Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Roem

Orrskär 27

Rekommendera Poster

Hej! Ny här, söker min 1:a Orrskär. 

Jag ska titta på en Orrskär 27, som det sitter en AD 41B monterad, jag undrar hur fort den borde gå, och vilket varvtal som då motorn ska hålla, det gäller maxfart. oftas antar jag att det kommer att handla om farter runt 15 knop, vilket varvtal gäller då. Vilken är den bränsleekonomiska bästa farten.

Är det ytterligare något som jag bör vara observant på när jag ska titta på den???

Sen kommer det nog ytterligare frågor när/om det blev nån affär.

Redigerad av Roem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min far har en Viking 28 med likadan motor

Något större och tyngre båt men jämförbart

Marsch ca 19-20 knop vid 3300 rpm 

Max ca 27-28 knop vill jag minnas

Maxvarv skall ligga på ca 3800

 

15 knop är ingen ekonomifart på Orrskär 27 utan du bör nog upp i ca 20 för att få ekonomi

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Över 20 knop brukar det inte gå att köra en Orrskär 27. De brukar lägga sig på sidan och konstra genom att luta utåt i girarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 850:a årsmodell 81, med liknande skrov, går jättebra upp till ca 22 knop, vid 24 knop så kan den börja luta åt sidan, men 20-21 knop passar alldeles utmärkt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

kul med en orrskär 27, mycket båt för pengarna! Har själv en 850 så det finns likheter. Du ska titta på hur damasken ser ut vid drevet om den har kassette monterad motor, det är ett stort jobb att byta själv och kostar ca 40k att lämna iväg. En bekant med 850 och 41a toppar 28knop enligt utsago och det bör ju denna oxå toppa, dock trivs skrovet bäst kring 20-23 knop. Han ligger i 21knop på 3000rpm, inte samma båt, jag vet men det borde ge en fingervisning i alla fall.

 

lycka till med köpet

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt utsaga, så ska denna göra 17 kn. vid 2.800-2.900 rpm och 21 kn. vid 3.300 rpm.

Detta med damask har jag läst en del om, Orrskär rekomenderar byte vart 7 år, så kostar det ca 40 tkr att få det gjort. så är det nog nått att hålla koll på. Jag har tittat på Powertrim assistans som kunde vara en lösning på att hålla henne på rätt köl vid körning i högre farter?? Förövrigt borde väl D.proppeller hjälpa till att stabilisera??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min damask var minst 12 år innan jag bytte den, det var egentligen inget fel på den då heller, hade säkert hållit X-antal år till. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar du behandla den med något påhösten när du har tagit upp båten?? Jag pratade med nån som om jag fattade honom rätt sprayade den med typ siliconspray??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej ser bara till att solen inte ligger på hela dagarna

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min damask byttes 2004 och är fortfarande i bra skick och jag sprayar siliconspray varje vår.

Om det gör nån nytta vet jag inte men det känns bra 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Fortsätter på en gammal tråd, den orrskären som jag hade tittat på , vart såld fortare än vad jag trodde, så nu har jag tittat på en annan. Men där är kassett och duk bortmonterat i samband med motorbyte för några år sedan, är det någon som har erfarenhet av en sådan konstruktion??

 

Redigerad av Roem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man byggt om akterspegeln?

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, han bytte motor för 12-15 år sen och då plastade han igen hålet, så att det passade direkt till ett 290 drev och en AQAD 41 motor, om jag förstod honom rätt. Han vill nog mena att det kan ha blivit lite hö

gre ljudvolym vid de högre hastigheterna, annars skulle det inte vara nån skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Roem:

Ja, han bytte motor för 12-15 år sen och då plastade han igen hålet, så att det passade direkt till ett 290 drev och en AQAD 41 motor, om jag förstod honom rätt. Han vill nog mena att det kan ha blivit lite hö

gre ljudvolym vid de högre hastigheterna, annars skulle det inte vara nån skillnad.

Borde ju rimligen vara överlägset kassetlösningen i det långa loppet.

Om det är välgjort vill säga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...