Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jmwa

Varför urladdas mina batterier så fort?

Rekommendera Poster

Behöver hjälp av detta kloka forum! Jag har en motorbåt med 2 x 50W solpaneler på taket, ett inte särskilt nytt Waeco 65 lit kompressorkylskåp med bra kyla, ledlampor och en hel del mobilladdning. 2 x 70 Ah förbrukningsbatterier plus startbatteri. Detta trodde jag skulle räcka bra. Men när vi nyligen låg ute ett par dygn i gassande sol i ytterskärgården slog kylskåpets spänningsvakt av redan efter ett drygt dygn. Det slog på nästa morgon igen när solen började stiga. Senare den dagen körde vi ett par timmar med motor, men redan ett par timmar efter ankomst till vår nya hamn var det så tomt i batterierna att inte ens ledlamporna orkade riktigt. Solen gassade fortfarande. Det blev landström över natten. Ett par timmar hem nästa dag, och vid koll några timmar efter hemkomst låg batterispänningen på 12,7.
Under motorgång indikerar EVC 13,8V.
Vad kan vara fel? Siffrorna ser rätt ut, väl? Kan batterierna vara dåliga men ändå visa 12,7 V nyladdade?
Behöver tips på hur och vad jag ska felsöka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev jmwa:

Kan batterierna vara dåliga men ändå visa 12,7 V nyladdade?

Absolut. Det är t.o.m. ett vanligt sätt batterierna går ner sig på, att de tappar kapacitet. Verkar fulladdade alldeles för tidigt och lagrar dåligt med energi.

 

Att se hur mycket ström och om den går in eller ut ur förbrukarbanken är ett mycket billigt sätt att få många svar på dina frågor. Ett sådant instrument kostar inte många kronor och bör sitta fast monterat i båten. Här får du då en känsla för om batterierna slukar laddström så länge/mycket som de borde under t ex motorgången. Samt ser om det ligger någon förbrukare och drar du inte vet om eller tänkt på. Snäppet upp är en batterimonitor av något slag.

 

Ladda batterierna med en laddare så den tror de är fulladdade (eller om den inte är "smart",  ett dygn. Sätt sedan en belastning, t ex en H4-lampa. Den drar c:a 5A. Den borde lysa i minst 12h om batteriet är friskt (5Ax12h=60Ah).

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev IngemarE:

Absolut. Det är t.o.m. ett vanligt sätt batterierna går ner sig på, att de tappar kapacitet. Verkar fulladdade alldeles för tidigt och lagrar dåligt med energi.

 

Att se hur mycket ström och om den går in eller ut ur förbrukarbanken är ett mycket billigt sätt att få många svar på dina frågor. Ett sådant instrument kostar inte många kronor och bör sitta fast monterat i båten. Här får du då en känsla för om batterierna slukar laddström så länge/mycket som de borde under t ex motorgången. Samt ser om det ligger någon förbrukare och drar du inte vet om eller tänkt på. Snäppet upp är en batterimonitor av något slag.

 

Ladda batterierna med en laddare så den tror de är fulladdade (eller om den inte är "smart",  ett dygn. Sätt sedan en belastning, t ex en H4-lampa. Den drar c:a 5A. Den borde lysa i minst 12h om batteriet är friskt (5Ax12h=60Ah).

 

 

Tack för intressant och utförligt svar! Hoppas det är OK med några följdfrågor😀:

Det enklare mätinstrumentet du skriver om, vad kallas det och var monteras det?

Testet av batterierna, ska det utföras på varje batteri separat och isärkopplat från de andra, eller på hela banken? Inklusive startbatteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amperemeter.

Tokdyr: https://www.watski.se/Ampheremeter-och-Shunt-1177f

Billigare: https://www.tradera.com/item/343622/274084548/amperematare-0-100a-dc-digital-gron-lcd-med-shunt

Edit: Observera att den billigare kanske inte kan hantera negativa strömmar (urladdning)

 

Batteritankmätare (inkluderar volt/amperemeter):

https://www.marinaman.se/el-belysning/batteriovervakning/e-xpert-lite-instrument

Billigare: https://www.aliexpress.com/item/32662517899.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.41ff1f24Ci4H5d&algo_pvid=482c22a8-8d8a-43ed-8b4e-eaaee3e5d53e&algo_expid=482c22a8-8d8a-43ed-8b4e-eaaee3e5d53e-21&btsid=32e5ec9e-fb52-44b3-a8dc-fa5cb447a57f&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2,searchweb201603_60

(ovanstående bara exempel, många snarlika finns).

