Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Dava

Yamaha utombordare dör vid tomgång

Rekommendera Poster

Har en 4 hk 4 takt Yamahamotor från 2008 som dör när jag släpper på gasen. Den fungerar annars bra, startar alltid lätt och driver bra. 

 

Den behöver inte mycket gas för att överleva men vrider jag ner på tomgång hostar den till och stannar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-hp/4hp/f4mlh-0608/carburetor

 

Efter varmkörning av motorn,

1: Skruva in/ned (2) så att motorn går på lägsta möjliga varv med framväxel i. Den skall gå stabilt utan tendenser att stanna.

Om detta inte löser problemet:

2: Justera (16) tills motorn når sitt högsta varv, fortfarande med växel i och på lägsta möjliga varv. 

Reglera varvet med (2) om det skulle bli för högt och sök därefter på nytt optimum med (16).

När detta hittats öppnar du (16) tills varvet börjar sjunka, räkna varven, även delar därav. ställ sedan in skruven mellan detta nya läge och optimum. Det bör inte skilja mer än 1/2-varv från optimum.
Anledningen att öppna (16) lite extra är att motorn då funkar bättre innan den blivit varm.

Du kan behöva borra ett litet hål i (20) för att ta bort denna och komma åt (16). Du behöver inte ersätta (20). 

 

Not: Dra aldrig (16) hårt i botten, då förstörs lätt nålspetsen.

 

Om ovan inte hjälper behövs nog en förgasarrengöring.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det utförliga svaret! Har inte haft tid att titta på problemet närmare men jag kanske ska börja med förgasaren. Fick dränera den i slutet av förra sesången då det samlats vatten där som gjorde att den bara gick så länge man chokade. Efter det har den fungerat bra så jag har inte tänkt mer på det. Men det är kanske mycket möjligt att förgasaren spökar igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du haft vatten i bränslet så törs jag nästan lova att det behövs en rengöring. Vattnet tillsammans med bensin bildar kristallliknade klumpar som sätter igen förgasaren. Förgasare skall alltid dräneras vid servicen på hösten.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har äntligen fått tummen ur och skruvat isär och rengjort förgasaren. Motorn verkar nu gå bra på tomgång i garaget med en spann vatten.

 

Men det som gör mig fundersam är att det inte var mer än ytterst lite gult kristallliknande grus i botten och på kanten. Blåste ur kanalerna lite försiktigt men det verkade inte finnas något annat grus där. Kan det lilla grus orsakat mina problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut och det är så det brukar se ut. Tänk dig att detta grus skall passera en kanal på 0.1 mm.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...