Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Herr_Hysteres

Kostnader för att driva en Targa/Sargo/Nord Star (eller liknande)?

Rekommendera Poster

Hej alla, första posten på forumet för mig.

 

Jag går i tankarna att byta båt från min 6m/150hk bowrider till en "skärgårdsjeep" av typ Targa, Sargo, Nord Star eller liknande.

 

Båten kommer gå i Stockholmsområdet med tänkt användning fiske i mellan/ytterskärgården (därav önskan om walkaround med bra räcken) och bad på helgturer från tidig vår till sen höst (tänk 1-2 nätter per gång) och möjligen någon lite längre tur, max en vecka, på sommaren. (Min fru ruttnar av att leva "campingliv" som hon uttrycker det under längre tid än så).

 

Storleksmässigt tänker jag mig runt 30 fot av två skäl: Jag vill ha möjlighet att sova 5 personer på båten (helst med 5 riktiga slafar) då vi är två vuxna och tre barn 9-13 år och jag vill av kostnadsskäl ha en båt med singelmontage.

 

Då min nuvarande båt har mycket låga driftskostnader (aluskrov, 5-åriga serviceintervall på Evinrude...) har jag ingen uppfattning om vad det kostar att på löpande basis trampa runt en sådan båt jag beskriver ovan. Jag är fundamentalt fullständigt ointresserad av att polera båten själv så allt underhåll kommer behöva lejas ut. Om här finns någon som äger en sådan och kan dela med sig av kostnader för

 

* årlig service på motorer och drev (gärna också info om typiska servicescheman på vanliga inombordare);

* årligt underhåll av skrov, rörinstallationer och likande;

* årligt underhåll av andra saker som jag uppenbart inte förstår behöver fixas;

* försäkring; samt

* vinterförvaring

 

så hade jag varit ödmjukt tacksam. Det hade även varit intressant att veta hur mycket soppa ni som har en sådan båt kör upp på en säsong men det är primärt de "tråkiga" kostnaderna ovan jag är intresserad av.

 

Avslutningsvis tar jag gärna emot förslag på alternativ till märkena jag nämner ovan. Jag är inte gift med dem men känner mig givet användningen ganska gift med båttypen, kravet på 5 sängplatser och singelmontaget. När det är sagt går jag att övertyga om man har goda och rationella skäl.

 

Tack på förhand för svar!

 

HH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga svar tyvärr, utan är mera nyfiken på vad du menar med riktiga sängplatser? Har sett/läst om dessa båtar emellanåt, dels då de är imposanta som de är men också för ev eget bruk i en avlägsen framtid. Tittade lite nu igen när jag såg ditt inlägg. Utan egen erfarenhet av 30-fotsbåtar noterar jag att en trebarnsfamilj, som jag också har, får det bekvämt men kanske ändå lite tajt att sova i dessa när barnen är i tonåren? Tex i Nord Stream 32. Därav min fråga.

 

Annars sades i ett ”test”, om man vill kalla dem det, på hamnen.se, att Targa 30 med enkelmontage drar 1,6 l diesel sjömilen vid snålast gång som tydligen är 21,5 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Herr_Hysteres:

 

 

Då min nuvarande båt har mycket låga driftskostnader (aluskrov, 5-åriga serviceintervall på Evinrude...) har jag ingen uppfattning om vad det kostar att på löpande basis trampa runt en sådan båt jag beskriver ovan. Jag är fundamentalt fullständigt ointresserad av att polera båten själv så allt underhåll kommer behöva lejas ut. 

 

* årlig service på motorer och drev (gärna också info om typiska servicescheman på vanliga inombordare);

* årligt underhåll av skrov, rörinstallationer och likande;

* årligt underhåll av andra saker som jag uppenbart inte förstår behöver fixas;

* försäkring; samt

* vinterförvaring

 

 

Hej!

 

Orkar inte skriva en bok men mellan tummen & pekfingret om du lejer bort allt samt ligger på en fullservice marina med vinstintresse i STHLMS området. 

 

Polering 10-12k

Service 1 motor (några filter, olja, konservering, drevservice (ca8k)

Konservering toalett samt tömning av VVB samt vattenledningar (ca3k)

Vinterplats varmhall (ca 30k)

Vinterplats ute (10-15k) (På/av med drevet tillkommer samt wrapplast om du inte tänkte täcka båten själv, 6-8k)

Försäkring (6-8k?)

Laddning batterier (500-1000kr)

Alltid nåt som går sönder under säsongen samt massa annat som man vill köpa till båten. 

Antar att du har sommarplats annars tillkommer självklart det också. 

Har säkert missräknat något av ovanstående men tror jag är ganska nära. 

 

 

Låt nu inte detta avskräcka dig, det är inte pengarna vi tänker på när vi blir gamla utan minnena man skapar utav pengarna:)

 

MVH,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Triton 29, den är 31 fot med peke och badbrygga. Påminner en del om Targa och Minor/Sargo, samma koncept.

Motorn är en VP Kad43. Denna båt saknar planingströskel, bedöms vara väldigt lättdriven...

Förbrukningen ligger mallan 2-2,5 l/nm vid 15-17 knop, ibland mer, markant skillnad om man kör i 18-19 knop.