 

Mätshunten monteras mellan förbrukarbatteriernas gemensamma minus och jordplint/"riktig" minus. Ovanstående instrument fixar upp till 100A, det är väl barta om du har bogprop som det kan bli mer en liten stund.

 

Testet utförs per batteri och med inget annat inkopplat till batteriet. Dvs batteriet löst.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen😀 "Riktig" jord/minus, är det t ex motorblocket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är din nuvarande jordpunkt. Ibland en av minuskabelskorna, ibland en jordskena. Potentialmässigt motorblocket, ja, men det skall man inte ha som gemensam jordpunkt och dra massasladdar till 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag har verkligen dålig koll på detta. Har en VP 4.3 gxi som monterades ny innan vi köpte båten. Jag vet pinsamt nog inte vad den verkliga jordpunkten är i båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev jmwa:

OK, jag har verkligen dålig koll på detta. Har en VP 4.3 gxi som monterades ny innan vi köpte båten. Jag vet pinsamt nog inte vad den verkliga jordpunkten är i båten...

Verkliga jordpunkten kan vara svårt att identifiera men du borde ha en minusplint där alla/de flesta minuskablar förutom startmotorn hämtar sin ström. Hitta den eller så sätter du en ny minusplint bredvid batterierna och kopplar shunten direkt på batterierna och plinten efter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är flera på detta forum, även jag, som har installerat en "batteritankmätare" som heter NASA BM-1, den är väldigt lätt att förstå sig på. Den finns i två storlekar, samma pris.

Den är även lätt att installera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BM1 levereras komplett med shunt. 

 

En shunt är inget annat än en väl kalibrerad (noga bestämd) mycket lågohmig resistans,

som tål stora strömmar, utan att brinna upp. 

Över shunten, när ström flyter genom denna, fås då en spänning som är proportionerlig i förhållande till just strömmen. 

Ett bra sätt att i en fast installation mäta ström. 

Ström som går in i batterier eller ur i detta fall. 

 

Shunten placeras enligt instruktionen i serie för gemensam minus, för parallellkopplade batterier. Alltså direkt efter batterierna på minussidan. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I hamn är BM-1 båtens viktigaste instrument.

 

Skaffat ett sådant eller liknande från annan tillverkare, det händer då och då att båttillbehörsbutikerna har extrapris om höstarna på sådana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som att en monitor ändå vore en vettig investering. Fler fabrikat/modeller med likvärdiga prestanda som BM-1? Så att man kan hålla utkik när reorna kommer😏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koll av batterier. 

De ska kopplas isär, och laddas var och en, tills laddaren indikerar fulladdat. 

 

Låt sen varje batteri vils en halv dag. 

Mät SPÄNNING VDC och notera därefter spänningarna.

Ställs instrumentet in på annat, så är risken stor att det förstörs omedelbart. 

 

 

Först därefter kopplas en lampa enligt ovan in. Läs av spänningen varje heltimme och avbryt efter sex timmar för ett 60 Ah batteri. 

Åtta timmar för ett 80 Ah batteri. 

 

Återkom meddina värden, om du inte kan dra egna slutsatser. 

 

Nu är det visserligen som så att ett dåligt batteri kan lämna, stor ström under en kort tid, men likväl ha dålig långtidskapacitet. 

 

Du får sökert synpunkter på detta av övriga på forumet... 

 

Om du inte har kunskaper inom el, så rekommenderar jag att du köper dig en enkel

TÅNGAMPEREMETER. 

Den bör klara både AC och DC. 

Dvs kunna mäta både växel- och likström. 

 

Om du köper en sån, hör av dig först innan du öht kopplar in annat än just tången, då runt en enda kabel åt gången. 

Brukar öven finnas mätsladdar... Och vid användande av dessa på fel mätinställning, så förstörs instrumentet. 

Dock aldrig om man använder

bara tången, som öppnas och sluts runt en strömgenomfluten ledare. 

 

Använder själv en sådan, både hemma, i bilen, i traktorn, i snöskotern och båten. 

 

För att utröna batteriers status, måste de kopplas isär, får ej vara paralellkopplade. Detta p g a att ett batteri som är skadat, förbrukat o s v, påverkar öven ett friskt batteri med avseende på spänning, förmåga att ta upp och avge ström o s v. 

