Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Caribic410

Lattor

Rekommendera Poster

Mina lattor e ca 30-40xca 4

Var går man tag på nya. Tappat 2st. En som är 3-4 meter lång å en som e ca 2meter.

Ittar endast 2meterslattor. Var får man tag på längre.?

 

Nåt smart å bra sätt att få lattor att sitta kvar när inte lattefickans stopp håller.

Tänkt dra skruv igenom.

En ficka har jag sytt ihop i änden, det sitter kvar, änn så länge, men sömmen lär väl skavas av förr eller senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längre lattor brukar man kunna köpa av segelmakaren, vill minnas att det var Boding som berättade för mig att de köper dem på rulle. 

 

Lattfickor finns ju lite olika konstruktion på, men om de flyger loss brukar det vara ett tecken på att man spänt dem för dåligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förra båten med North storsegel var det både kardborre och liten tamp för att låsa till lattfickans lock (horisontella lattfickor) vilket funkade fint dvs tappade aldrig lattor i storen.

 

På nuvarande båt med rullstor och Vertech är de stående lattorna låååånga och senast igår höll 2 lattor på att gå i havet vid inrullning av storen när det blåste 10-12 m/s. Skall undersöka kardborrelåsen när vinden  lagt sig, inte nöjd med fullhöjdslattor eller med kardborrelåset. 

 

Hur syr man igen lattfickor?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev skippeer:

På förra båten med North storsegel var det både kardborre och liten tamp för att låsa till lattfickans lock (horisontella lattfickor) vilket funkade fint dvs tappade aldrig lattor i storen.

 

På nuvarande båt med rullstor och Vertech är de stående lattorna låååånga och senast igår höll 2 lattor på att gå i havet vid inrullning av storen när det blåste 10-12 m/s. Skall undersöka kardborrelåsen när vinden  lagt sig, inte nöjd med fullhöjdslattor eller med kardborrelåset. 

 

Hur syr man igen lattfickor?

Jag sydde bara igen änden, där kardborrelåsningen sitter så att flärpen inte kan åka ut. Låter lattan sitta kvar helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att dra skruv med stora brickor å ev nåt gummi emellan rakt igenom. Lutar mot framkant på seglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur hårt spänner du lattan med kardborrebandet? Trycker man till den rejält brukar den stanna kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kardborreband åldras (tror det bl.a. påverkas av UV-ljuset från solen). Det bör inte ta lång tid eller bli speciellt dyrt att låta en segelmakare byta till nytt kardborreband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...