Då jag utför alla arbeten ink. service själv, har nästan gratis vinderuppläggnig, så blir mina kostnader missvisande, men omkring 20-25.000 kr/år med hemmahamn och försäkring kan man räkna med. Då ingår färg, förbrukningsgrejer till motorn och kanske något mer, som i år ankarkätting och litet elektronik. Men det är mellan vänster tumme och höger pekfinger...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 29 fots båt med singelmontage (bensin) kör ca 400 distans per år. Jag lägger ca 70-80' på båten per säsong. Då är allt inräknat (försäkring, vinterförvaring, drivmedel, servicedelar, mm).
En båtgranne med en 43 fots båt (med dubbelmontage, dieslar) som oxå räknar med allt lägger 120-130'.
Siffrorna ovan mest som en hint vad du kan räkna med, självklart beroende på hur mycket du kör och om du har otur med haverier eller likande..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu varierar ju kostnaderna enormt beroende på hur mycket du gör själv, vilken typ av hamn du har båten i och hur den används. SkeppOhoy har givit dig en bra sammanfattning ovan vad det kostar om man lejer ut allt, men om man gör det mesta själv (inte svårt) kan man komma undan billigare.

 

Nu är ju du/TS tydlig med att du inte vill göra något själv då du är "fullständigt ointresserad" av detta. Och visst, det är inte mitt största intresse heller, men om man ser vad det kostar att leja ut allting och vad man sparar i timmen att göra det mesta själv så kan jag tänka mig att göra även sådant jag är ointresserad av. Men där är vi olika 😉

 

Se min kalkyl nedan som en extrem i andra änden på skalan, kanske. Observera också att kalkylen baseras på axel, inte drev:

  • Polering/vaxning: 500:-/år (bilrekondprylar och har redan polérmaskin).
    - Egen arbetstid 10h (oftast redan på hösten).
  • Service, 1 motor (300hk Yanmar-diesel och backslag, inte drev), 1500.-/år, varav:
    Filter 200:-, impeller 200:-, olja 500:- + övrigt i snitt 600:- (t ex kamrem vart 5:e år, backslagsolja/filter vartannat o.s.v.)
    - Egen arbetstid 2-3h
  • Konservering motor, toa och övrigt 400:- (12kg glykol från Biltema)
    - Egen arbetstid 30 min
  • Bättra bottenmålning 300:-/år i färgkostnad
    - Egen arbetstid 1h (max....)
  • Vinterförvaring eget båthus 1000:-/år
    alt. ute 1500:-/år på båtklubbens upplägg (500:-/vinter + presenning/ställning i snitt per år)
    - Egen arbetstid: Uppallning 30 min, om ute tillkommer 10h för täckställning och täckning.
  • Tvätt under säsong; schampoo o.s.v. 100:_/år
    - Egen arbetstid 6h/sommar
  • Försäkring 3000-5000:-/år
  • Båtplats sommar 3500:- (här är det dock väldigt olika priser i olika hamnar, kolla själv)
  • Upptagning med kran 800:- (kan vara billigare, vi med egen vagn betalar i vår hamn bara 300:- för traverskranlyft och traktor)

 

Totalt landar mitt båtliv för en 31-fots motorbåt av kabintyp med stor singeldiesel alltså på drygt 11.000:-/år exkl bränsle men inkl båtplats (4m bredd och bom). Det är extremt lågt, jag vet. Men alltså en möjlig budget, utan att tumma på t ex motorservice. Men i mitt fall kräver det vissa förutsättningar som jag inte räknat in ovan, såsom att vagn till båten finns, polérmaskiner, verktyg o.s.v.

Sedan tillkommer ju alltid några tusenlappar per år på sådant som inte är absolut nödvändigt, i gränslandet mellan underhåll, förbättringar och onödiga roligheter. Men det gäller ju alla intressen.

 

Båtplatsgrannen anlitade ett varv en bit bort en vinter och lejde bort allt rörande upptagning höstrustning och förvaring (i kallhall). Det landade på nästan 40kSEK, och då var båten ändå knappt tvättad. Det var första och sista gången.

 

Vad som gäller för dig och en större båt beror till stor del på förutsättningarna. Men nu har du två ytterligheter i alla fall, och din sanning hamnar förhoppningsvis någonstans mellan dessa.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju ganska stor skillnad i underhåll mellan en fabriksny båt som byts var femte år eller ett 30 år gammalt vrak. 

 

Ska värdeminskningen räknas med?  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade i princip samma kalkyl som @IngemarE ovn med singelmotor och 28 fots plastbåt (en stor post skiljer sig, vi hade vinterförvaring inne för ca 6000 kr/år). Ändå hamnade den totala kosten på 50-55k/år totalt.  Då är det verkligen totalt inkl den faktiska värdeminskningen på båten (ca 20k på 2,5 år), drivmedel, bensin (ca 400nM/år). En stor post under hela ägandet var en rad reparationer av allt från bogpropeller, läckage, vvb, pumpar osv. Gjorde det mesta själv, men inte allt. Båten var inte i dåligt skick,  tvärtom egentligen men på en 20 år gammal båt kan mycket saker gå sönder.  Jag har inte blivit avskräckt från båtlivet och vi letar nu båt med backslag och diesel för att kunna få ner kostnaderna lite men vår kostnad är inte på något sätt onormal. 

