Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
By_Eek

Problem med tilt/power trim på Evinrude G1 E-Tec 150 hk - 2016

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av problem med tilt på en Evinrude. 

När huvudströmmen är påslagen kan jag manövrerar tilten upp och ner utan problem. Problemet uppstår när jag slår på tändningen/startar motorn, då tiltas motorn automatiskt uppåt, precis som att knappen på powertrim har hängt sig och vill lyfta motorn. Jag kan blockera detta genom trycka på nerknappen på reglaget, men kan ej köra ner den längre. Släpper jag knappen går den upp. 

Vid högsta läget fortsätter den att låta. 

Det underliga är att tilliten fungerar när tändningen ej är på.

Kan det vara något med någon typ av sensor eller är det relät? Är det någon som har tips på felet?

Redigerad av By_Eek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Även om det är ett tag sedan du ställde frågan undrar jag om du fick veta vad det berodde på?
 

Samma sak hände nämligen mig mitt ute på havet i 25 knop. Vips var motorn i högsta läge. Lite obehagligt faktiskt. Det enda sättet att få ned den var att stänga av motorn och tilta ner den. Så snart jag startat motorn gick den upp igen och enda sättet var att hålla i nedåtknappen för att den skulle vara still. Alltså ganska exakta symptom som dina. 
 

Hursomhelst. Om du fick reda på vad som felet berodde på vore jag mycket tacksam om du ville delge detta

 

mvh

erik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har själv en E-tec 75hk 2016 som fungerat perfekt  men  brukar logga in på etec owners hemsida där finns otroligt mycket kompetens och tips https://www.etecownersgroup.com/ skapa ett konto logga in och ställ frågan om du inte finner svaret genom att söka

 

M.V.H

Kenbja

Redigerad av Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips Kenbja. 
 

För framtida frågande kring samma problem misstänker jag med flera att det beror på att vatten läckt in vid knapparna för tilt på motorn. Sitter på motorns högra sida. Finns en beskrivning av liknande händelse i länken nedan. 
 

I mitt fall sitter ekolodet felmonterat och skapar en stråle vatten upp mot motorn i högre hastigheter. Skulle misstänka att det har sprayat knapparna ganska hårt. Har aldrig varit ett problem tidigare men efter dryga 180 distans på en vecka var det väl ”droppen”. Det får bli en tur ut till båten och försöka driva ut den fukt som kanske finns kvar och fundera ut hur jag ska montera om ekolodet. 
 

https://www.etecownersgroup.com/post/140-g2-trim-problem-11820169?highlight=power trim problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...