 

Over abd out.... Roger piiiiip... 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är flera på detta forum, även jag, som har installerat en "batteritankmätare" som heter NASA BM-1, den är väldigt lätt att förstå sig på. Den finns i två storlekar, samma pris.

Den är även lätt att installera.

 

Klart vettig grej som vem som helst kan förstå sig på, jag har haft min i många år och skulle inte kunna tänka mig att vara utan.

Nu har jag dock bytt till Victron BMV 712 eftersom BM-1 inte förstår sig på LiFePO4 batterier. Lite dyrare men med fler möjligheter och fler inställningar. Den har även Bluetooth så man kan kolla i telefonen. Lite onödigt kanske men ganska praktiskt. Mycket praktisk larmutgång så man kan få en signal när det börjar bli kritiskt. Går att koppla till ett larm så att man får ett SMS när/om spänningen blir för låg.

BMV 700 är samma men lite enklare, saknar Bluetooth. BMV 702 kan mäta på två batterier.

Victron är lit dyrare men ger ganska mycket mer. Dessutom har Victron ett system där flera grejer som kan samarbeta. Tex solregulator, laddare och inte minst Victron Battery Protect som skyddar batterierna genom att koppla bort all last om spänningen blir för låg. Detta kan användas för att inte behöva ett särskilt startbatteri eftersom Victron BP stänger av när det fortfarande finns tillräckligt med kräm för att starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Hybro:

Läs av spänningen varje heltimme och avbryt efter sex timmar för ett 60 Ah batteri. 

Åtta timmar för ett 80 Ah batteri.

Nja...

När man testar batteriet är det nödvändigt att köra tills batteriet verkligen är urladdat dvs att spänningen börjar dyka under 11V vid nämnda last. Då får man ett relevant Ah-tal som i bästa fall ligger i närheten av det påstämplade. Att bryta tidigare ger dålig information om batteriets status, då man ju inte vet om det var vid 60, 80 eller 90% av batteriets kapacitet man bröt. Bara att det var innan det dök. Sedan skall det naturligtvis i vilket fall omedelbart laddas upp igen.

Så om du frågar mig så skall batteriet hålla stången i minst 12h för 60W H4-lampan. Men som Hybro helt riktigt påpekar - håll koll på spänningen också med jämna mellanrum.

 

När det används "i verkligheten" är det däremot helt rätt att undvika nära totalurladdning av batteriet, och därför bryta redan när det nått 50-60%.

 

Instämmer f.ö. ang. Tångamperemeter (för DC). Det är ett av de mest underskattade felsökningsinstrumenten när man har skumma elfenomen i fordon.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Så om du frågar mig så skall batteriet hålla stången i minst 12h för 60W H4-lampan.

Jag brukar rekommendera att man gör en sådan test varje vår. Ladda ur till tex 12,4 V för ett vått batteri och ta tiden. Då ser man dels om batteritankmetern visar rätt men framförallt så vet man hur bra batterierna är och när det börjar bli dags att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

När man testar batteriet är det nödvändigt att köra tills batteriet verkligen är urladdat dvs att spänningen börjar dyka under 11V vid nämnda last. Då får man ett relevant Ah-tal som i bästa fall ligger i närheten av det påstämplade.

 

Inte alla som rekommenderar att ladda ur batterierna medvetet till under 50% av kapaciteten. 

 

Men det finns visst någon, som inte tror på detta. 

 

Jag är den försiktiga typen... 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

 

Inte alla som rekommenderar att ladda ur batterierna medvetet till under 50% av kapaciteten. 

Men det finns visst någon, som inte tror på detta.

 

Läste du allt, och klippte du medvetet bort resten bara för att vara dum ?  Annars tycker jag du skall läsa en gång till vad jag skrev. Vad menar du med att jag "inte tror på detta" ?  Jag skriver ju precis det du säger !

 

Urladdningen till nära max handlar om ett enstaka test av batteriet med omedelbar uppladdning efteråt. Detta tar det ingen extra stryk av.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ja...det kanske är så... Ber om ursäkt om jag i all hast fattade fel. 

 

Det är absolut ingen som är dum på forumet... 

 

Blir väl att läsa en gång till😉

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polaren har en batterimätare jag lånar ibland... Mäter CCA, ENG. 

 

Ser ut att kunna visa status utan att belasta något större. 