 

Någonstans har jag läst en tumregel om 10%/år på inköpskostnaden för båten (då inkl värdeminskning). Tror det är en relativt bra tumregel även om vi landade på 15%. På nästa båt räknar/hoppas jag halvera det där...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Olleman82:

Jag hade i princip samma kalkyl som @IngemarE ovn med singelmotor och 28 fots plastbåt (en stor post skiljer sig, vi hade vinterförvaring inne för ca 6000 kr/år). Ändå hamnade den totala kosten på 50-55k/år totalt.  Då är det verkligen totalt inkl den faktiska värdeminskningen på båten (ca 20k på 2,5 år), drivmedel, bensin (ca 400nM/år). En stor post under hela ägandet var en rad reparationer av allt från bogpropeller, läckage, vvb, pumpar osv. Gjorde det mesta själv, men inte allt. Båten var inte i dåligt skick,  tvärtom egentligen men på en 20 år gammal båt kan mycket saker gå sönder.  Jag har inte blivit avskräckt från båtlivet och vi letar nu båt med backslag och diesel för att kunna få ner kostnaderna lite men vår kostnad är inte på något sätt onormal.

 

Riktigt, om man räknar in bränsle och värdeminskning så tillkommer en del på kalkylen. Tog medvetet inte med det, eftersom det är kostnader som är väldigt avhängigt av användning och inte minst vilken båt TS till sist fastnar för. Och räknesättet/tänket borde TS redan vara bekant med, då bränsle och värdeminskning ju gäller "båt" oavsett storlek.

Jag hade ju f.ö. "turen" att min båt istället STEG i värde i början, vilket ju var fallet med många båtar anskaffade före kraschen 2008.

 

Som Coppertail skriver är det ju skillnad på en ny eller nästan ny båt och en kanske 30 år gammal. Har varit nästan helt förskonad från utgifter för haverier och trasiga prylar. Det "värsta" senaste året var byte av kompassen som fått en allt större luftblåsa i sig, samt att ankarspelet lämnade in för ett par år sedan strax bortom alla goodwillåtaganden.

Och så uppgradering av datorn till en ÄNNU mer strömsnål sak samt installation av luftkonditionering på sistone. Men de sistnämnda får nog noteras på rolighetskontot för något onödiga saker....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för svar så här långt! Mycket uppskattat.

 

Svar på frågor från er och ett par reflektioner:

 

@farn: Med "riktiga sängplatser" avser jag fasta sängar, dvs att jag inte behöver göra om matplatsens soffor till sovplats på kvällen

 

@coppertail: Värdeminskningen behöver inte räknas med på detta stadiet av de skäl som IngemarE tar upp i sin senaste post. Vad gäller ålder på hypotetiskt objekt av typen Targa/Sargo/Nord Star tänker jag mig inte en ny båt utan en som är kanske 5 år gammal. Jag är andra ägaren och första ägaren har skött båten på det sätt den skall skötas utan att snåla på service och underhåll. (Jag gissar att första ägaren på en premiumbåt i regel har råd att göra det som behövs...)

 

@Georg_Ohm: Jag läste även en annan post där du beskrev din Triton 29. Efter att ha tittat på några bilder måste jag säga att den är riktigt, riktigt trevlig och helt tydligt ett direkt alternativ till märkena jag kände till tidigare. Tre snabba frågor:

 

a) Bygger Grundsunds Marina (är det rätt varv?) fortfarande dessa båtar på beställning och vad är den ungefärliga prislappen;

b) Jag behöver 5 sovplatser. Hur är kojerna på T29 organiserade, är det 2x2 under däck? Kan man få till en 5:e sovplats av vettig kvalité?

c) Soppaförbrukningen är väl förvisso inte den stora posten för mig jämfört med utlejt underhåll etc, men den förbrukning du registrerar är högre än t ex en Targa 30.1 som traskar runt på 1.6/nm i ~25 knop med en mid range D6a. Har du en uppfattning om ifall detta beror på motorns ålder, skrovutformning eller annat?

 

@IngemarE: Chansen är väl att jag med tiden gör fler saker själv då besparingen är markant. Jag behöver dock en vettig uppfattning om "worst case" då jag inte kan utgå från att jag alltid kan skapa tid för det hela. Din genomgång av gör-det-själv-kalkylen var mycket uppskattad.

 

@SkeppOhoy, askebytroll, Olleman82: tack för att ni delar med er användbar information!

 

//HH

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Herr_Hysteres:

c) Soppaförbrukningen är väl förvisso inte den stora posten för mig jämfört med utlejt underhåll etc, men den förbrukning du registrerar är högre än t ex en Targa 30.1 som traskar runt på 1.6/nm i ~25 knop med en mid range D6a. Har du en uppfattning om ifall detta beror på motorns ålder, skrovutformning eller annat?

 

Nu kanske inte frågan var ställd till mig, men reflekterar ändå.

Att plana runt med en 10m-båt på nästan 6 ton i 25 knop på 1,6l/nm låter mer som försäljningsbroschyr än verklighet. Tänk på detta när du jämför.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@IngemarE: Fair point!

