Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
larban

Är verkligen Supercool kyl så ineffektiv?

Rekommendera Poster

Vi köpte båt i slutet av förra sommaren med ett supercool ACD kylskåp monterat. 

Detta hade jag snabbt tänkt byta ut pga allt negativt jag hört om det, men det blev inte av. 

Nu har vi haft det hela denna sommar... och jag är rätt nöjd med det ändå faktiskt😳

Det är tyst, kyler så smöret är hårt, och verkar inte dra så förbaskat heller? Eller vi har aldrig problem med el iaf. 

Vi har en 80 w solcell som verkar klara behov för kyl, lampor och vattenpump. 

Borde kylen bytas iaf? Vad tycker panelen?

 

/L

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev larban:

Borde kylen bytas iaf?

Om kylen fungerar, håller smöret hårt, elen räcker till, du är nöjd och du inte har några ombyggnationer som berör kylen så behåll det ett tag till. Lägg pengarna på annat som behöver bytas/köpas (fler solceller?). När man bytt båt har pengarna en tendens att hitta många små svarta hål ändå.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, en kompressor är effektivare och kan sänka temperaturen mer. Nackdelen med Peltierelement är framförallt att de "läcker". Supercool har löst detta med elektronik så att man kör lite och ofta och det fungerar ganska bra. Billiga boxar med Peltierelement är något helt annat och drar väldigt mycket ström.

Behåll den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill väl vara modääään... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag köpte båten förra sommaren och var övertygad om att kylen snabbt skulle göra mig besviken. Hade inget med att vara modään att göra alls faktiskt. Mer med att det skrivits illa om produkten, bla här på Maringuiden. Men nu blev jag istället positivt överraskad pga att mina pengar snabbt hittade andra svarta hål. Jag kör kylen tills den sviker då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft mitt sen 1983 och är fortfarande nöjd!

Ett par droppar olja på fläktaxeln (in och baksida) ingår i vårrustningen. Motorolja är att rekommendera. Elförbrukningen är 0.6 A vid halvfart och 1.6 A vid helfart så det är inte så farligt som vissa rykten som sprids.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha olja axeln ska jag komma ihåg att göra. 

Tänkte på detta med fläkten, jag antar att den inte är av borstlös modell? Finns det energi att tjäna genom att byta till en sådan? Typ datorfläkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att vinkla frågan litet, utan att lämna ämnet. 

Har du mätt temperaturen? 

Lättast med en elektronisk termometer med givare på lång kabel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt förra inlägg blev lite kortare än tänkt, triggerhappy-send-finger 😀

Om du får problem med elbrist så är det billigare att skaffa en till solpanel om det ryms på din båt. En 80 W ser ut att kosta lite drygt 1000 kr. Ett nytt kylskåp börjar vid ca 5500 kr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Faderullan:

Mitt förra inlägg blev lite kortare än tänkt, triggerhappy-send-finger 😀

Om du får problem med elbrist så är det billigare att skaffa en till solpanel om det ryms på din båt. En 80 W ser ut att kosta lite drygt 1000 kr. Ett nytt kylskåp börjar vid ca 5500 kr...

100W solcell känns som det skulle räcka för kylskåp + dagsförbukning. 

Jag hade tidigare 50W det var på fisens mosse. Måhånda klarar du dig med 80W om du har en innehållsrik batteribank. På 250W har jag i sommar kört ett kompressorskåp och en kompressorkylbox. Och då med 260Ah på banken. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

det var på fisens mosse

Hahaha, den var ny! Kommer att sno den vid väl valt tillfälle. Tack och bock!

 

I övrigt. Planera för att smacka dit så mycket solceller du kan. Elförbrukningen kommer troligtvis inte att sjunka med alla livsnödvändiga (roliga) saker som skall monteras i båten. Har vid ett flertal tillfällen på forumet läst rekommendationen att placera dem i pulpit/mantåg (tack bhemac). Gör man det vid sittbrunnen får man även vindskydd. Det är en lysande idé. Det skall jag göra, när de svarta hålen börjar få en nyans av grått...dvs, antagligen nångång 2030-2040...suck...

 

För att citera en konversation mellan en kompis och hans kära hustru.

Hustru: Men, var har alla pengar tagit vägen!?!

Kompis: Ja du älskling, det är även för mig en gåta.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Elförbrukningen kommer troligtvis inte att sjunka med alla livsnödvändiga (roliga) saker som skall monteras i båten.

Eller

Man kan inte spara sig ur krisen (nationalekonomi)

1 timme sedan skrev McLasse:

Gör man det vid sittbrunnen får man även vindskydd

Shit, nu skrev du något smart! Mycket mera praktiskt än tyg. Även om de ger mindre än vid optimal placering så ger de ett tillskott. Troligen mycket billigare än att låta sy tyg!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Shit, nu skrev du något smart!

