Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
henriknil

Lufta powertrim suzuki

Rekommendera Poster

Hej

Vi har en suzuki dt85 årsmodell 88-89 och vi har monterat bort trimpumpen för att fixa den. Nu är den på plats och påfylld med ny olja men systemet behöver förmodligen luftas, det tömdes helt på den gamla oljan,  pumpen snurrar men kolvarna vill inte vara med, de rör sig bara några centimeter.

Hur ska jag få ut luften ur systemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med motorn säkrad så att den inte kan falla ned och skada någon. Öppna den manuella releasen (7) ca 1 varv. Ta tag i skäddan och pumpa upp och ned. Fyll på vätska vartefter vid behov. Stäng releasen.

https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/1989/dt-85tclk-beginning-vin-08501-920698/power-unit-model-88-89

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, jag hade läst nånstans att systemet är självluftande och att man bara skulle behöva köra pumpen, men jag ska göra om det nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer efter initial fyllning men knappast från tomt system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att vi inte kunde få trim/tilt att fungera var att vi första gången skruvade ut hela releaseskruven och då åkte det ut 3st små brickor ur hålet, efter det händer inget när pumpen går.

Det visste vi inte om tidigare.

Jag kunde hitta igen dessa, de låg på marken under motorn, nu är de återmonterade och systemet fungerar efter luftningstipsen jag fick tidigare.

Jag bifogar en bild på skruven och brickorna, alltid kan det hjälpa nån att det är därför man inte ska skruva ut hela skruven. 

Brickorna ska ligga i ordningen som på bilden. Jag har även monterat en ny o-ring på skruven.

IMG_3459.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...