Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
jmwa

Varför urladdas mina batterier så fort?

Rekommendera Poster

1 minut sedan skrev jmwa:

El är svårt....

Absolut om man inte är intresserad. Jag är totalt ointresserad av att måla, därför kan jag inget om färg. Eller städa. El tycker jag är kul. Därav mitt engagemang. Man väljer sina områden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Baxlaget:

Absolut om man inte är intresserad. Jag är totalt ointresserad av att måla, därför kan jag inget om färg. Eller städa. El tycker jag är kul. Därav mitt engagemang. Man väljer sina områden.

 

Varför skriver du så? Jag är intresserad och inte så okunnig heller. Jag skrev så som en artighet mot er som kan mer än jag. Något annat menar jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går att missförstås. Och det är ju bra. 

 

Så t ex ett kylskåp, kopplas alltså inte in i serie med en säkring och en separat strömbrytare? Ej heller ett larm eller en länspump? 

 

Det var ny kunskap... 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

På plussidan är det vanligt att säkringar och brytare är kopplade i serie, ut till varje förbrukare eller grupp av förbrukare, t ex belysning ibåten.

 

 

Ööööh... Angående vad jag skrev. 

 

Observandum gällande orden:

"varje förbrukare eller grupp av förbrukare, t ex belysning i båten." 

 

Samt: att SÄKRINGAR OCH BRYTARE ÄR KOPPLADE I SERIE. 

 

För den oinvigde så är det stor skillnad på parallell och seriekoppling. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör laddaren i "rekond-läge" det kan få ev sulftering att släppa.

Koppla in en 50-60W lampa. Hur länge lyser den innan spänningen sjunker under 12,4V? Nu kan du räkna ut kapaciteten i batteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev jmwa:

- - -

Min misstanke är jag jag de senaste åren orsakat några alldeles för djupa urladdningar.

- - -

Det är sådant som kan hända o det är obra. Skadan går att minimera om du så snart det råkat bli en djupurladdning ser till att fulladda batteribanken så snart det bara är möjligt.

 

Största skadan på batterierna blir det om de får stå djupurladdade en tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rad föll bort när jag redigerade mitt långa inlägg. 

1 köp nya batterier nästa vardag (i dag är det måndag) Batterilagret och Batteriexperten brukar jag anlita. 

Om du skall bo i båten med kylskåp i gång är 150Ah i minsta laget. Omkring 250Ah är mer rimligt. Då har du marginal. 

Jag tror också att dina batterier laddats ut för mycket och kanske för många gånger. 

 

Jag har två förbrukningsbatterier på sammanlagt 280Ah. Med endast ett kylskåp igång är laddningen mellan 90 och 95% tidigt på morgonen, när sedan solen laddat på vid 08-tiden är det fullt igen. Med två kylskåp igång är det sällan mindre än 80% även om tv'n varit på några timmar kvällen innan. 

200W solcell laddar dessa batterier. 

 

Seriekoppling... 

Mina båda golfbilsbatterier är på endast 6V men på 280Ah. Två i serie blir 12V, fortfarande 280Ah.

Det finns modernare batterilösningar men kanske inte billigare. 

 

Parallellkoppling... 

Om du har två 12V batterier på 75Ah parallellkopplade har du fortfarande 12V men fördubblar kapaciteten till 150Ah...

 

När du nu köper nya batterier som skall kopplas ihop i samma bank, så skall dom vara identiska. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

När du nu köper nya batterier som skall kopplas ihop i samma bank, så skall dom vara identiska. 

Så säger inte batteritillverkarna!

Prova först att rekonditionera batteriet, det kostar inget och kan förlänga livet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknar man lite så drar troligen kyle i snitt 1,5 A ev mer, Waeco verkar vara lite hungriga. Det blir drygt 400 Wh per dygn.

100 W solpaneler, horisontellt placerade ger ca 400 Wh/dygn i juni, i juli ger de 380 W och i augusti, 300 Wh.

Det räcker alltså inte.

Drar du ut batterierna till 50% så har du 800 Wh. Men det kanske de inte har längre, det går åt lite mer ström och kylen kanske tar lite mer. Då räcker det dåligt.

En bra regel är att kylen ska klara 3-5 dygn på batterierna. Det betyder 200 - 300 Ah batteri.

Den snabbaste och enklaste lösningen är att köpa ett batteri till och en solpanel till. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Så säger inte batteritillverkarna!

