Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kossor

Ms / Gustaf Wasa

Rekommendera Poster

DSC_0184.thumb.JPG.39eb879fec430310ab89edc40c57fd2e.JPGIkväll åkte vi med ms Gustaf Wasa, ett ångfartyg från 1800 talets sista del, och som trafikerat Leksand Mora i hundra år. Sist jag åkte med denna båt var jag väl i tio års åldern. Dottern har jobbat på fartyget hela sommaren och tyckte frun och jag skulle göra en tur och äta på deras räkfrossa. Kan säga att denna kväll var underbart magisk, lägger upp lite bilder från kvällen. Hoppas ni gillar dessa. 

 

 

 

DSC_0167.JPG

 

 

 

 

 

 

 

DSC_0169.JPG

 

 

 

DSC_0170.JPG

 

 

 

 

 

DSC_0175.JPG

 

 

DSC_0166.thumb.JPG.1ee4f3af9e9d58df9e5b2a15e74dde67.JPG

 

 

DSC_0168.thumb.JPG.e19155730b284021a080afa5902a0a89.JPG

 

Tällbergs byar 

 

DSC_0176.thumb.JPG.0ee030eaf2c96e5d8bd18fd282c5551a.JPG

 

 

DSC_0183.JPG

 

 

DSC_0172.JPG.da91fed43db53700b500a6de9e375653.JPG

 

Leksandsbron i nattljus

 

Efter god mat och trevlig åktur blev det rundtur i maskinrummet. 

 

 

DSC_0178.JPG.1d27d4b04968c1090f4a6e69ef12799d.JPG

 

Motor och elverk har snurrat 7800 timmar utan något mankemang.

 

 

 

 

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev kossor:

DSC_0184.thumb.JPG.39eb879fec430310ab89edc40c57fd2e.JPGIkväll åkte vi med ms Gustaf Wasa, ett ångfartyg från 1800 talets sista del, och som trafikerat Leksand Mora i hundra år. Sist jag åkte med denna båt var jag väl i tio års åldern. Dottern har jobbat på fartyget hela sommaren och tyckte frun och jag skulle göra en tur och äta på deras räkfrossa. Kan säga att denna kväll var underbart magisk, lägger upp lite bilder från kvällen. Hoppas ni gillar dessa. 

 

 

 

DSC_0167.JPG

 

 

 

 

 

 

 

DSC_0169.JPG

 

 

 

DSC_0170.JPG

 

 

 

 

 

DSC_0175.JPG

 

 

DSC_0166.thumb.JPG.1ee4f3af9e9d58df9e5b2a15e74dde67.JPG

 

 

DSC_0168.thumb.JPG.e19155730b284021a080afa5902a0a89.JPG

 

Tällbergs byar 

 

DSC_0176.thumb.JPG.0ee030eaf2c96e5d8bd18fd282c5551a.JPG

 

 

DSC_0183.JPG

 

 

DSC_0172.JPG.da91fed43db53700b500a6de9e375653.JPG

 

Leksandsbron i nattljus

 

Efter god mat och trevlig åktur blev det rundtur i maskinrummet. 

 

 

DSC_0178.JPG.1d27d4b04968c1090f4a6e69ef12799d.JPG

 

Motor och elverk har snurrat 7800 timmar utan något mankemang.

 

 

 

 

 Eftersom det ej går att lägga upp fler bilder i tidigare inlägg fortsätter vi här.

 

 

DSC_0179.JPG.e86642b92d06f9813041b81640ec9034.JPG

 

De båda Tamd 100 motorerna hon är bestyckad med från 1987 har snurrat 21500 timmar utan några problem, spridare och dieselpump har under tiden fått sig en genomgång. 1958 rev man ur pannan och de två ångmaskinerna.

 

 

 

DSC_0180.thumb.JPG.301c8ae335b0cf4ed64521240b440ca1.JPG

 

Noterbart är att hon ligger still från september till maj, och gör cirka 800 timmar per säsong från maj till augusti.

DSC_0181.thumb.JPG.0ccc95a8190cdef298aa38c593844e50.JPG

 

De båda pentorna går klockrent, men börjar bli dags lyfta topparna och göra en mera djupgående inspektion.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow jag älskar gamla ångbåtar faktiskt, kan man inte tro när man bara vill ha raka rör:rolleyes:, men dessa ångbåtar har en speciell plats i mitt hjärta. Fin fin båt M/S Gustav Wasa :) även om det var pentor som snurrade och diesel i tankarna vilket är............hrm

 

Åkte själv som liten med en ångbåt som hette Boxolm II i sjön Sommen, den maskinen från Boxholm II står förresten på ett museum i Stockholm. Numera är det ja just det diesel:P Även Strömsholmen och Carl Johan trafikerade samtidigt förr innan de lades för nedplockning, finns hur mycket info om detta som helst om ni är intresserade?👍

Redigerad av Pilletant447
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gillar ångbåtar skulle du väl valt s/s Engelbrekt istället? Den har ju ångmaskinen kvar iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättefin båttur på sjön Siljan, en av de större sjöarna i Sverige.