Jaha, det var därför jag fick huvudvärk. Men, idén är ju din. Jag trodde det var det du menade när jag läste det. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev McLasse:

Jaha, det var därför jag fick huvudvärk. Men, idén är ju din. Jag trodde det var det du menade när jag läste det. 😀

Jag tänkte nog inte mer än att hänga panelerna men inte att det samtidigt blir et utmärkt vindskydd. Nu ska jag åka ned och mäta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Jag tänkte nog inte mer än att hänga panelerna men inte att det samtidigt blir et utmärkt vindskydd. Nu ska jag åka ned och mäta!

Du är pervers 😂

Prylofil 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Jag tänkte nog inte mer än att hänga panelerna men inte att det samtidigt blir et utmärkt vindskydd. Nu ska jag åka ned och mäta!

Problemet jag har, och jag tror många med mig, är att vinschhandtagen sitter i vägen. Eller om det är solpanelerna som hamnar i vägen för vinschhandtagen. Nu skulle man haft en modern båt med sketabred akter så man får plats med båda delar och en bardisk. Lite kass att bara kunna vinscha 3/4-varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Du är pervers 😂

Prylofil 😁

Jag vet men jag har lärt mig leva med det ;)

--

Min solregulator klarar 260 W och jag har 2x30 W på däck, 2x50 W på targabåge och 2x50 W löst på sprayhooden.

Under Juni får jag i snitt ca 1000 Wh per dygn. Kylen drar ca 250 Wh, instrument mm ungefär lika mycket och en liten frys ca 300 Wh, summa 800 Wh så det räcker bra.

Men i september producerar panelerna bara 500 Wh, jag klarar kyl och instrument. Men jag behöver köra värmaren en del så jag måste ta av batterierna (2400 Wh) men bör klara en vecka.

Sen kommer oktober och då ger solen bara drygt 200 Wh dvs man klarar en helg.

Inte speciellt överdrivet om man vill kunna vara ute lite och jag tycker hösten är fantastisk.

Panelerna på sprayhooden är inte så praktiskt de skulle jag gärna ersätta.

2 timmar sedan skrev McLasse:

vinschhandtagen sitter i vägen.

Fasen det glömde jag kolla på!

Mantågsstöttorna är 590 mm höga och en 100W flexibel panel är 540 x 1060 mm. En på varje sida ger ett bra vindskydd men det går att få plats med det dubbla. Måste kolla vad det ger! Om nu inte vinschhandtaget kommer i vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

 

Prylofil

Den gillar jag!

Blockoholic och prylofil, det är jag (kanske) 🤪

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev bhemac:

Panelerna på sprayhooden är inte så praktiskt de skulle jag gärna ersätta.

Varför då? Visst de hindrar att man kan fälla ihop sprayhooden. Jag har nämligen funderat på att sätta paneler på sprayhooden. Tycker det verkar toppenbra! De är undan och ur vägen. Egentligen borde man bygga en hård "sprayhood" av solpaneler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev McLasse:

Problemet jag har, och jag tror många med mig, är att vinschhandtagen sitter i vägen. Eller om det är solpanelerna som hamnar i vägen för vinschhandtagen. Nu skulle man haft en modern båt med sketabred akter så man får plats med båda delar och en bardisk. Lite kass att bara kunna vinscha 3/4-varv.

Vadådå? Med solcellspaneler kan du ju använda elektriska skotvinchar!

ändamålet helgar väl medlen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev McLasse:

Egentligen borde man bygga en hård "sprayhood" av solpaneler.

Precis! tittade på det igår faktiskt. Börja med att skära upp två stripes 10-15 cm breda, trycka dit Bonocell och plasta, sen fortsätta med nästa bit. Lyfta av alltihop, plasta förstäkningar där kapellrören satt och plasta undersidan. En hård sparyhood skulle vara väldigt paktisk. Jag har vindruta och fäller nästan aldrig ner sprayhooden ändå. Bara när kvinnliga passagerare insisterar.

Dessutom skulle man få ett par praktiska grabbräck.

Helst skulle man ha en hel hardtop som man sätter dit när det börjar regna på hösten!

 

50 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vadådå? Med solcellspaneler kan du ju använda elektriska skotvinchar!

ändamålet helgar väl medlen?

Tanken har slagit mig. Alternativet är ju att skita i att segla och bara gå för motor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade supercool förut och var rätt nöjd men hade för liten batteribank.

Fick ett gammalt kompressorskåp.

Det var skillnad. Nu kan jag ha med lite fryst mat som är fryst hela tiden.

Och riktigt kall dryck också.

