Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Lära sig sköta båt. Litteratur/länkar?

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Vi har just köpt en 33-fots segelbåt från 80-talet med Volvo Penta inombordare från 2000talet. Har tidigare endast ägt en mindre segelbåt med utombordare  några säsonger. 

 

Behöver nu lära mig mer om hur man sköter båten. Jag tänker på allt från mastning, vinterkonservering av motor till elektronik, teak-vård och vanligt underhåll. Kort och gott allt grundläggande och smarta tips. 

 

Tips på bra böcker? Länkar? Allmänna tips? Att tänka på inför vintern? 

 

Tack på förhand 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna i tråden! Har beställt böckerna och läst på artiklarna

Just av och påmastning är jag lite skraj för. Man vill ju inte ha ett mast-haveri.

Kanske värt att anlita någon första året och se hur de gör?

Synd att det inte finns någon klockren youtube-film på detta moment.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skuten:

Just av och påmastning är jag lite skraj för.

Ingen fara att masta på en båt. Lugnt och försiktigt och strunta i de som ev står bredvid och hetsar. Boka sista tiden på dagen (om det finns tider att boka).

 

Tre personer tycker jag är perfekt. En vid kranen som hissar, två som hjälps åt att få mastfoten på plats. Sedan den ena som håller mastfoten på plats och den andra som pillar fast vant och stag.

 

Kolla var tyngdpunkten är ungefär på masten och sätt slingan från kranen en bit ovanför (obs att slingan behöver vara under ett spridarpar så inte masten glider iväg i slingan). De som håller i mastfoten följer med när killen vid kranen hissar. Det är lätt att de som håller mastfoten skjuter på eller inte följer med ordentligt och då blir det onödigt tungt.

Se upp när masten närmar sig lodrät så inget krimskrams i masttoppen hakar i vajern, från kranen, och går sönder. Båten kan behöva finjusteras lite genom att flyttas lite framåt eller bakåt, men det ser man när masten börjar närma sig lodrät när den hissas upp.

 

Just ja, det är lättare om det inte blåser för mycket.

 

Vad man kan göra är att haka på någon som skall masta på en annan båt och fråga om det är ok att man står och tittar på. Eller ännu hellre om man kan få vara med och hjälpa till. Om du förklarar din situation är nog inte det några problem.

 

Nyckeln till framgång är att ta det lugnt och försiktigt samt att prata med varandra.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Skuten:

 

Just av och påmastning är jag lite skraj för. Man vill ju inte ha ett mast-haveri.

Kanske värt att anlita någon första året och se hur de gör?

Synd att det inte finns någon klockren youtube-film på detta moment.

 

 

Har du båten i en klubb?

Fråga någon om de behöver hjälp att masta av sin båt mot att ni också mastar av er båt. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Skuten:

Just av och påmastning är jag lite skraj för. 

 

Råd och tips från Seldén innehåller både tips om av- och påmastning och om hur man sätter an vant och stag i olika riggtyper. Funkar även bra för andra fabrikat.

Det brukar gå att få denna som fysisk bok hos de som säljer Seldéns produkter.

 

Tillägg: Det kan kännas jobbigt och stressande att ligga vid mastkranen när kön av båtar växer, så...

Förbered så mycket som möjligt innan du puttrar fram till kranen;

  • Ta fram alla verktyg.
  • Ta bort tejp, vantskruvsskydd, mm.
  • Ta bort alla låsningar på vantskruvarna. (OBS! Låt inte båten bli ligga utan låsningar, vantskruvarna kan arbeta sig isär.)
  • Lossa alla vantskruvar så att vajrarna bara är något spända.
  • Man kan tom ta bort alla vantskruvar utom de till vanten som går till masttoppe, men det är lite överkurs inför första avmastningen.
  • Man kan också räta ut ev. överdrambitiöst böjda saxsprintar, men inte så mycket att de kan trilla ur.
  • Förbered material för att kunna bunta fast vant och stag mot masten, tex. gummisnören, remmar eller "snören"
  • Förbered fäste för kranens krok och/eller tänk igenom hur lyftstroppen ska anbringas.
  • "Städa upp" så att det inte ligger, står eller hänger en massa saker ivägen som stör avmastningen.

 

Så, nu får du mera lugn och ro vid själva mastkranen. Du vet att allt gått att lossa och behöver inte ta upp onödig tid vid mastkranen.

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en påmastningskompis, vi gör alltid detta ihop, väldigt smidigt och inget tjafsande.

Vår gamle kranförare sa alltid att vid påmastning är det viktigaste att få "roten på plats".

Det stämmer. Jag lossar kicken från bommen och fäster den i masten, när masten närmare sig mastfoten tajtar man taljan då kan den inte fara omkring och slå sönder saker. Omvänt när man mastar av, ha taljan tight tills allt annat är lossat.

Masten står med förstag och (aktra) undervant. När de är satta så kan man gå ifrån mastkranen för att i lugn och ro sätta toppvant och akterstag. Tvärtom när man ska masta av. Då kan man förbereda en bit från mastkran utan stress.

