Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
CoronetWeekender

Matt rostfri propeller

Rekommendera Poster

Så har blev min rostfria Signature propeller efter mindre än fyra veckor i havet. Varför och hur får jag den enklast blank igen?

 

Västkusten, aluminium-anoder och ingen ansluten landström.

IMG_20190810_130249-1196x1332.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektrolyten på västkusten är hemsk, värre ju längre norrut man kommer, ja för där är salthalten högre. Vi som har våra båtar i denna frätande sälta vet att "rostfritt" inte är tillräckligt bra. Förr pratade man om "syrafritt stål" idag tror jag att denna kvalitet heter A4 i dag, men även föremål av den kvaliteten kan bli matta och lätt anfrätta även om de befinner sig ovanför vattenytan... suck.

 

Nu gissar jag... Men jag tror att den matta ytan är en utfällning från dina offeranoder, de med bättre kunskaper i kemi eller metallurgi må fela mig om jag har rätt.

 

Ja hur får du den blank igen... Har du provat med Autosol och en liten polermaskin?

Bara att gnida och gnida och gnida... Som ung praktikant fick man ofta sådana jobb, att polera olika "rostfria" saker som skulle vara blanka. Jag vet att jag även använt något av Häxans polermedel, minns bara inte hur resultatet blev, men Autosol är ju ett beprövat universalmedel som funnits i många herrans år, brukar fungera bra, men man får jobba hårt för att få bra resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Kör du med propellern ovan vattenytan?

 

Min syns inte på hela säsongen. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Aluminiumanoderna är bättre än zink i saltvatten, men kan istället offras för fort och bör kontrolleras några gånger under säsongen. Aluminiumanoderna är bättre än zink i saltvatten, men kan istället offras för fort och bör kontrolleras några gånger under säsongen. "

 

https://www.drev.se/anodskolan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Hybro:

.

 

Kör du med propellern ovan vattenytan?

 

Min syns inte på hela säsongen. 

 

Är det nån slags kommentar om att man inte ska bry sig om hur ens propeller ser ut? Rostfri propeller köpes även av prestandaskäl och oavsett så är det väl inte konstigt att man är lite frågande när ens dyra nya rostfria propeller ser korroderat ut efter kort tid i vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellqvist:

Zink-anoder ska det väl ändå vara på västkusten? 

Just D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Är det nån slags kommentar om att man inte ska bry sig om hur ens propeller ser ut? Rostfri propeller köpes även av prestandaskäl och oavsett så är det väl inte konstigt att man är lite frågande när ens dyra nya rostfria propeller ser korroderat ut efter kort tid i vattnet?

Kan ju tyckas som en struntsak om propellern är matt, men det är ju ett observandum, vad händer nästa gång trådskaparen utsatt den för Kattegatt eller Skageracks destruktiva kemi?

Om det idag är mikroskopiska porer, hur blir det till nästa gång? Gäller väl att polera den blank och använda rätt sorts offeranoder till nästa besök på framsidan.

 

Jag bytte ut mitt kinesiska blanka fina och jättedyra "rostfria" bruceankare mot ett äkta galvat bruceankare av ungefär samma anledning. Det är att slänga pengarna i sjön, i ordspråkets alla betydelser, att kasta svindyra ankare i sjön när det finns galvade, båda rostar ändå.

(Om någon undrar ingick det även en annan grej i denna bytesaffär, men att berätta om detta skulle föra detta ämne långt från propellerproblemet, det får räcka med denna utvikning).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med en magnet... En rostfri är inte magetisk. 

 

Kanske fråga leverantören? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostfritt stål funkar ungefär som aluminium, det bildas ett skyddande oxidskikt på ytan. Frågan är varför detta oxidskikt blivit så tjockt på TS propeller?

Det är det jag tror har hänt, tjockare oxidskikt alltså.

 

Som jag ser det är det dumt att ta bort detta skyddande oxidskikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon anledning att tro att det är just det som hänt med just TS propeller? Har du sett det förr på rostfritt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flapdisc och polerpasta i två steg får den blank igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev AndW:

Har du någon anledning att tro att det är just det som hänt med just TS propeller? Har du sett det förr på rostfritt?

Jag pudlar...

 

Med bättre skärm ser propellern korroderad ut.

På bladet ner åt vänster syns något som ser ut som punktkorrosion.

 

Varför har det blivit så på fyra veckor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zink i saltvatten.

Magnesium i sötvatten.

Aluminium i bräckvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Varför har det blivit så på fyra veckor?

Intressant fråga men något med galvanisk korrosion kan man misstänka, någonstans läcker det ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev CoronetWeekender:

Finns el på flytbryggan, kan det vara något fel där?

 

Nej, det är något ombord.

Man kan börja med att se om det går ut någon ström från batterierna när båten ligger stilla som vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste måste vara att reda ut orsaken så att inte även andra delar tar skada.

 

100_0593-366x268.jpg.d5c51c5f25f7ae9cc3dc8d3092cf7e0f.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man ser såna bilder är man rätt glad att man trailar båten och spolar motorn efter varje trip.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt att det är algbeväxning på? Testa med clorin om det släpper

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...