 

Nej, men det säger jag!

Dom vill väl sälja fler batterier, konspiratorisk? Jag?

 

klart, prova en rekonditionering, även regumerade bildäck fungerar ju, en stund...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Räknar man lite så drar troligen kyle i snitt 1,5 A ev mer, Waeco verkar vara lite hungriga. Det blir drygt 400 Wh per dygn.

100 W solpaneler, horisontellt placerade ger ca 400 Wh/dygn i juni, i juli ger de 380 W och i augusti, 300 Wh.

Det räcker alltså inte.

Drar du ut batterierna till 50% så har du 800 Wh. Men det kanske de inte har längre, det går åt lite mer ström och kylen kanske tar lite mer. Då räcker det dåligt.

En bra regel är att kylen ska klara 3-5 dygn på batterierna. Det betyder 200 - 300 Ah batteri.

Den snabbaste och enklaste lösningen är att köpa ett batteri till och en solpanel till. 

När jag köpte nytt båtkylskåp för en del år sedan konstaterade jag också att Waeco drog mer än vad Isotherm gjorde. Dessutom ansåg båtens kock att Isotherms inredning var mer fördelaktig, då, saker och ting kan ju ha förändrats sedan dess. Jag vill minnas att detta har ventilerats med ungefär samma resultat i några olika trådar på forumet de senaste åren.

100W solcellsladdning tillsammans med generatorns laddning i motorbåt, måste jag väl tillägga borde räcka. Och det är ju då bra om man kan rikta panelerna. Det kan inte jag, dom ligger platt på hyttens tak, å andra sidan har jag ju några watt till... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående olika batterier i en parallellkoppling. 

 

Intressanta teorier som tas upp. 

Har två AGM 64 Ah parallellkopplade. 

Var förbi bilskroten. Där fanns bl a ett begagnat PB, testat, på ca 120 Ah för 500 kr. Tänker nu slå till, med vad som skrivs ovan av behmac och koppla parallellt med de jag har tidigare. 

 

Det blir väl bra, kan vi tro? 

 

Har även ett 45 Ah gräsklipparbatteri. Lika bra, att koppla in det också. 

Tänk att jag inte tänkt tanken tidigare :)

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Hybro:

Angående olika batterier i en parallellkoppling. 

 

Intressanta teorier som tas upp. 

Har två AGM 64 Ah parallellkopplade. 

Var förbi bilskroten. Där fanns bl a ett begagnat PB, testat, på ca 120 Ah för 500 kr. Tänker nu slå till, med vad som skrivs ovan av behmac och koppla parallellt med de jag har tidigare. 

 

Det blir väl bra, kan vi tro? 

 

Har även ett 45 Ah gräsklipparbatteri. Lika bra, att koppla in det också. 

Tänk att jag inte tänkt tanken tidigare :)

 

 

Jag hade inte gjort det, parallellkopplat batterier med olika kapacitet.

Jag har skrivit om det tidigare, men var med om en otrevlig incident eller olycka i bussverkstaden där man lyckades få strömrusning och explosion i en battericell. Visserligen 24V och mer kapacitet, men iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solcellsinriktning... 

 

Läste för en tid sedan, var väl nåt på Google, kanske... 

 

I Sverige kan solceller riktas med aktiva ytan rakt upp, för solstrålningen skiktas i atmosfären, så det blir bra. 

 

När jag riktar min solcell på det viset, i stället för mot solen, så minskar laddningen berydligt. 

 

Sen om solcellen riktas mot solen, liggande eller stående kvittar. 

Eller rättare sagt, skymmer runtomsikten mindre om den

är näst intill stående. 

 

Men som med mycket. Var och en blir oftast salig på just sin tro. 

Med mätning, går att påvisa vilket som är optimalt. 

 

Men ibland passar det helt enkelt inte annat än att lägga paneler platt på

t ex tak, för att få något strömtillskott. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tänkt om mitt klipparbatteri, som stått några år, inte är så friskt... eller detta från bilskroten, tots det är testat och säljs med bytesgaranti. 

 

Klart det ska vara identiska batterier i en parallellkoppling!

Båda lika gamla och lika använda. Då får man ut max energi, och kan ladda maximalt. 

Har pysslat med modellelflyg. Där är det uppenbart, om man blandar... Flygtiden påverkas o det styggaste. 

 

Polaren använde begagnade batterier. 