Jag har även köpt ett rundsling som jag bara använder vid på/av mastning, det underlättar eftersom det varje år är lika långt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Jag lossar kicken från bommen och fäster den i masten

Smart! (Att fästa kicken vid mastfoten antar jag du menar...fast jag kanske fått allt om bakfoten?) Blir lite svårt att praktisera så här enkelt om man har genomgående mast. Fast så himla meckigt borde det inte vara. Det skall jag testa till hösten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

(Att fästa kicken vid mastfoten antar jag du menar...

Där sitter den ju redan, fäst andra ändan, den som normalt sitter i bommen, i masten (bomfästet tex).

Det fungerar utmärkt, jag har testat både att masta på och av själv genom att skarva tampen och ta med upp på bryggan. Risken att tappa masten i sjön minskar också. Även om det är god underhållning.

Genomgående mast är nog praktiskt men får mig alltid att tänka på hur mycket jobb det är att göra ny inredning ;)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev bhemac:

Där sitter den ju redan

Aaaahhh....  😀På min nuvarande och mina och tidigare båtar har den suttit i masten. Därav mitt bryderi (broderi i skallen funkar också). Till saken hör att nuvarande båt är från 1975 och det är den nyaste av alla jag haft 🤣.

Du får helt enkelt himla lite med ögonen och ursäkta en oldtimer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla fina tips i tråden! Läst och tagit till mig allt.

 

"Idiotfrågor":

1. Avmastning kan väl egentligen med fördel utföras någon vecka innan lyftet - i lugn och ro?

2. Tar man av både storsegel och försegel (genua på rulle) och viker ner i segelsäckar?

3. Var "brukar" man förvara rodkick, bom och rullgenua? Tilsammans med masten i mastskjulet eller hemma?

4. Tidigare ägare hävdade att samtliga stag och vant kunde avlägsnas vid sen egen brygga och att masten ändå stod stabilt under gång till avmastningskranen - kan detta stämma? (genomgående mast.)

5. Brukar man ta av och ta hem och maskintvätta samtliga tampar, fall och tågvirke under vintern?

6. Kan batterierna lämnas fulladdade kvar i båten med en liten solcell inkopplad under en någorlunda transparent presenning?

7. Brukar man spola av båtbotten med en högtryckstvätt när man ställt upp den på stöttorna och sedan bottenmåla till våren??

 

 

Jag tänkte spendera några dagar i hamnen för att spana in hur andra arbetar! :D 

Är mycket tacksam för alla typer av tips. Vill gärna undvika alla fallgropar och slippa ha sönder saker.

 

Tack på förhand!

 

😁

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Skuten:

"Idiotfrågor":

Här kommer mina "idiotsvar" 😀:

 

1. Avlastning några dagar innan är mycket bra att göra. Då har man gott om tid att ta hand om mast och rigg innan båten skall upp. Om något mot förmodan strular när masten skall ner behöver man inte göra någon idiotlösning bara för att båten skall upp dagen efter.

 

2. Se till att seglen är ordentligt torra innan du stoppas ned i sina säckar. Om något behöver fixas hos en segelmakare är det läge att ta kontakt med någon direkt så de har vintern på sig att greja.

 

3. Rodkick vet jag egentligen inte (har ingen själv, suck) men har man plats hemma är nog det bäst (då kan man gå och Mecka lite när andan och abstinensen kommer smygande. Annars skulle jag säga i båten.

Bommenär samma sak som för rodkicken.

Rulle och förstagsprofilen är lite otymplig så kan man ha de sakerna kvar på masten blir det smidigt.

 

4. Att helt plocka bort stagningen av masten innan man tuffar till kranen kanske funkar men det är inget jag skulle göra. Jag brukar ha kvar tillräckligt så masten är stagad åt alla håll. Resten kan lossas innan. Glöm inte att märka upp vilka stag och vant som sitter var på båten när du tar bort dessa. Det underlättar till våren. Passa på att gå igenom mast, vant och stag så har du tid på dig att fixa i vinter om det behövs.

 

5. Kolla igenom alla rep och snören så de är hela och rena. Är de inte rena är det bra om de tvättas. Jag är lite kluven till tvättmaskinen, man behöver ju inte centrifugera repen i alla fall. Annars funkar en balja med vatten och rengöringsmedel bra också.

 

6. Underhållsladdningv av batterierna är ett måste, om man inte tycker om att köpa nya batterier förstådd. Solcell/er är ypperligt till detta. Kan du justera spänningarna på regulatorn kan det vara en idé att göra. Det finns några trådar om det här på forumet.

 

7. Det brukar erbjudas/göras vid uppsägning när den hänger i kranen. Om det är något du får välja tycker jag absolut att du skall välja att det görs. Att spruta med högtrycken bland de andra båtarna på uppställningsplatser är inte populärt och skall undvikas tycker jag. Sedan är jag osäker på reglerna om det inte måste spolas på en spolplatta...

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-12 vid 16:41 skrev McLasse:

Aaaahhh....  😀På min nuvarande och mina och tidigare båtar har den suttit i masten. Därav mitt bryderi (broderi i skallen funkar också). Till saken hör att nuvarande båt är från 1975 och det är den nyaste av alla jag haft 🤣.