 

Ringde för övrigt just Grundsunds Marina för att förhöra mig om ifall Triton 29 fortfarande byggs. Personen jag talade med verkade tro att jag var från planeten Mars. Var det inte där de byggdes? (Öppen fråga).

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Herr_Hysteres:

Tack alla för svar så här långt! Mycket uppskattat.

 

Svar på frågor från er och ett par reflektioner:

 

@farn: Med "riktiga sängplatser" avser jag fasta sängar, dvs att jag inte behöver göra om matplatsens soffor till sovplats på kvällen

 

@coppertail: Värdeminskningen behöver inte räknas med på detta stadiet av de skäl som IngemarE tar upp i sin senaste post. Vad gäller ålder på hypotetiskt objekt av typen Targa/Sargo/Nord Star tänker jag mig inte en ny båt utan en som är kanske 5 år gammal. Jag är andra ägaren och första ägaren har skött båten på det sätt den skall skötas utan att snåla på service och underhåll. (Jag gissar att första ägaren på en premiumbåt i regel har råd att göra det som behövs...)

 

@Georg_Ohm: Jag läste även en annan post där du beskrev din Triton 29. Efter att ha tittat på några bilder måste jag säga att den är riktigt, riktigt trevlig och helt tydligt ett direkt alternativ till märkena jag kände till tidigare. Tre snabba frågor:

 

a) Bygger Grundsunds Marina (är det rätt varv?) fortfarande dessa båtar på beställning och vad är den ungefärliga prislappen;

b) Jag behöver 5 sovplatser. Hur är kojerna på T29 organiserade, är det 2x2 under däck? Kan man få till en 5:e sovplats av vettig kvalité?

c) Soppaförbrukningen är väl förvisso inte den stora posten för mig jämfört med utlejt underhåll etc, men den förbrukning du registrerar är högre än t ex en Targa 30.1 som traskar runt på 1.6/nm i ~25 knop med en mid range D6a. Har du en uppfattning om ifall detta beror på motorns ålder, skrovutformning eller annat?

 

@IngemarE: Chansen är väl att jag med tiden gör fler saker själv då besparingen är markant. Jag behöver dock en vettig uppfattning om "worst case" då jag inte kan utgå från att jag alltid kan skapa tid för det hela. Din genomgång av gör-det-själv-kalkylen var mycket uppskattad.

 

@SkeppOhoy, askebytroll, Olleman82: tack för att ni delar med er användbar information!

 

//HH

Tack för det, Triton var på den tiden den byggdes mer genomtänkt än Targa, men det har Targa på senare år tagit igen. Triton 29 har en rymlig ruff förut där på den tiden Targa hade ett öppen nedsänkt däck och "utedass" alltså ingång till toaletten från fördäck, föga genomtänkt enligt min mening. Nu de senaste åren är det möjligt att få förruff och andra saker skräddarsydda av Targa.

Då fanns det en annan finsk tillverkare med en båt som hette Minor, bytte senare namn till Sargo, kanske tyckte man det var allt dör explosivt att marknadsföra minor till sjöss... Sedan då även Nord Star, avdelning den från Finland. Dessa var mer bovänliga än Targan som då framstod mer som en lyxig transportbåt med övernattningsmöjligheter vid behov.

 

Najadvarvet och framförallt Grundsundsmarina byggde tritonbåtarna, det fanns en mindre modell också samt 29:an som fiskebåt, som då hette "Lobster" den hade en mindre hytt och större akterdäck, torde ha varit rätt värdelös som hummerfiskebåt då den inte ligger kvar på samma ställe med motorn i friläge...

 

Byggde, i preteritum, det som vi fick lära oss att det hette "imperfekt". Formarna såldes av Kvarndammens auktioner till en person på Tjörn, sedan har de legat ute till försäljning igen på Blocket. Mig veterligen byggs det inga fler.

 

Jag har ingen aning om hur många som byggdes, men dessa kan nog lätt räknas på händernas fingrar och fötternas tår. Kabinmodellen finns i två utföranden, den tidiga med sluttande akterskott på hytten och en upphöjd yttre styrplats, den senare med lodrät bakgavel på hytten och utan yttre styrplats. Samt då hummerversionen.

Motorerna var VP i KAD-serien, eller Yamnmar båda på drev. Enligt uppgift kunde man även beställa båten med baklängesmonterad motor, vinkelväxel och rak axel.

Min båt har två bränsletankar á 200 liter, hade från början en vattentank på 70 liter (nu finns det en till) och en liten septiktank om endast 60 liter, den skall bytas ut mot en på iallafall 100 liter, kanske större om det får plats.

 

I hytten finns det två kojer som är 90 x 210 långa. 

I ruffen är väl de båda kojerna iallafall 190 x 90 beroende på hur man mäter.

Under durken akterut och midskepps finns på min båt stora förvaringsutrymmen som jag vet, på andra båtar har midkabin och stickkojer istället, dessa blir då i "källaren" en trappa ned.

 

Som redan skrivits tror jag inte ett ord på att en Targa eller annan planande båt i den storleken kan förbruka den ringa mängden bränsle, kanske på blankt vatten, vindstilla, ingen last, nästan tomma tankar och med endast en person ombord... Om ens då...