Batteribanken måste bytas då den är gammal och dålig dock.

Kör på supercool om du är nöjd och strömmen räcker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev bhemac:

Precis! tittade på det igår faktiskt. Börja med att skära upp två stripes 10-15 cm breda, trycka dit Bonocell och plasta, sen fortsätta med nästa bit. Lyfta av alltihop, plasta förstäkningar där kapellrören satt och plasta undersidan. En hård sparyhood skulle vara väldigt paktisk. Jag har vindruta och fäller nästan aldrig ner sprayhooden ändå. Bara när kvinnliga passagerare insisterar.

Dessutom skulle man få ett par praktiska grabbräck.

Helst skulle man ha en hel hardtop som man sätter dit när det börjar regna på hösten!

 

Tanken har slagit mig. Alternativet är ju att skita i att segla och bara gå för motor!

Jag såg i en praktisk båttidning att det finns en adapter att sätta i vinchantagets hål, som passar i chucken i en skruvdragare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vadådå? Med solcellspaneler kan du ju använda elektriska skotvinchar!

ändamålet helgar väl medlen?

En solklar lösning! Elen från panelerna används att driva elvinscharna! (Fast egentligen har man bara köpt sig 4 svindyra men ack så bekväma vinschhandtag). Då behöver man dessutom köpa fler solpaneler till de grejer som de första panelerna var tänkta att driva.

Ändamålet helgar ALLTID medlen i sådana här fall. Dessutom skall man ej förglömma att förnekelsens makt är stor. Man kan förneka all vetskap om att man precis shoppat och gå tillbaka in i affären och shoppa mer.

 

1 timme sedan skrev bhemac:

Börja med att skära upp två stripes 10-15 cm breda, trycka dit Bonocell och plasta, sen fortsätta med nästa bit.

Precis! Använda befintlig sprayhood som "form" för den nya i plast. Man skulle till och med kunna måla den blå och stänka dit lite mögelprickar av svart färg. Ingen skulle kunna se någon skillnad.

Smart att använda distansmaterial här, det har jag inte tänkt på.

En stor vinst för egen del är att sprayhooden i dag begränsas akterut av mesanmasten. Plastar man upp en ny kan man fortsätta förbi.

 

1 timme sedan skrev bhemac:

Helst skulle man ha en hel hardtop som man sätter dit när det börjar regna på hösten!

Den har jag också grunnat på. Om man kunde forma den så den, hopvikt, passar akterspegeln så kan den agera uppfällbar badbrygga när vädret tillåter. Sedan när vädret inte tillåter, så att säga, flyttar man upp den och viker ut den på lämplig ställning över sittbrunnen.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-10 vid 18:31 skrev McLasse:

Problemet jag har, och jag tror många med mig, är att vinschhandtagen sitter i vägen

Inte då! Troligen behöver jag en mantågsstötta till samt att mina planer på en lotspullpit försvann.

Ska prova mina två 50W flexibla paneler vid tillfälle!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teori nr.1:

Det ut som att många har för små båtar för sin elförbrukning.

 

Teori nr. 2:

Det ser ut som att många har för stor förbrukning för sina båtar.

 

Nästa gång man köper båt bör man alltså först reda ut hur många Ah/dygn man behöver och sedan välja en båt som rymmer tillräckligt mycket solpanelsyta 😀

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Inte då! Troligen behöver jag en mantågsstötta till

Då är det bara att gratulera! 😀

 

Mina vinschar sitter, som sagt, definitivt inte på behörigt solpanelsavstånd. Funderar på om man skall pussla med mindre solpaneler så vinscharna kan nyttjas till det de är tänkt till, och inte bara som nubbeglashållare. Fortsätter det så här kommer min båt att likna en skapelse av Picasso.

 

1 timme sedan skrev bhemac:

lotspullpit

Grind? I så fall går det att sätta gångjärn på en solpanel så får du en dörr till grinden.

 

58 minuter sedan skrev Faderullan:

Nästa gång man köper båt bör man alltså först reda ut hur många Ah/dygn man behöver och sedan välja en båt som rymmer tillräckligt mycket solpanelsyta

Här har jag gått och trott att svaret varit 42, men så kommer du med det här! Du har verkligen knäckt mysteriet! 👻

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev McLasse:

Grind? I så fall går det att sätta gångjärn på en solpanel så får du en dörr till grinden.

Oooo, den skulle vara giftig!

 

28 minuter sedan skrev McLasse:

Funderar på om man skall pussla med mindre solpaneler

Härligt, då håller du dig sysselsat och när du löst problemet så kommer du att må jättebra. För det är ju så det fungerar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

För det är ju så det fungerar!

Japp, att lösa problem och att lära sig nya saker är grejen! 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...