Du får helt enkelt himla lite med ögonen och ursäkta en oldtimer.

Vad de ska trassla till det, som jag kommer ihåg så har den alltid suttit i foten. 

Tror jag..... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ta gärna bilder på var de olika tamparna tar vägen från masten och var och hur de olika stagen etc är fästa i båten. Detta kan underlätta vid påmastningen i vår eftersom man lätt glömmer hur det var. 

Låt gärna vantskruvarna vara kvar på båten vid avmastningen och lossa enbart stagen. Ta sedan bort vantskruvarna och under vintern kontrollera dessa samt tvätta gärna med fotogen samt fetta in dem. När det är dax för påmastning så sätt fast vantskruvarna på båten först. På detta sätt slipper man även att gängorna på vantskruvarna blir smutsiga i samband med förflyttning av mast till land och tillbaka till båten.

 

2. Samtliga segel läggs undan torra och förvaras på torr plats under vintern.

 

7. Det underlättar med högtryckstvätt när båten precis tagits upp men blås inte bort färgen - bara smuts och beväxning. Men jag har inte bottenmålat på flera år (segelbåten ligger i Stockholms skärgård), bara bättrat vissa områden vid behov. Lite sjötulpaner kan jag stå ut med men oftast blir det inte så många då jag under sommaren borstar större delen av botten i samband med bad eller från brygga med en speciell borste som båtklubben har.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev per_62:

Låt gärna vantskruvarna vara kvar på båten vid avmastningen och lossa enbart stagen. Ta sedan bort vantskruvarna och under vintern kontrollera dessa samt tvätta gärna med fotogen samt fetta in dem

Så gör jag. Märker med olikfärgade buntbnd och låter stå i fotogen några veckor.

Däremot tycker jag inte det fungerar att satt fast dem på båten och sen koppla stsg/vsnt. Ksn bero på att jag inte har de tre händer som behövs.

De rena och fina vantskruvarna brukar jag skydda med hundbajspåsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bhemac:

Vad de ska trassla till det, som jag kommer ihåg så har den alltid suttit i foten. 

Tror jag..... ;)

Jag kom precis på att jag farit med osanning! Köpte, under ett svagt ögonblick (den såg ju så liten och söt ut), en Mani 66 där kicken satt i mastfoten!

Mani 66:an var iofs en trevlig liten båt med hyffsad ståhöjd och akterruff. Den seglade rätt bra också. Dock inte helt min typ av båt. Men den var definitivt nyare än 1975.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med mastens stagning.

Lyfter man med masten på så lossar man oftast akterstaget. Masten står ändå.

Främre undervant eller babystag kan kan man plocka bort, de behövs bara när man seglar.

Undervanten håller masten i sidled och hindrar den från att trilla framåt. Toppvanten håller bara masten i sidled men undervanten har bättre vinkel och håller därför masten bättre.

Mest besvär brukar förstaget vålla med sin klump. Så någon som trädde på en vadderad påse, ingen dum ide!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen en universell sanning att masten står utan akterstag? På min Johnson 26 sitter undervanten ett par, tre decimeter akter om toppvanten. Jag har inte provat, men skulle känna mig väldigt obekväm med att lossa akterstaget. Jag får nog ta å testa i höst när masten ska ner, att efter lyftslingen är fäst men inte spännd, lossa på akterstaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev sajjen:

Är det verkligen en universell sanning att masten står utan akterstag

Nej, det finns säkert undantag. Jag frågade kranföraren som lyfter ganska många båtar med masten på, han sa att i något enstaka fall så vågade de inte.

Tänk på hur en flaggstång står, tex 8 m står med med 4 M10 bultar, de sitter med med kanske 15 cm mellanrum. En mast som står med stag ett par dm avstånd, det blir ganska starkt!

Prata med kranförarna, de vet en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett till tips om riggen: innan avmastning (förutsatt att masten är rätt intrimmad), mät med skjutmått hur hårt åtdragna vantskruvarna är och dokumentera, ta också bilder där man ser ev togglar så blir det lätt att få det rätt nästa säsong. Seldéns rigganvisningar rekommenderas varmt, tumstocksmetoden funkar bra för att veta hur hårt stagen ska sättas, mycket hårdare än de flesta tror. Var mycket noga med att smörja och göra rent vantskruvarnas gängor, särskilt rostfria skär lätt vid höga belastningar om de inte är rena och välsmorda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-16 vid 10:38 skrev sajjen:

Är det verkligen en universell sanning att masten står utan akterstag? På min Johnson 26 sitter undervanten ett par, tre decimeter akter om toppvanten. Jag har inte provat, men skulle känna mig väldigt obekväm med att lossa akterstaget. Jag får nog ta å testa i höst när masten ska ner, att efter lyftslingen är fäst men inte spännd, lossa på akterstaget.

Är det inte så att masten står utan akterstag om spridarna är bakåtsvepta. Min står utan akterstag hela vintern då det är lättare att täcka den då.

Sticker spridarna rakt ut åt sidorna skulle inte jag lossa akterstaget utan att masten sitter fast i mastkranen. Men det kanske funkar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...