 

Jag använder båten som bobåt, vi är ute flera veckor i sträck, och barn med respektive samt barnbarn mönstrar på och av efter hand, det kan bli trångt men fungerar bra, just nu två vuxna ett barn och en stor hund ombord då är det gott om plats.

 

Svågern hade en båt (av annan typ) som var några fot längre, han betalade omkring 25.000kr för vinterförvaring i varmhall, då ingick torrsättning, högtryckstvätt av botten och sjösättning, allt annat tillkom utöver detta. Man kan få all service, motorservice, bottenmålning, tvätt och vaxning, invändig städning, påfyllning av skafferi och fåfyllning av vin och spritförrådet och allt du kan betala för.... På Orust finns det en och annan firma som specialiserat sig på detta. Jag vill minnas att svågern betalade runt 35.000 kr när båten var sjösatt på våren.

 

Då Triton inte lägre finns kvar, och är ytterst begränsad tillgång på begagnatmarknaden (jag har bara sett en enda, utöver min, sedan jag köpte min 2015) så skall du kolla efter Minor/Sargo och framförallt efter Nord Star, den senare tycker jag ser trevligast och mest genomtänkt ut.

 

Men räkna kallt med att förbrukningen av en sådan här båt ligger mer över än under 2l/nm, vid vettig körning och normal last. Jag tror inte att man skall ta med någon "Greta" ombord...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Herr_Hysteres:

@IngemarE: Fair point!

 

Ringde för övrigt just Grundsunds Marina för att förhöra mig om ifall Triton 29 fortfarande byggs. Personen jag talade med verkade tro att jag var från planeten Mars. Var det inte där de byggdes? (Öppen fråga).

 

Läs sidan 4 i detta blad, Akterspegeln

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Herr_Hysteres:

@IngemarE: Fair point!

 

Ringde för övrigt just Grundsunds Marina för att förhöra mig om ifall Triton 29 fortfarande byggs. Personen jag talade med verkade tro att jag var från planeten Mars. Var det inte där de byggdes? (Öppen fråga).

Jag har också ringt dit en gång, då visste man förvisso att just Mars var obefolkad, men kanske trodde man att jag var från jura eller kritaperioderna.... Senare på vintern fick jag prata med en kille som visste litet till, men inte så mycket.

Ju Grundsunds Marina byggde seriebåtarna, men prototyp och de förseriebåt/arna? lär ha byggds på Najadvarvet. En av många lågkonjunkturer och varvskriser kom emellan, och de som då visste någonting fick kanske söka sig andra arbeten. Som jag skrev skingrades formarna och rättigheterna att bygga båten. Möjligen kan du googla fram uppgifter till konstruktören och upphovsmannen, Thorvald Karlsson, (Thorvald Karlssons Marin AB).

Om du får något napp är jag intresserad av mer uppgifter också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kane!

 

Georg_Ohm, mycket fin båt du har. Jag blir lite avis ;)

 

Kikade per ditt förslag just runt lite på Minor. Mitt spontana intryck är att en ~10 år gammal M27 eller M31 för pengarna verkar vara mycket båt av den typ jag söker. Någon som har en uppfattning om huruvida jag är ute och seglar? (no pun intended)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Herr_Hysteres:

Tack Kane!

 

Georg_Ohm, mycket fin båt du har. Jag blir lite avis ;)

 

Kikade per ditt förslag just runt lite på Minor. Mitt spontana intryck är att en ~10 år gammal M27 eller M31 för pengarna verkar vara mycket båt av den typ jag söker. Någon som har en uppfattning om huruvida jag är ute och seglar? (no pun intended)

Med det sommarklimatet vi har hos oss (om man bortser förra sommaren) är det en sådan här hyttbåt man skall ha. Jag hade i tjugoett år en båt med en massa kapellduk på, och det tröttnade jag på. Dessutom är dessa båtar säkrare att vistas på däck på. Breda nedsänkta däck ger säkerhet men på bekostnad av innerutrymmena. De båtar som har höga stävpulpitar och bred peke är också väldigt bekväma när man skall gå iland/ombord.

Jag har kollat på några begagnade Minor och nya sådana på båtmässorna, innan dom blev omdöpta till Sargo, enligt mitt tycke trevliga och välplanerade, men det var någon modell som nyligen fick en tredje dörr mot akterdäck, då blev innerutrymmena lidande. Sedan gillar jag inte att ha pentryt på bb-sidan framme i hytten, vilket också Targa har, även vissa Nord Star, å andra sidan att ha en byssa under däck som vi har, är ej heller optimalt, blir inte så bra inombords då man steker makrill eller bacon så länge det saknas köksfläkt.... Men man får öppna förluckan och de båda skjutdörrarna och ordna med tvärdrag. Jag vet inte hur många gånger jag har fått agera akrobat för att putsa insidan av framrutorna, dom är inte så lätta att nå. Stekoset hamnar så småningom även på plottern och andra instrument om man glömt att sätta på skyddslocken. Kocken ombord står även i vägen när någon behöver gå på toa... Men det är små problem man kan leva med. Targa, Sargo/Minor och Nord Star (även många andra) har ofta en klaustrofobisk "sarkofag" nedsänkt under däck i hyttens bakre del, det gillas inte av min besättning, annat än att jag gott hade kunnat tänka mig att arrestera obstinata barnbarn däruti.