Ett havererade, fick en kortsluten cell. Generatorn laddade ihjäl sig. Med detta menar jag att det krävs olika laddspänning för olika batterier. Som då kan bli för hög för helt friska, men inte tillräckligt, för ett i sämre skick. 

 

Men detta är vad just jag menar. 

 

Var och en blir salig på sina idéer och tankar. ÄVEN JAG. 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Hybro:

Ja, tänkt om mitt klipparbatteri, som stått några år, inte är så friskt... eller detta från bilskroten, tots det är testat och säljs med bytesgaranti. 

 

Klart det ska vara identiska batterier i en parallellkoppling!

Båda lika gamla och lika använda. Då får man ut max energi, och kan ladda maximalt. 

Har pysslat med modellelflyg. Där är det uppenbart, om man blandar... Flygtiden påverkas o det styggaste. 

 

Polaren använde begagnade batterier. 

Ett havererade, fick en kortsluten cell. Generatorn laddade ihjäl sig. Med detta menar jag att det krävs olika laddspänning för olika batterier. Som då kan bli för hög för helt friska, men inte tillräckligt, för ett i sämre skick. 

 

Men detta är vad just jag menar. 

 

Var och en blir salig på sina idéer och tankar. ÄVEN JAG. 

 

 

 

Himla skönt att få medhåll!

Även om även jag sysslat med radiostyrda modeller, så är det i arbetet med olika fordon där det finns olika typer av batterier i serie och/eller parallellkoppling som jag gjort mina erfarenheter.

Även då i de egna båtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Prova först att rekonditionera batteriet, det kostar inget och kan förlänga livet.

För några år sedan hade jag glömt att koppla bort gasollarmet (tror jag det var) från ett batteri under vintern. Upptäckte att det var på 11 volt, körde rekonditionering och batteriet hänger fortfarande med.

Jag vet ju inte hur länge batteriet varit nere på 11 volt förstås...

men det är absolut värt att pröva rekond. Jag fick köra rekond två gånger innan det blev stil på mitt batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

För några år sedan hade jag glömt att koppla bort gasollarmet (tror jag det var) från ett batteri under vintern. Upptäckte att det var på 11 volt, körde rekonditionering och batteriet hänger fortfarande med.

Jag vet ju inte hur länge batteriet varit nere på 11 volt förstås...

men det är absolut värt att pröva rekond. Jag fick köra rekond två gånger innan det blev stil på mitt batteri.

Jag tänker också börja med rekond, men jag måste vänta tills jag hämtat hem båten från landet. Fråga till Mackey: efter rekond, hur testade du resultatet? Gjorde du ngt slags belastningprov som dem som beskrivits här i tråden? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man inte ska parallelkoppla olika batterier är en myt. Det är samma plattor och samma elektrolyt, det spelar ingen roll om man har grejerna i vart sin eller en gemensamt burk, kemin är densamma. Däremot säger man att man inte ska blanda olika typer tex AGM och våta. Men det var en kille som hade gjort så och det fungerade utmärkt. Men kan nog vara lite lurigt.

Exide skriver om parallelkopplade batterier HÄR.

Jag tror de vet mer än de flesta här om batterier. 

I många stora batteribankar byter man aldrig alla batterier samtidgt.

I stället för att hitta på, ta fram fakta på varför parallelkoppling av batterier med olika kapacitet inte skulle fungera.

 

Rekondläget på laddare finns av någon anledning. Någon här fick rådet av flera att byta batterierna men efter rekond fungerade det. Prova kostar inget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jo... 

Innan det öht fanns intelligenta laddare, så var det utmärkt att ladda ur batterier totalt... T ex med en ansluten lampa. 

 

Därefter ladda upp batteiet med omvänd polaritet. 

 

Ladda ur totalt igen och sedan ladda med normal polaritet ansluten. 

 

De som trodde på detta prisade Gud och annat. Begagnade batterier såldes som aldrig tidigare 

 

Handlade om att rensa blyplattorna från sulfatering. 

Funkade så länge inte sulfatet hamnade längst ned och kortslöt någon cell. Då blev det 10 Volts batterierm

 

Recond bygger väl på samna princip, har jag förstått. 

Typ ladda med högre spänning, så att sulfatbeläggning kokar loss, från blyplattorna. 

 

Givetvis kan jag ha fel och blir nu rättat av den elller de som har bättre vetande.

