Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Aabo

Nybörjarköp

Rekommendera Poster

Hej

jag och min man funderar på att köpa en mindre motorbåt. Den ska användastill dagsutflykter med fiske och bad. Plats för två vuxna, en stor hund och packning för dagen typ fiskegrejer o fikakorg! Där vi har möjlighet till bryggplatsär det ganska långgrunt.... vad ska vi tänka på, vad ska vi leta efter?! Tacksam för tips!

vänligen Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag skulle föreslå att leta bland era vänner som har båt och kanske åka en sväng

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att det viktigaste är att inte lägga för mycket pengar på en förstabåt. Se det som att ni köper någonting för att testa. Efter en sommar eller två i båten kommer ni att ha mycket bättre koll på vad det är ni behöver eller inte behöver, då är det dags att investera i precis det ni vill ha 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Som första båt brukar jag rekommendera en styrpulpetare. Man ser vad som händer och, om den inte är rejält stor, så kan man bära av (ta emot) med handkraft. 

Du skriver inget om i vilka vatten ni ska färdas. Ju öppnare hav desto längre skrov brukar de flesta rekommendera. 

Köp helst något, oavsett om ni väljer en styris eller annat, av känt märke. Då är det lättare att sälja när den dagen kommer. För antingen ledsnar man på båtlivet eller så blir man en sån tok som jag - som bara älskar det!

Sen håller jag med Daniel ovan. Det tar ett tag att hitta vad det är man vill ha. Jag kan själv inte räkna alla båtar jag har haft innan jag hittat rätt. Styris, roddbåt, segeljolle, bobåt och kajak är väl ungefär vad jag har nu, men som sagt, jag är en båt-tok!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag skulle nästan rekommendera en ca. 6 meters HT-båt för mans första båt med såna behov.

 

Varför?

- Man kan fiska (nåja, vill man kasta så är den inte perfekt, men att trolla med några spö funkar utmärkt),

- Man har en plats i skugga under taket för hunden (och/eller frun) om hon inte vill ligga i solen hela dag då mannen fiskar eller nånting

- ...som också funkar som en plats man kan lägga sina grejer (eller sig själv) till om/då det regnar

- Man kan även övernatta om man vill. Ja, idag vill de allra flesta ha lite mer bekvämligheter, men på 80-talet var det vanligt att använda en sån båt även som hela familjens bobåt, nästan. En natt funkar bra med bärbar grill, Trangia osv. Och om man noterar att man gillar båtliv kan man alltid byta till större.

- 6-meters båt känns trygg och tillräcklig stor för ett par, även om ni tog 2-4 kompisar med.

- ...men den är inte för stor för en nybörjare att hantera

- Eftersom en HT-båt är en ”mall i mellan” öppen och kabinbåt, är ni mycket vettigare om vilken väg vill ni köra näst: öppen eller stängd, om/DÅ ni vill byta båt efter 1-4 år.

 

Det finns hur som helst erbjudande för dessa båtar från 70-talet till nya. Vill man köpa nytt finns där t.ex. Flipper 600 ST. Men äldre modell såsom Flipper 630 funkar lika bra. Jag skulle nästan rekommendera att inte köpa nytt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev en_finne_igen:

Hej,

 

Jag skulle nästan rekommendera en ca. 6 meters HT-båt för mans första båt med såna behov.

 

Varför?

- Man kan fiska (nåja, vill man kasta så är den inte perfekt, men att trolla med några spö funkar utmärkt),

- Man har en plats i skugga under taket för hunden (och/eller frun) om hon inte vill ligga i solen hela dag då mannen fiskar eller nånting

- ...som också funkar som en plats man kan lägga sina grejer (eller sig själv) till om/då det regnar

- Man kan även övernatta om man vill. Ja, idag vill de allra flesta ha lite mer bekvämligheter, men på 80-talet var det vanligt att använda en sån båt även som hela familjens bobåt, nästan. En natt funkar bra med bärbar grill, Trangia osv. Och om man noterar att man gillar båtliv kan man alltid byta till större.

- 6-meters båt känns trygg och tillräcklig stor för ett par, även om ni tog 2-4 kompisar med.

- ...men den är inte för stor för en nybörjare att hantera

- Eftersom en HT-båt är en ”mall i mellan” öppen och kabinbåt, är ni mycket vettigare om vilken väg vill ni köra näst: öppen eller stängd, om/DÅ ni vill byta båt efter 1-4 år.

 

Det finns hur som helst erbjudande för dessa båtar från 70-talet till nya. Vill man köpa nytt finns där t.ex. Flipper 600 ST. Men äldre modell såsom Flipper 630 funkar lika bra. Jag skulle nästan rekommendera att inte köpa nytt.

Matcho Flippern 640!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mindre Buster skulle passa er utmärkt slitstark och perfekt för fiske och dagsutflykter som första båt, kan ta 70-130 hk. Lätt att komma i och lägga till med vid båtplatsen. Tyvärr är det ingen ht utan en styrpulpet så hunden kanske inte får nåt skydd men fäst ett litet parasoll på lämplig plats i båten så är det fixat. När jag hade hund så stod han alltid i fören och fläktade, med hundflytväst då naturligtvis.

 

Sedan när ni har kommit in i båtlivet efter kanske 1 år eller 3 och ni tycker att det här är något för er så ska ni satsa på en Flipper 640 HT eller Bella 640 HT (den sistnämnda lite ovanligare) från 80 - 90 talet eller 630 från 90 -10 talet rekommenderar jag strakt = perfekt båt för dagsutflykter och bra för fiske samt övernattning om man vill, alldeles lagom inte för stor men inte liten heller, bra priser och mycket båt för pengarna, kan ta 80 - 225 (250) hk beroende på hur fort man vill åka men runt 130 - 200 är lagom, finns alltid nåt fint ex till salu eftersom den är ganska vanlig (välj inget: repobjekt eller inombordare bara = den upptar mycket styvutrymme och gick  sönder ofta enligt en hel del Flipper ägare på den tiden 80 - 90 talet med just pentan som tillval. Då det är dyrt att renovera en sådan båt i original och dyrare service än en utombordare, en del satte iofs. i en  Mercruiser V8 inombordare på 200-230 hk och då gick det bättre, det går inte i en 630 dock). Finns ju även Flipper Flash, Bella 640 DC motsvarigheten till 640 men utan HT och Flipper 535 HT/GT också. 

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Lite beroende budget och vilka vatten ni tänkt använda båten.

Styrpulpet 4,5-6 meter är bra att börja med om ni mest insjö/inomskärs och inte alltför dyra som första båt. Skrov med självläns/regnläns är skönt att ha. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns några specifika fällor att undvika om man köper en billigare (Och därmed mer sliten/äldre) liten båt på blocket för att testa På 1-3 år? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en Monark 585 family i början av säsongen och är väldigt nöjda med den. Bra å billig första båt enligt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...