Vi åkte också på kryssning tur och retur Rättvik- Leksand, en himla fin tur och mat ombord.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I huvudstaden kan man åka med Waxholmsbolagets s/s Storskär eller Strömmas s/s Stockholm.

Båda har ångmaskin men s/s Stockholm använder den bara vissa turer.

Om maten är viktigare än maskineriet så är julbord på m/s Vaxholm en höjdare eller ät middag på den lite tråkigare Cinderlla på en tur ToR Möja. En middag ombord är en riktig höjdare, ytterst få krogar har bättre mat.

I år blir det båt till Vaxholm och julbord på kastellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Beaver3:

Jättefin båttur på sjön Siljan, en av de större sjöarna i Sverige.

Vi åkte också på kryssning tur och retur Rättvik- Leksand, en himla fin tur och mat ombord.

 

Ja maten och miljön är oslagbar samt bra service. Dottern har jobbat hela sommaren på fartyget, och serverat. Märkligt man ser henne varje dag lägga till och varje dag på vintern när man åker över bron. Men har bara åkt två gånger under livet. När man kommer till andra delar av Sverige hoppar man på en båt direkt och åker. Man bor helt enkelt för nära sina pärlor för att inte se dem. Å andra sidan har jag ju bara varit på två hockey matcher med så ja profet blir man aldrig i sin egen bygd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är "riktig" ångbåt med god underhållning ni vill njuta så rekommenderar jag s/s Blidösund i Stockholm. En av få passagerar båtar som fortfarande drivs med koleldad panna. Dessutom mycket trevligt ombord på deras musikturer.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Man kan gå ner i maskinrummet och se den helt osannolika maskinen när den jobbar.

Ber man snällt får man även köra båten en sväng.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev pseudonym:

Om du gillar ångbåtar skulle du väl valt s/s Engelbrekt istället? Den har ju ångmaskinen kvar iallafall.

Om du menar specifikt mig?? så var det i/vid sjön Sommen jag växte upp om somrarna så det kanske var lite svårt att åka s/s Engelbrekt då!

 

Vilken sjö trafikerar den? En båt som har ångmaskinen kvar måste man ju bara åka med. Men det får nog bli nästa år det ska ju vara fint väder.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Runn pch Ösjön finns flera äkta ångbåtar, bland annat kan ma chartra Domnarfvet för en överkomlig penning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Beaver3:

På Runn pch Ösjön finns flera äkta ångbåtar, bland annat kan ma chartra Domnarfvet för en överkomlig penning.

 

 

Men vi har ju ss Engelbrekt med som går i trafik Sveriges första propellerdrivna ångfartyg från runt 1860 hon har ju ångmaskinerna kvar. Tror jag lagt upp en tråd om henne tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan.ångbåt, Natchez i New Orleans, byggd 1975! Med ångmaskiner från 1925. bild från nätet, fick ingen bra fotovinkel. Musik ok, mat av amerikansk turistfällestandard. Behållningen var en sväng i maskinrummet och ett snack med maskinchefen som lätt urskuldande berättade att ångmaskinen eldades med diesel i stället för kol.

IMG_20190811_184340.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev trewq:

maskinchefen som lätt urskuldande berättade att ångmaskinen eldades med diesel i stället för kol.

😄 Blidösund är äkta! Hur länge pallar du att stå framför pannorna?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Baxlaget:

😄 Blidösund är äkta! Hur länge pallar du att stå framför pannorna?

Har åkt med Blidösund, trängseln vid uppträdandet gjorde att man inte såg så mycket, men musik avlyssnas ju ändå mest med öronen. Restaurangen på övre däck med god mat och härlig utsikt var minnesvärd. Tyvärr inget minne av maskinen, men visst byggde dom fantastiska båtar förr. Även idag iofs, men på ett annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev trewq:

Har åkt med Blidösund

Kolla in maskineriet nästa gång. Sätt dig att styra en stund. Det glömmer du aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går s/s Bohuslän fortfarande?

En tripplemaskin på 700 indikerade hästkrafter med Stevensons slidrörelse och liggande kulisser. Härlig maskin att se "in action".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Går s/s Bohuslän fortfarande?

En tripplemaskin på 700 indikerade hästkrafter med Stevensons slidrörelse och liggande kulisser. Härlig maskin att se "in action".

Jodå, hon är i trafik,.Calle Skjorta har dock mönstrat av, för gott.

/B

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...