Men det står jag ut med... 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vem som har rättast så testar jag gärna billigaste lösningen först. Det är också en prisfråga, hade jag inte köpt begagnat och mekat själv hade vi aldrig kunnat äga båt. Just därför är jag glad för all kunskap som ni delar med er av ovan. Fantastiskt, och lärorikt med olika synpunkter😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Hybro:

Typ ladda med högre spänning, så att sulfatbeläggning kokar loss, från blyplattorna

Ja, vilket är samma princip som den utjämningsladdig alla våta blybatterier ska ha med jämna mellanrum och som förlänger livslängden ganska avsevärt.

Att de flesta laddare har ett rekond-läge är kanske inte en slump? Det räddar inte alla batterier men helt klart en betydande del.

 

14 minuter sedan skrev jmwa:

testar jag gärna billigaste lösningen först.

En bra inställning som nästan alltid sparar en hel del pengar.

 

Kan man satsa lite mer pengar så är det LiFePO4 som gäller. Har man gjort det så verkar blybatteri lösningarna som patetiskt gammalmodiga och med mycket krångel. Ingen lär byta tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

... Har man gjort det så verkar blybatteri lösningarna som patetiskt gammalmodiga och med mycket krångel. Ingen lär byta tillbaka.

Fast i ärlighetens namn så är det lång väg innan man har en solid lösning med LiFePo men du har säkert rätt. Har man tagit den långa vägen för att få till det med LiFePo så tror jag också det är få som vill gå tillbaka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev ChristerN:

Fast i ärlighetens namn så är det lång väg innan man har en solid lösning med LiFePo

Det beror nog på vem man frågar. De som har och de som ägnar väldigt mycket tid vid datorn till att läsa.

Det är inte tal om annat än att olika Litiumbatterier är en revolution. Användningen i samhället ökar lavinartat och det har gett oss möjligheter som inte fanns förr.

Båtägare är ett konservativt släkte och i många fall, väldigt snåla. En kombination som gör att man är väldigt skeptiska till nymodigheter, i synnerhet om det kostar pengar. Billiga idéer köper man gärna som Cayennepeppar i bottenfärgen.

 

LiFePO4 är egentligen ganska enkelt.

Köp färdiga batterier med inbyggt skydd. Det är kanske inte det mest prisvärda men det funkar.

Eller, köp celler och koppla ihop. Sen behövs det en sak, den är absolut nödvändig och det är ett skydd mot framförallt för djup urladdning men helst även mot överladdning. I sin enklaste form använder man solregulatorns lastutgång för att skydda mot för stor urladdning. Annars kostar ett lämpligt skydd drygt 500 kr. Ett skydd som fö skulle avsevärt kunna förlänga livet för många blybatterier.

Gör man inget åt laddningen så blir den inte optimal dvs, man får inte möjlighet att ladda lika snabbt som man annars kan göra med LiFePO4. Men, de laddas ändå betydligt snabbare än blybatterier.

Är man en försiktig general så sätter man in ett BMS system vars uppgift är att se till att alla celler laddas lika. Det är nödvändigt när man kör batterierna hårt som i en bil men ganska tveksamt i en båt. Kör en säsong, mät varje cell för och efter säsongen. Är det bara en liten skillnad så är BMS ganska onödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

...

Köp färdiga batterier med inbyggt skydd. Det är kanske inte det mest prisvärda men det funkar.

Eller, köp celler och koppla ihop. Sen behövs det en sak, den är absolut nödvändig och det är ett skydd mot framförallt för djup urladdning men helst även mot överladdning. I sin enklaste form använder man solregulatorns lastutgång för att skydda mot för stor urladdning. Annars kostar ett lämpligt skydd drygt 500 kr. Ett skydd som fö skulle avsevärt kunna förlänga livet för många blybatterier.

Gör man inget åt laddningen så blir den inte optimal dvs, man får inte möjlighet att ladda lika snabbt som man annars kan göra med LiFePO4. Men, de laddas ändå betydligt snabbare än blybatterier.

Är man en försiktig general så sätter man in ett BMS system vars uppgift är att se till att alla celler laddas lika. Det är nödvändigt när man kör batterierna hårt som i en bil men ganska tveksamt i en båt. Kör en säsong, mät varje cell för och efter säsongen. Är det bara en liten skillnad så är BMS ganska onödigt.

Ja, som sagt. Det är lite pyssel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, som sagt. Det är lite pyssel. 

En gång.

Du har väl en del att göra med att släpa alla batterier ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...