 

En sån vill jag ha...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Jag brukar rekommendera att man gör en sådan test varje vår. Ladda ur till tex 12,4 V för ett vått batteri och ta tiden. Då ser man dels om batteritankmetern visar rätt men framförallt så vet man hur bra batterierna är och när det börjar bli dags att byta.

 

Detta kan vara ett bra test...

 

Därmed inget mer sagt om andra förslag, som jag personligen medvetet försöker undvika. 

 

Nu går det illa ändå ibland, när jag ligger ute regniga dagar. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna tyckte min fru jag behövde och gav mig i födelsedagspresent för ett tag sedan: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteritestare-pro-2000039750

 

Om batteriet är bortkopplat från annat kan den med förvånansvärt god precision både kalkylera status, CCA och "hälsoläget" på batteriet. Allt på c:a 10s. Säkert inte perfekt, men när jag testat mot bl.a. en riktig Ah-mätare/urladdare som jag råkar ha samt belastat och räknat fram inre resistans (och CCA) stämmer dess "dom" rätt ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

nte alla som rekommenderar att ladda ur batterierna medvetet till under 50% av kapaciteten.

En gång är ingen gång. Bara man absolut direkt laddar.

Jag är också försiktig, eller var kanske man ska säga, numera har jag LiFePO4.

Det duger ganska att en gång per år ladda ur till runt 50% och beräkna den praktiska kapaciteten. Lasten, en eller flera glödlampor, bör vara "normal last" ofta kanske några ampere. Jag har en en enkel spänningsvakt som bryter vid ca 12,4V. Åker ned och startar upp, när spänningsvakten slår ifrån så går larmet så jag får veta hur lång tid det höll.

1 timme sedan skrev IngemarE:

Om batteriet är bortkopplat från annat kan den med förvånansvärt god precision både kalkylera status, CCA och "hälsoläget" på batteriet.

Den är framförallt bra till startbatterier, för husbatterierna brukar den ge ett för litet värde på kapaciteten. 

Bilelektrikerna brukar gilla den för testar man ett batteri hos någon så brukar den alltid ge rekommendationen: Byt!Den gamla typen med ett fett motstånd var bra. En kille på en lastbilsverkstad brukade kolla batterierna som då oftast var för dåliga för säker start. De batterierna hämtade en annan kille och hade under golvet i sin sommarstuga. Någrra tusen amperetimmar gratis som fungerade utmärkt till hans förbrukning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev litet omfattande tycker jag efter att ha läst tråden.

Trådskaparen har ett enkelt problem, batterierna håller inte laddningen.

Gissningevis är dom gamla och har passerat bäst före...

-Köp nya, gå gärna upp i kapacitet, alltså fler amperetimmar, Ah.

Här kommer expertisen på forumet att föreslå det ena bättre och dyrare batteriet än det andra.

Själv använder jag gammaldags syra/bly batterier avsedda för golfbilar, man får många Ah per hundralapp och dessa batterier har stor kapacitet och tål förhållandevis många djupurladdningar.

Sedan skall man ju inte ladda ur dem mer än till 50% ändå... här hjälper en batteritankmätare till!

 

För att hålla koll på hur mycket energi man har kvar i batteribanken, veta när det är dax att ladda, hur länge det tar innan det är fulladdat, hur länge man kan förbruka i nuvarande nivå innan det är dax att ladda, nuvarande ström in eller ut, samt spänningen, eller bara en enkel batteristapel, så köper du den enklaste batteritankmätaren BM-1.

 

Mot bättre vetande...

Men den absoluta "jordpunkten" som är ett delvis felaktigt ord i sammanhanget, alltså den absoluta minuspunkten, det är batteriernas minuspol, ingenting annat! Sedan får ärade elektriker på forumet hävda vad de vill. Batteriernas minuspoler är vanligtvis sammankopplade. Här är spänningens potential 0V.

Från dessa minuspoler skall det gå en enda tjock minuskabel till en minusskena, eller minusplint. Ja förvisso skall det gå en ännu tjockare minuskabel till motorblocket.

Det är inte ovanligt att det finns "undercentraler" både på plus och minussidan, alltså ytterligare minusplintar, minuskenor i båten som står i förbindelse med den första.

Man "jordar" ingenting i motorblocket! Ja motorns eget elsystem då, enbart, såsom diverse givare till oljetryck, temp. inte ovanligt att generatorn är ansluten till blocket samt då startmotorn. Men ingenting av båtens förbrukare!

