Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mambo

Hur blanda gelcoat/topcoat?

Rekommendera Poster

Jag har en del mindre lagningar att fixa och har köpt hem topcoat och härdare. Man ska blanda i 1,5 - 2 % härdare. 

Men hur gör man rent praktiskt? Jag behöver kanske max 1 dl topcoat till mina arbeten, det innebär då ca 1,5 ml härdare, hur mäter jag upp så små mängder? Har ni något praktiskt tips?

Hur noga är det, blir det galet ifall jag blandar för mycket/lite härdare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blanda en större mängd så du kommer någorlunda rätt och sedan slänger du det som blev över. 

För lite härdare gör att det inte härdar alls eller tar låååång tid. För mycket härdare gör att det härdar innan du fått till lagningen eller så blir det grynigt och du måste göra om. 

Det handlar ju inte om jättestora pengar ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att blanda i vax också om du vill att det skall härda. Gelcoat med vax blir topcoat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda injektionsspruta för så små mängder. In på apoteket och köp tex en 5 ml spruta. Eller, köp några, vissa fabrikat (de flesta håller dock länge) tål inte härdaren och om du måste blanda en sats till kan det vara bra att ha en i reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för apotek? Jag får alltid sura blickar och har blivit nekad att köpa på apoteken. Nån sa till och med att narkomanerna brukar säga att de ska ”ha det till båten”.

 

Jag pratar alltså om totalt trubbiga dossprutor med en öppning på flera millimeter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev AndW:

Vad är det för apotek? Jag får alltid sura blickar och har blivit nekad att köpa på apoteken. Nån sa till och med att narkomanerna brukar säga att de ska ”ha det till båten”.

 

Jag pratar alltså om totalt trubbiga dossprutor med en öppning på flera millimeter.

 

 

Det är kanske min ärliga och oförstörda uppsyn 😀 Har aldrig haft problem med att köpa sprutor på de lokala apoteken. Så länge man inte skall ha nålar också så borde de väl fatta att man inte tänker injicera tvivelaktiga substanser. 

Jag brukar förlänga sprutan med en liten slangstump för att nå ner i flaskan, man måste bara komma ihåg att slangen också har en liten volym...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder "medicinmått", sådana ml-graderade koppar som ofta följer med till hostmedicin m.m. Brukar också kunna fås på apoteket och ger inga misstänksamma miner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blandar i engångsglas. Köper en 25-pack, mäter upp hur högt man ska fylla för att få 1 resp 0,5 dl. Sågar till en brädbit som jag kan ställa bredvid när jag heller upp.

Till härdaren använder jag ett vanligt hushålls-kryddmått, en skopa till 0,5 dl och 2 till 1 dl.

Har kört lite andra varianter men detta är den smidigaste metoden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev AndW:

Vad är det för apotek? Jag får alltid sura blickar och har blivit nekad att köpa på apoteken. Nån sa till och med att narkomanerna brukar säga att de ska ”ha det till båten”.

 

Jag pratar alltså om totalt trubbiga dossprutor med en öppning på flera millimeter.

 

 

Färghandeln har också sprutor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv så har jag liknande tillbehör på jobbet (läkemedelstillverkning). 100ml sprutan gör underverk för mig när man vill få bort vätska i trånga vrår i båten. 

Tack för tipsen angående användningsområdet för te.x 10, 20ml sprutorna samt för kopparna. Vi använder små garderade koppar (30ml) för diverse saker. Nu fick dem helt plötsligt en annan uppgift också :))

 

Mvh,

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lim till gummibåten blandade jag i vanliga plastmuggar. Limmet skulle blandas 25:1 så jag använde krydd- och teskedsmått eftersom det var små mängder åt gången. Det fungerade riktigt bra.

Enda nackdelen var att plastmuggarna smälte efter ett tag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev McLasse:

Enda nackdelen var att plastmuggarna smälte efter ett tag...

Polyester brukar muggarna hålla för men aceton får man vara snabb om man ska ha plastmuggar.

 

Lite som en ungdomssynd där vi hade "kommit över" finsprit. Man fick blanda i rätt ordning annars gick botten ur muggen.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...