Men fortsätt att kolla på Minor, men glöm för all del inte Nord Star, och hoppas då att du inte går på några "minor" vid båtköpet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter några år ser man snabbt var man bäst kapar kostnaderna med rimligt jobb. Polering och visst mekaniskt arbete är lönsamt att pröva själv. Dessutom kan man exvis lämna för professionell polering år 1, bättra på år 2 och 3 och sedan år 4 börja om med proffs. 

 

Jag måste säga att det här är ett ypperligt exempel på hur en tråd på forumet skall se ut! Tydlig frågeställning, vettiga svar och bra diskussioner:)

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mange249:

Efter några år ser man snabbt var man bäst kapar kostnaderna med rimligt jobb. Polering och visst mekaniskt arbete är lönsamt att pröva själv. Dessutom kan man exvis lämna för professionell polering år 1, bättra på år 2 och 3 och sedan år 4 börja om med proffs. 

 

Bra tänkt!

 

2 minuter sedan skrev Mange249:

Jag måste säga att det här är ett ypperligt exempel på hur en tråd på forumet skall se ut! Tydlig frågeställning, vettiga svar och bra diskussioner:)

 

Som TS tackar jag för det trevliga omdömet :) 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Mange249:

Efter några år ser man snabbt var man bäst kapar kostnaderna med rimligt jobb. Polering och visst mekaniskt arbete är lönsamt att pröva själv. Dessutom kan man exvis lämna för professionell polering år 1, bättra på år 2 och 3 och sedan år 4 börja om med proffs. 

 

Jag måste säga att det här är ett ypperligt exempel på hur en tråd på forumet skall se ut! Tydlig frågeställning, vettiga svar och bra diskussioner:)

Ja vi får väl se hur tråden utvecklas...

 

Om vi nu lämnar just dessa targaliknande hyttbåtar så är det ju samma sak med alla plastbåtar, allt från små dingar till stora yachter och megasegelbåtar. Kroppsarbete att leja bort blir dyrt. Ja allt arbete egentligen, men en sådan okvalificerad sak som rengöring, vaxning och polering är relativt lätt att lära sig själv och utföra. Man kan putsa för hand och man kan ta hjälp av en polermaskin, visserligen jobbigt på lodräta ytor som skrovsidor, de flesta maskinerna lämpar ju sig bäst för att polera motorhuvar och biltak med... jag köpte förvisso en liten lätt maskin (för bilar) på www.verktygsboden.se. Sedan har alla på detta forum sina favoriter när det gäller rengöringsmedel och vax. Klart det blir kanske inte jättesnyggt första gången, men väl den fjärde eller femte, tips; öva på bilen!

 

För två personer tar det en förmiddag inklusive fikapaus att göra iordning skrovet på vår Triton.

Resten tas då båten ligger i sjön. Det kan ta en hel dag, då det är fler ytor med insidan av skrovet längs det nedsänkta däcket. Säg då två arbetsdagar 16 timmar, och jag har ingen aning om vad professionella polerade har i lön och vad deras arbetsgivare betalar i arbetsgivaravgift eller vad de har för övriga kostnader... Bottenmålning tar för mig två timmar, om botten är ren, jag högtryckstvättar på hösten, tar minst en timma och sedan får jag göra det igen på våren då även resten av båten tvättas. 

En sådan trivial sak som gardiner... Kollade vad en båttillverkare skulle ha för att leverera gardiner till en ny båt, 7.500kr.... Klart kan man inte sy och aldrig har sett en symaskin så kanske det är ett bra pris...? Jag har en sömmerska i närområdet som förövrigt lagat kapell och presenningar, liksom partytält, även sytt i dragkedjor i seglarjackor och skidkläder, samt fixat diverse "svårlagade" textilier, hon kan även sy gardiner för mindre än halva det priset. Kanske jag själv kan lära mig att göra det, och räkna med att det blir fel några gånger innan det blir rätt. Nu är detta ett exempel. Det finns andra jobb att lära sig som inte är speciellt svårt, eljobb, mekaniska grejer, konservera motorn och byta förbrukningsprylar exempelvis. Självjobb är nästan gratis, att leja bort koster skjortan plus moms.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev coppertail:

Ska värdeminskningen räknas med?  

Den frågan begriper jag inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-08 vid 19:56 skrev Herr_Hysteres:

Hej alla, första posten på forumet för mig.

 

Jag går i tankarna att byta båt från min 6m/150hk bowrider till en "skärgårdsjeep" av typ Targa, Sargo, Nord Star eller liknande.

 

Båten kommer gå i Stockholmsområdet med tänkt användning fiske i mellan/ytterskärgården (därav önskan om walkaround med bra räcken) och bad på helgturer från tidig vår till sen höst (tänk 1-2 nätter per gång) och möjligen någon lite längre tur, max en vecka, på sommaren. (Min fru ruttnar av att leva "campingliv" som hon uttrycker det under längre tid än så).

 

Storleksmässigt tänker jag mig runt 30 fot av två skäl: Jag vill ha möjlighet att sova 5 personer på båten (helst med 5 riktiga slafar) då vi är två vuxna och tre barn 9-13 år och jag vill av kostnadsskäl ha en båt med singelmontage.