 

Jag tror att de flesta här håller med mig i följande som du skall göra med en gång, nästa vardag:

1 köp nya batterier! (Hur mår förresten startbatteriet, batterierna?)

2 som är extra, bra att ha, köp en batteritankmätare.

2b se till att det finns en bra minusplint efter minuspolerna, troligtvis har du redan en men har inte hittat den.

 

Det är detta du skall göra!

Sedan till nästa säsong skall du se till att du har en bra landströmsladdare med landströmskabel och allt vad det innebär.

 

Och enligt mig (även här tror jag att jag får medhåll) en eller ett par solcellspaneler på minst 100W sammanlagt, efter egen erfarenhet och efter att ha dragit slutsatser av vad andra skrivit på detta forum så är 100W bra om man kör kylskåp och båtens övriga förbrukare, då är man oberoende av landströmsladdning, förutsatt då att motorns generator får ladda in någon timma per dag.

Solcellspanelerna behöver även en regulator, och behöver bara ladda båtens förbrukarbatterier, startbatteriet klarar sig bra ändå.

 

Solcellspaneler skall aldrig helt eliminera landströmsladdning. Det kan uppstå problem ombord då det är mulet eller mitt i natten... Sedan kanske man vill köra en värmefläkt tidig vår eller sen höst, eller som idag när barnbarnet och hunden varit ute i hällerregn och blött ned sig.... Sedan kan det ju vara bra att kunna köra något elektriskt verktyg ombord.

 

Detta är mina personliga åsikter, som jag skrev tror jag att jag får medhåll i en del, sedan förvånar det mig föga om övriga som varit med i denna diskussion inte kommer med kommentarer...:huh:

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan skall man ju inte ladda ur dem mer än till 50% ändå... här hjälper en batteritankmätare till!

Precis. Jag tror att TS batterier har djupurladdats några gånger för mycket.

Vill man djupdyka i detta ämne kan man fråga bhemac hur stort inre motstånd ett nytt och fulladdat batteri har och sedan mäta och jämföra med när batterierna uppför sig som TS batterier gör. Skillnaden borde vara stor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det blev litet omfattande tycker jag efter att ha läst tråden.

Trådskaparen har ett enkelt problem, batterierna håller inte laddningen.

Gissningevis är dom gamla och har passerat bäst före...

-Köp nya, gå gärna upp i kapacitet, alltså fler amperetimmar, Ah.

Här kommer expertisen på forumet att föreslå det ena bättre och dyrare batteriet än det andra.

Själv använder jag gammaldags syra/bly batterier avsedda för golfbilar, man får många Ah per hundralapp och dessa batterier har stor kapacitet och tål förhållandevis många djupurladdningar.

Sedan skall man ju inte ladda ur dem mer än till 50% ändå... här hjälper en batteritankmätare till!

 

För att hålla koll på hur mycket energi man har kvar i batteribanken, veta när det är dax att ladda, hur länge det tar innan det är fulladdat, hur länge man kan förbruka i nuvarande nivå innan det är dax att ladda, nuvarande ström in eller ut, samt spänningen, eller bara en enkel batteristapel, så köper du den enklaste batteritankmätaren BM-1.

 

Mot bättre vetande...

Men den absoluta "jordpunkten" som är ett delvis felaktigt ord i sammanhanget, alltså den absoluta minuspunkten, det är batteriernas minuspol, ingenting annat! Sedan får ärade elektriker på forumet hävda vad de vill. Batteriernas minuspoler är vanligtvis sammankopplade. Här är spänningens potential 0V.

Från dessa minuspoler skall det gå en enda tjock minuskabel till en minusskena, eller minusplint. Ja förvisso skall det gå en ännu tjockare minuskabel till motorblocket.

Det är inte ovanligt att det finns "undercentraler" både på plus och minussidan, alltså ytterligare minusplintar, minuskenor i båten som står i förbindelse med den första.

Man "jordar" ingenting i motorblocket! Ja motorns eget elsystem då, enbart, såsom diverse givare till oljetryck, temp. inte ovanligt att generatorn är ansluten till blocket samt då startmotorn. Men ingenting av båtens förbrukare!

 

Jag tror att de flesta här håller med mig i följande som du skall göra med en gång, nästa vardag:

1 köp nya batterier! (Hur mår förresten startbatteriet, batterierna?)

