Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jon70jon

Motorn tappar kraft efter en stund på fullgas

Rekommendera Poster

Har en 25 JK Johnson-88 som inte verkar få nog med bränsle efter nån minut på fullgas. Jag har gjort ren förgasaren, kollat pumpen men hittar inget fel. Någon som vet var jag ska fortsätta felsöka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp i luftningen till tanken?

Flottör som inte flyter som den ska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftningen på tanken är öppen, har plockat isär förgasaren men inte kollat så flottören flyter, om den inte gör det så borde den inte släppa in bränsle alls i förgasaren men den går hur bra dom helst på typ tomgång men inte när man åkt med hög fart en stund då börjar den att dö och börjar gå ojämnt som om den inte får nog med bränsle. När jag pumpar på blåsan samtidigt så går den bättre, jag börjar fundera på om det kan vara fel på kopplingen från tanken som sitter på slangen (biltemas). Jag har även tagit bort slangen från bränslepumpen och när jag pumpar på blåsan från tanken så känns den hård och nästan stum och jag får klämma väldigt hårt och det kommer bara lite bensin ur slangen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luft genom sprickor i slang... 

Kanske öppnar sig, när pumpen suger. Inte när du trycker med blåsa. 

Så blev det för mig. Allså bara vid sug. 

 

Byt slang, så har du i vart fall uteslutit ett antal meter med felmöjligheter. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar du ingen läcka är pumpen misstänkt, hur kollade du den? Minsta skada i membranet kan påverka.

 

Renoverade en sådan maskin som hade dålig nedre packbox på vevaxeln. Den fick inget bränsle trots ny pump pga pulserna läckte ut genom packboxen. Den motorn gick ok med elpump innan renoveringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Ahmed:

Ett lång skott är dålig backventil på blåsan.


Det går ju också enkelt att testa genom att t ex pumpa hela tiden och se om det hjälper, eller genom att (om tanken är lös) hålla den högre upp än motorn så det blir gravitationsdrivet flöde ner genom slangen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som samma problem som jag har på min 30 hk Evinrude från 1991. Se min tråd: 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...