 

Då min nuvarande båt har mycket låga driftskostnader (aluskrov, 5-åriga serviceintervall på Evinrude...) har jag ingen uppfattning om vad det kostar att på löpande basis trampa runt en sådan båt jag beskriver ovan. Jag är fundamentalt fullständigt ointresserad av att polera båten själv så allt underhåll kommer behöva lejas ut. Om här finns någon som äger en sådan och kan dela med sig av kostnader för

 

* årlig service på motorer och drev (gärna också info om typiska servicescheman på vanliga inombordare);

* årligt underhåll av skrov, rörinstallationer och likande;

* årligt underhåll av andra saker som jag uppenbart inte förstår behöver fixas;

* försäkring; samt

* vinterförvaring

 

så hade jag varit ödmjukt tacksam. Det hade även varit intressant att veta hur mycket soppa ni som har en sådan båt kör upp på en säsong men det är primärt de "tråkiga" kostnaderna ovan jag är intresserad av.

 

Avslutningsvis tar jag gärna emot förslag på alternativ till märkena jag nämner ovan. Jag är inte gift med dem men känner mig givet användningen ganska gift med båttypen, kravet på 5 sängplatser och singelmontaget. När det är sagt går jag att övertyga om man har goda och rationella skäl.

 

Tack på förhand för svar!

 

HH

Viktigt att du väljer en båt med bogpropeller om du siktar på singelmontage. Enligt mej är singelmontage och bogpropeller det vettigaste valet än dubbelmontage.

 

Jag hittade detta test på nätet, dock är det dubbelmontage. 

https://www.targa.fi/uploads/T32_Test_Vi_Batagare_2012_utan_linjer.pdf

2019-08-08 vid 23:54 skrev SkeppOhoy:

 

Hej!

 

Orkar inte skriva en bok men mellan tummen & pekfingret om du lejer bort allt samt ligger på en fullservice marina med vinstintresse i STHLMS området. 

 

Polering 10-12k

Service 1 motor (några filter, olja, konservering, drevservice (ca8k)

Konservering toalett samt tömning av VVB samt vattenledningar (ca3k)

Vinterplats varmhall (ca 30k)

Vinterplats ute (10-15k) (På/av med drevet tillkommer samt wrapplast om du inte tänkte täcka båten själv, 6-8k)

Försäkring (6-8k?)

Laddning batterier (500-1000kr)

Alltid nåt som går sönder under säsongen samt massa annat som man vill köpa till båten. 

Antar att du har sommarplats annars tillkommer självklart det också. 

Har säkert missräknat något av ovanstående men tror jag är ganska nära. 

 

 

Låt nu inte detta avskräcka dig, det är inte pengarna vi tänker på när vi blir gamla utan minnena man skapar utav pengarna:)

 

MVH,

Det finns en sak som ovanstående skribent har glömt att värdera. Det är vikten av en nöjd fru, det är en sak som inte kan mätas i pengar. Även om pengar är en viktig faktor för mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Den frågan begriper jag inte. 

 

Ska värdeminskningen räknas med i årskostnaden? 

Var det en svår fråga?? 

 

Vid tidpunkten för min fråga framgick det inte om ts tänkte köpa en ny eller begagnad båt. Värdeminskningen första åren på en ny båt ger ett ganska stort avtryck i budgeten. Typ några hundra tusen på en Targa över 30 fot. 

 

Angående att lämna bort jobb så är man ju ofta hänvisad till att anlita det varv där man vinterförvarar båten. De släpper helt enkelt inte in utomstående företag av förståeliga skäl. 

Kan man ordna alternativ vinterförvaring är mycket vunnet. Ofta mer än vad som syns vid första anblicken. 

Tippar att förhållandet kan bli 20-50k vid ”egen” förvaring vs 50-100k vid fullservice på ett varv. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Den frågan begriper jag inte. 

Ja,det brukar debatteras om den ska räknas med eller ej. För min del är det självklart så att man får en bild av kostnaden för totala ägandet. Utan värdeminskning kommer de flesta komma fram till att en ny båt är bästa köpet eftersom man knappast behöver laga så mycket och värdeminskningen är ju ändå 0:-.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev coppertail:

Angående att lämna bort jobb så är man ju ofta hänvisad till att anlita det varv där man vinterförvarar båten.

 

Bra poäng som jag inte reflekterat så mycket över. Ett par följdfrågor:

 

a) Ni som gör polering, målning, konservering etc själva - hur brukar det fungera det ifall man behöver hyra själva förvaringsplatsen men vill göra jobbet själv? Låter firmor som sysslar med vinterförvaring sina kunder göra det själv? (Förmodligen en dum fråga, men den som inte frågar förblir dum).

 

b ) För en båt av den typ vi diskuterar här, hur skall man för en begagnad båt förhålla sig till varmhall, kallhall eller uteförvaring?