2 som är extra, bra att ha, köp en batteritankmätare.

2b se till att det finns en bra minusplint efter minuspolerna, troligtvis har du redan en men har inte hittat den.

 

Det är detta du skall göra!

Sedan till nästa säsong skall du se till att du har en bra landströmsladdare med landströmskabel och allt vad det innebär.

 

Och enligt mig (även här tror jag att jag får medhåll) en eller ett par solcellspaneler på minst 100W sammanlagt, efter egen erfarenhet och efter att ha dragit slutsatser av vad andra skrivit på detta forum så är 100W bra om man kör kylskåp och båtens övriga förbrukare, då är man oberoende av landströmsladdning, förutsatt då att motorns generator får ladda in någon timma per dag.

Solcellspanelerna behöver även en regulator, och behöver bara ladda båtens förbrukarbatterier, startbatteriet klarar sig bra ändå.

 

Solcellspaneler skall aldrig helt eliminera landströmsladdning. Det kan uppstå problem ombord då det är mulet eller mitt i natten... Sedan kanske man vill köra en värmefläkt tidig vår eller sen höst, eller som idag när barnbarnet och hunden varit ute i hällerregn och blött ned sig.... Sedan kan det ju vara bra att kunna köra något elektriskt verktyg ombord.

 

Detta är mina personliga åsikter, som jag skrev tror jag att jag får medhåll i en del, sedan förvånar det mig föga om övriga som varit med i denna diskussion inte kommer med kommentarer...:huh:

Låter vettigt! Mina solpaneler är redan 2 st med sammalagt 100W, och kopplade till en regulator från Solarmare. Jag har lös landströmsutrustning och Ctekladdare i båten, använder ibland i gästhamn. Minusplint syns inte till, men det är en av flera saker som varvet som monterade motorn verkar ha missat.

Min misstanke är jag jag de senaste åren orsakat några alldeles för djupa urladdningar. Har heller inte haft något annat än enkel voltmeter för att felsöka. Låter som att jag till våren ska skaffa:

2 nya blybatterier, om 70-80 Ah styck

Minusplint

Bm-1

Tångamperemeter.

Låter det vettigt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vettigt. Men alla elförbrukare behöver anslutas till plus och minus. 

 

På plussidan är det vanligt att säkringar och brytare är kopplade i serie, ut till varje förbrukare eller grupp av förbrukare, t ex belysning ibåten. 

 

Så var det minussidan. Vanligast är då att en ledare från varje förbrukare är kopplad till ett samlingsställe, minusplinten. Gjord för söker anslutning sv många tåtar. 

Skull principiell gått att ansluta var och en på någon skruv på motorn. Typ 30 st spretande åt alla håll. Alltså bättre till en gemensm fördelningspunkt, som brukar vara ansluten till motorblocket och vidare till batteriets minusbol. 

 

Så i all villervalla. Välj en förbrukare,

t ex kylskåpet, radio eller varför inte lantärn. Alla har en ledare andluten till minus, alltså minusplint... Bara, att följa rent handfast så hittar du den gemensamma minusplinten. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3 minuter sedan skrev Hybro:

På plussidan är det vanligt att säkringar och brytare är kopplade i serie

Inte kopplar man alla förbrukare i serie! Är det från Facebook eller YouTube?

Varje förbrukare kopplas till sin säkring eller i vissa fall till sin grupp som då delar samma säkring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Vettigt. Men alla elförbrukare behöver anslutas till plus och minus. 

 

På plussidan är det vanligt att säkringar och brytare är kopplade i serie, ut till varje förbrukare eller grupp av förbrukare, t ex belysning ibåten. 

 

Så var det minussidan. Vanligast är då att en ledare från varje förbrukare är kopplad till ett samlingsställe, minusplint. S

Det finns en stor minusskena bakom instrumentbrädan, som såvitt jag förstår matas av en minuskabel som sitter direkt på batteriets minuspolsko (en sådan med flera skruvar på) Härifrån batteriminus har jag också dragit några nya kablar, bl a till kylskåp och värmare, som sitter närmare batterierna än elcentralen bakom ratten. Här kanske borde saneras lite? Vad tros om jag drar en enda grov kabel från batteriminus till grov minusplint nära batteriet. Därifrån matningen till minusskenan bakom ratten, och lokala minuskablar som kyl och Wallas? Blir detta bättre och i så fall, varför? El är svårt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...