Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
ChristerN

Liten solpanel till startbatteriet

Rekommendera Poster

Hej

Funderar på att sätta en liten solpanel med egen regulator (har en liggande) till startbatteriet.

Hur stor panel behövs?

Förslag på modell? (Gärna på Wish)

Vet att @bhemac har skrivit att han har en. Kanske du har bra förslag?

De jag hittar har kopplingslådan liggande på baksidan och då funkar det ju inte att montera ovanpå doghouse. 

Vill ha en tunn panel som går att gå på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startbatteriet laddas väl av motorns generator när motorn går? I så fall bör ju batteriet laddas upp inom några tiotals minuter efter varje start.

 

Då krävs bara att solpanelen ger mer än batteriets självurladdning, antar jag. Kan inte vara många watt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började med en på 20W som jag hade över. Sen bytte jag till en på 10 W. Eftersom båten då låg med häcken åt söder så satte jag den vertikalt i pushpit. På vinter hamnar den åt sydost men håller ändå startbatteriet fullt. Detta är en "riktig" panel, hård panel.

Till en fläkt på dass har jag en billig 5 W panel som ligger i vindrutan. Den ger bra effekt året runt.

Till en annan fläkt ha jag en billig 10 W panel med dosa på baksidan. Den ska ligga på däck men jag orkar inte göra någon förhöjning så jag har tagit bort de mesta av dosa och behöver bara gröpa ur lite ur däck för att kunna limma den där.

Skulle jag göra något nytt till startbatteriet så skulle jag nog plasta en skiva med integrerad upphängning och sätta verkikalt i pushpit.

 

Visst är det lite onödigt kanske men så himla skönt att veta att startbatteriet, året runt är laddat och framförallt slippa sönderfrysning på vintern. I synnerhet när det kostar bara några hundra.

 

Bonus: Lastutgången kan man ota ställa så att en lampa lyser X timmar efter solens nedgång. Det har jag utnyttjat, en lysdiod på 0,5 - 1W som lyser en timma. Himla trevligt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@raol Visst blir det laddat snabbt men på vintern eller vid längre stillaliggande är det som @bhemac säger skönt att veta att även startbatteriet är ”på topp”.  

@bhemac Jag vill inte ”gröpa ur”någon del av däcket för att få dit en liten solpanel ytterligare. Därför är det så knasigt att de som jag hittar har boxen på baksidan. Kanske får bita i det sura äpplet och köpa en lite större på en butik i Sverige men då är det problemet med utrymme. 

Snacka om ilandsproblem... 😇🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är fördelen med flera mindre solpaneler om man redan har befintliga solpaneler och regulator för tex husbatterierna? Borde vara lättare att nyttja redan installerad utrustning att fördela strömmen.

Finns det möjligen ett skiljerelä eller någonting liknande som kan kopplas till den befintliga regulatorn  som i första hand förser tex startbatteri och nödvändiga andra prylar med ström och att "resten" tillförs husbatterierna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ChristerN Fortsätt leta, du kommer att bli en hjälte!

 

23 minuter sedan skrev per_62:

Vad är fördelen med flera mindre solpaneler

Framförallt därför att det är enklare. Inga extra relän, liten kabeldragning mm. Dessutom blir ju varje enhet autonom. 

Förutom husbatterier så kommer jag att ha två fläktar med egna LiIon batterier och startbatteri. Tidigare hade jag även ankarspelet men det är numera ihopkopplat med startbatteriet.

Hemma har laddas min hustrus elgräsklippare med solpaneler. Nästa år ska robotkliparen få solladdning. Helst även ytterbelysningen.

Inte för att det lönar sig utan för att det är kul. Från ide till projekt och utförande.

 

Köpte en stor solcellslampa på Biltema. Lyser upp riktigt bra. Tänker på alla km (nåja) som jag grävt ner kabel i trädgården!

 

Inspirerande anekdot:

Vi gjorde ett solelsprojekt i en sommarstuga. Kostnad långt mer än 50 tkr men de fick el till kyl/frys, belysning, vattenpump mm. Men det som imponerade mest på den kvinnliga delan av familjen var en lite solpanel, batteri och ett par lysdioder på utedasset!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...