Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Reservdelar till elmotor?

Rekommendera Poster

En av båtens elmotorer har blivit litet trött jag har kört den på 12 v, skulle nog haft halva denna spänningen. 

Någon som vet var jag kan få tag i reservdelar?

Dessa är tillverkade i Jugoslavien, men det landet finns ju inte ens kvar. 

IMG_20190810_121620.jpg

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, om jag inte minns fel skall den väl egentligen gå på 4,5V. Fast du kanske kört med det gamla knepet att volttrimma skiten ur den stackars motorn?

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom där platta 4,5V batterierna är svåra att få tag på idag. Kör med 4 x AA.

Men visst är det nostalgi!?

Jag har kvar min låda från 1969, som jag fick efter en incident med en sprucken blindtarm och infektion i bukhålan.

Nu har det utförts experiment med barnbarnet, det har resulterat i att vi har järnfilspån intrampat i durken och att två av båtens kompasser nu är missvisande.

Men motorn och ringklockan har byggts och fungerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

sprucken blindtarm och infektion i bukhålan.

I bland får man ta till extrema åtgärder när man vill få Den Lille Elektrikern. Eländigt att åka på en sån sak (nu menar jag inte Den Lille Elektrikern).

 

46 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

två av båtens kompasser nu är missvisande

Ni klarade er i alla fall undan blodvite..? Det är lätt hänt om man krämar på motorn ordentligt och provar att stanna den med fingret.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en liten elektriker instoppad i en låda i ett förråd någonstans. Ska bli spännande att plocka ut den. Är ett barnbarn på två år okej, eller? Får nog vänta lita.

Bra tips att inte ha med lådan på båten...

 

Var köper man metatabletter nuförtiden?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meta-debatten om greta-debatten borde väl klargjort att det är en kärnkraftsmotor som är det rätta istället?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Mackey:

 

Var köper man metatabletter nuförtiden?

Går lätt att hitta med Google. Såg även att man kan bli misstänkt för att vara terrorist om man vill köpa sådana och inte uppger trovärdigt ändamål. Har ärvt tre campingkök efter en moster som fjällvandrade på 30-talet, varav till ett även medföljde en förpackning Esbit. Gissar att de funkar som ersättning för meta.

Och var hittar man en leksaksbåt som drivs med meta? Hade en sån som tyvärr försvann för 60 år sen, förstod aldrig hur den fungerade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen kärnkraftsmotor utan en ångmaskin...

 

Var får man tag på bränsle till en kärkraftsmotor förresten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Mackey:

Var köper man metatabletter nuförtiden?

Förr kunde man köpa metatabletter på ångmaskinaffärernas anfader Clas O men numera heter de "värmetabletter". Det här är inte bra. Hela tjusningen med kombon ångmaskin och metatabletter är borta. Nåväl, här är en länk till Clas Ohlson: Metatablettersubstitut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Storstockholms Lokaltrafik det luktar metatabletter så fort bussen har åkt förbi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var faktiskt riktigt illa den där våren, morsan hade redan funderat över vilken begravningsentreprenör hon skulle anlita, ja så var det.

Om jag blev frisk fick jag önska mig vad jag ville. Ja man tänker väl kanske inte så himla klart när man är på gränsen till koma med hög feber i kroppen... Önska dig precis vad du vill... Jag vill då ha "Den Lille Elektrikern" och en prenumeration på "Svenska MAD"... Som sagt det var väl inte så många fungerande hjärnceller den gången, bara två och dom kom inte överens...

 

Mwn iallafall den experimentlådan tillsammans med en del el- och elektronikskrot som jag experimenterade med i farsans verkstad och smällde ett oräkneligt antal proppar lade grunden till mina fösta yrkesval. Senare har det blivit helt andra yrken, även inom begravningsbranchen, faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag har också en liten elektriker instoppad i en låda i ett förråd någonstans. Ska bli spännande att plocka ut den. Är ett barnbarn på två år okej, eller? Får nog vänta lita.

Bra tips att inte ha med lådan på båten...

 

Var köper man metatabletter nuförtiden?

 

44 minuter sedan skrev McLasse:

Förr kunde man köpa metatabletter på ångmaskinaffärernas anfader Clas O men numera heter de "värmetabletter". Det här är inte bra. Hela tjusningen med kombon ångmaskin och metatabletter är borta. Nåväl, här är en länk till Clas Ohlson: Metatablettersubstitut

Ångmasinstillvekaren Wilesco har en spritbrännare som passar i spåren i eldstaden under pannan.

femochhalvtåringen tyckte det var roligt, med "elektrikern" men när han sedan för mormor skulle förklara hur det där med magnetism och sådant fungerar var det ungefär som när Obelix skulle förklara marknadslagarna för Asterix (Obelix & Co), jo du förstår att den magnetiska strömmen går runt i hela ledningen från batterierna in i denna här som går runt, fast åt andra håller när man kopplat in talibankontakerna här istället... Mackey bör nog vänta i fyra fem år med dessa sedelärande pedagogiska och elektriska experiment. Eller kör hårt, stenen urholkar droppen.

Jag såg förresten att Alga har en uppdaterad "elektriker" under annat namn, som bland annat "Classe i sjön" säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

. Är ett barnbarn på två år okej, eller? Får nog vänta lita.

 

När vi ändå är i utkanten av ämnet, något som gjort braksuccé bland barnbarn är att gjuta tennsoldater och även slumpmässiga tennformationer i en vattenkastrull. Slutade med att vi fick offra en fådd tennskål innan dom gav sig.

Som värmekälla duger en värmepistol från BT nu när gasspisar är sällsynta

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi göt mera blysoldater när jag var barn. Blyet hittade vi på parkerade bilar.

 

Ber om ursäkt i efterhand för det lidande ett antal bilägare drabbats av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Nu har jag ingen kärnkraftsmotor utan en ångmaskin...

 

Var får man tag på bränsle till en kärkraftsmotor förresten?

Fukochima, Hiroshima, Nagasaki, Kawasaki, Tjernobyl samt hos Ralf Hütter i Düsseldorf...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Var får man tag på bränsle till en kärkraftsmotor förresten?

Clas Ohlson har slutat sälja även det. Utan någon ersättningsvara. Normalt gillar jag Clas Ohlson men nu anser jag att de får ta och rycka upp sig.

Oj, nu såg jag vad det var för motor du menade. Har du testat att leta på någon dejtingsite?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...