Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
larban

Är verkligen Supercool kyl så ineffektiv?

Rekommendera Poster

2019-08-10 vid 23:06 skrev Georg_Ohm:

Jag såg i en praktisk båttidning att det finns en adapter att sätta i vinchantagets hål, som passar i chucken i en skruvdragare.

Smart... och skruvdragaren är billigare att tappa i sjön än ett vinchhandtag.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev McLasse:

 

Här har jag gått och trott att svaret varit 42, men så kommer du med det här! Du har verkligen knäckt mysteriet! 👻

 

I stort sett menlöst.

Delfinerna som gjorde en trippel baklängessaltomental samtidigt som dom visslade "The Star Spangled Banner" hade en annan åsikt. <_<

Man kan aldrig få för många solcellswatt. Vinchen som nubbehållare var något nytt för mig. Eftersom jag inte har några sådana vinschar får jag ställa min Allgalaktiska Gurgelbrännare någon annanstans.:ph34r:

 

Men allvarligt talat:

Att ersätta vinchhandaget med en kraftig skruvdragare, kan inte det vara en bra idé, vad nu det har med supercool att göra... Ingenting.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Att ersätta vinchhandaget med en kraftig skruvdragare, kan inte det vara en bra idé

Skruvdragare-vinsch-adaptern står redan på den hemliga att-införskaffa-listan. Den officiella att-införskaffa-listan innehåller tallrikar och glas och annat krafs.

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

vad nu det har med supercool att göra... Ingenting.

Jo, ser du, så här ligger det till. Om man kör vinscharna med skruvdragare blir man automatiskt supercool! 😎

 

"Tiden är en illusion, speciellt lunchtiden." - Doglas Adams

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev McLasse:

Skruvdragare-vinsch-adaptern står redan på den hemliga att-införskaffa-listan. Den officiella att-införskaffa-listan innehåller tallrikar och glas och annat krafs.

 

Jo, ser du, så här ligger det till. Om man kör vinscharna med skruvdragare blir man automatiskt supercool! 😎

 

"Tiden är en illusion, speciellt lunchtiden." - Doglas Adams

Jo den vanligtvis automatiska felstavningsfunktionen föreslog faktiskt "supercoola" under tiden jag skrev. Har man en gång läst någonting av salige Douglas Adams lär man inte glömma de mest framträdande citaten, om mm nu inte överkonsumerar Allgalaktiska Gurgelbrännare (även dessa ord kände min nya IPad igen, den är nog egentligen en Guide till Galaxen). Jag gav mig på Dick Gentlys Holistiska detektivbyrå, men den var inte alls lika "dålig" som LGTG så den var ingenting att ha. Värdelöst vetande, men Duglas Adams var god vän med Pink Floyds gitarrist, David Gilmore, och lär ha fått lira med detta superband vid något tillfälle. Dessutom skall D.A ha namngivit albumet "Division Bell". I någon av de fyra böckerna i trilogin LGTG så förekommer det ett supermegaband som dör tankarna direkt till Pink Floyd, men det är en hoper andra historier, liksom denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Duglas Adams var god vän med Pink Floyds gitarrist, David Gilmore, och lär ha fått lira med detta superband vid något tillfälle

...och det gör Douglas Adams supercool. Han har till och med passerat gränsen till kompressordriven. (För att återkoppla till ämnet...)

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev McLasse:

...och det gör Douglas Adams supercool. Han har till och med passerat gränsen till kompressordriven. (För att återkoppla till ämnet...)

Ja just det, dom var som två förlorade själar som simmade tillsammans i en guldfiskskål. 

71xUt8JDRdL.jpg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kört min Isotherm med ASU, den drar 2,7A (3,5A uppmätt) i uppstartsfasen, sedan nästan ingenting, en medelförbrukningen på 0,6A. 

Har även en kylbox med liknande funktion, den drar något mer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här skruvdragargrejen tror jag inte på, ett himla krångel och troligen för svag/långsam.

Elvinschar finns ju men har ett svinaktigt pris. Ett ankarspel är mer avancerat men kostar en femtedel. En kapstan kostar runt 5 tkr men skulle kunna göra tjänst som skotvinsch.

Eller så får man bygga själv, jag såg fina lågväxlade motorer.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bhemac:

Den här skruvdragargrejen tror jag inte på, ett himla krångel och troligen för svag/långsam.

En fast monterad skruvdragare, med fjärrkontroll, i varje vinsch. Det hade varit ganska skitfult, men oerhört skoj. Vindskyddssolpanelerna hade iofs skyddat spektaklet från insyn (tack och lov?).

Tror nog att man får veva ett tag till...i alla fall tills alla tallrikar och örngott säkrats från någon lämplig affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här blev det istället två stekpannor med avtagbara handtag, inget mer kaos i grytskåpet. Alla dyra grejer finns redan på plats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...