 

Inom parentes vill jag bidra med ytterligare en vinkel runt frågan om värdeminskning kontra  driftskostnad. Jag byter bara bil etc när den gamla inte fungerar längre och det är helt uppenbart att en ytterligare reparation inte lönar sig. Med det synsättet är inköpspris/förväntad återstående livslängd en adekvat approximation av värdeminskningen (även om väl en båt mer sällan blir värd noll än en bil). Beter man sig som jag hittills gjort blir det ekonomiskt ganska rationellt att köpa 2-årsbilar och köra dem tills hjulen ramlar av. Det blir även rationellt att köpa grejor av rätt bra kvalité för att få en lång livslängd även om de intermittenta servicekostnaderna, vilka ofta korrelerar med objektets nypris, blir högre när något väl händer. Är det här ett rationellt synsätt för en båt av den här typen (köp en begagnad med målsättning att köra den tills den sjunker) och vilken ålder motsvarar 2-årspunkten för en bil - är det ett 5, 10 eller 15 år gammalt objekt vi talar om? Några tankar om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara svara på a, och reflektera över b 

A. Här i väst hyr man sommar- och vinterplats av kommunal firma eller av privat firma. De gånger man har båten utomhus, vilket är vanligast gör man oftast jobbet själv, men det hindrar ju inte att man anlitar en firma med servicebil. 

En del hamnar är gnälliga om/när man sölar ned asfalten med bottenfärg, därför väljer många svart färg. 

Om man har båten inomhus är det av brandsäkerhetskäl inte säkert att man får utföra jobb i hallen, då bokar man först en dag för uttag ur hallen så att man kan vårrusta, sedan ny tid för sjösättning. 

 

B. Fritidsbåtar,  allra minst finska hyttbåtar, är inte tillverkade av japanskt rispspper! Med adekvat täckning och uppallning tål dom även en sträng svensk vinter. Tillsyn varje vecka är ju bra, då man kollar att presenningen ligger kvar och är surrad. Man kan behöva raka ned snö och komplettera surrningar etc. All elektronik och en del andra prylar tas ur och förvaras inomhus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev coppertail:

 

Ska värdeminskningen räknas med i årskostnaden? 

Var det en svår fråga?? 

 

5 timmar sedan skrev Olleman82:

,det brukar debatteras om den ska räknas med eller ej. För min del är det självklart så att man får en bild av kostnaden för totala ägandet

Jag tycker som Olleman att det är den totala kostnaden som räknas. 

Efter att ha läst igenom ursprungsfrågan igen inser jag att TS endast frågade efter rena driftskostnader så din fråga är högst relevant. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

B. Fritidsbåtar,  allra minst finska hyttbåtar, är inte tillverkade av japanskt rispspper! Med adekvat täckning och uppallning tål dom även en sträng svensk vinter. Tillsyn varje vecka är ju bra, då man kollar att presenningen ligger kvar och är surrad. Man kan behöva raka ned snö och komplettera surrningar etc. All elektronik och en del andra prylar tas ur och förvaras inomhus. 

Varmhall eller frostfri hall är attans bekvämt men också väldigt dyrt. Kallhall är lite onödigt, då kan man gärna stå ute. Vad jag hör är man numera oftast inte är välkommen att ens besöka båten när den står i en hall.

Står båten ute så måste man täcka. Nej det behöver man oftast inte. Kapell och utvändig teak behöver täckas men plasten klara sig, i synnerhet om man vaxar båten. Med sönderblåsta pressningar och skav får man bara en massa extra jobb. Lägger man lite extra tid på att konservera där det behövs så fungerar det utmärkt.

Det är väldigt bra om man har tillgång till el, åtminstone första tiden efter upptagning. Då kan man köra en elektrisk avfuktare och få bort det mesta av fukten då kan dynor mm vara kvar. Det absolut bästa är om avfuktaren kan gå hela vintern. Den jobbar bara när det är tillräckligt fuktigt så medelförbrukningen blir låg. Sparar väldigt mycket jobb.

I vintras hade jag jag både avfuktare och +5°C ombord. Det var riktigt bra och jag kommer absolut fortsätta med det, nu behöver jag inte ens plocka hem färskvattenpumpen som annars har en tendens att frysa hur väl tömd den är. Elkostnaden ligger på högst några hundra per månad.

För att övervaka så har jag en NETATMO väderstation ombord, närsomhelst kan jag se temperatur, luftfuktighet mm ombord. Jag får också larm.

Jag har också Sonoff fjärrbrytare som kan styra värmefläktar när jag vill få upp temperaturen för att kunna åka ned och fixa lite. Köper man rätt brytare så övervakar den både temperatur och luftfuktighet.

Båtliv ska inte innebära en massa straffarbete!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

 Kallhall är lite onödigt, då kan man gärna stå ute.

 

Håller egentligen inte alls med, båthuset (oftast ouppvärmt/kallt) är det bästa vi investerat i. Även om det lätt skulle gå att isolera det sista för att kunna hålla det varmt känner jag inte riktigt behovet.

 

Inne: Ingen risk för snö som trycker sönder saker, ingen tid på täckning (tog flera kvällar extra innan) och ingen oro om det blåser som attan. Båten igenstängd och eftersom luften runtom står ganska still (till skillnad från ute) funkar det med torrbollar utan att proppa igen ventilationskanalerna i båtens tak.

Vinterkonservera skulle jag göra ändå även om den stod uppvärmt, tänk om det skulle bli strömavbrott och värmen försvinna.

 

Men nu talar jag privat båthus. En förvaringshall för många båtar som det kanske mer handlar om är nog något annorlunda....

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...