran? Gärna både i filmande och ”vaktande läge”?

Vet faktiskt inte vad kameran drar. Jag laddar den en gång i veckan.

Finns dock en liten solcellspanel som man kan koppla direkt in på kameran som jag sneglar på att köpa.

Men jag bor på 5min promenadavstånd till båten så det funkar att ladda hemma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev JEC78:

 

Du läsa vad som gäller hos Datainspektionen:
https://www.datainspektionen.se/vagledningar/kamerabevakning/batklubbar-och-hamnar/

https://www.datainspektionen.se/vagledningar/kamerabevakning/privatpersoner/

 

Enklast är kanske om du tar kontakt med Datainspektion och frågar.

 

Med tanke på att du även filmar grannens båt är det nog tveksamt om placeringen är laglig.

Det går att beskära bilden mjukvarumässigt för den som funderar på att sätta upp en själv. Då kan man beskära bort delar som inte får filmas.

 

Min båtgranne är dock glad att någon håller lite koll på båtarna. Bensinstölder stup i ett och förra året en båt som blev stulen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev martinke:

Vet faktiskt inte vad kameran drar. Jag laddar den en gång i veckan.

Finns dock en liten solcellspanel som man kan koppla direkt in på kameran som jag sneglar på att köpa.

Men jag bor på 5min promenadavstånd till båten så det funkar att ladda hemma.

 

Jag använder solpanelen som fungerar väldigt bra, inga bekymmer med ström än så länge. Skulle det regna en vecka blir det nog svårt då jag tycker att den drar ganska mycket ström. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket data drar den "normalt"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Hur mycket data drar den "normalt"?

Jag tycker den drar en hel del, en vecka tror jag inte min klarar sig utan laddning. Min står bara i aktiverat läge, än så länge har den inte behövt spela in något!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 1stPeregrine:

Jag tycker den drar en hel del, en vecka tror jag inte min klarar sig utan laddning. Min står bara i aktiverat läge, än så länge har den inte behövt spela in något!

OK, men jag avsåg vilka datamängder det rör sig om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen koll på det, skall se om jag kan kolla det på mina sidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-06-01 vid 18:49 skrev Kane:

OK, men jag avsåg vilka datamängder det rör sig om. 

Hej @Kane, jag fick en räkning nu & såg att på 3 mån har den förbrukat ~360 Mb. den har varit igång hela tiden men ej aktiv när jag varit i båten. Går in ca varannan dag för att kolla & kolla solcellsladdningen.

Redigerad av 1stPeregrine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Hej @Kane, jag fick en räkning nu & såg att på 3 mån har den förbrukat ~360 Mb. den har varit igång hela tiden men ej aktiv när jag varit i båten. Går in ca varannan dag för att kolla & kolla solcellsladdningen.

Tack. Du har den installerad så rörelseavkänningen inte aktiveras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, går in manuellt & avvaktiverar den & lika så aktiverar jag rörelseavkänningen när jag lämnar båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...