Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
miniraser

färgspruta

Rekommendera Poster

Jag håller att renovera/bygga om en gammal båt.

Det jag funderar på är om billiga el-sprutor från Biltema/Jula kan räcka till med original munstycke.

Det ska användas till topcoat, lack och även användas till tak och väggfärg.

Redigerad av miniraser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Jag och min salige far har gjort diverse plågsamma försök med dessa elektriska färgsprutor, måhända är dom av bättre kvalitet idag, även om Julas eget varumärke har mer att önska när det gäller elektriska verktyg. Jag har däremot målat en plastkaross till kitcar med tryckluftsdriven spruta i 500kr klassen med... tja acceptabelt resultat. 

Problemet med de elektriska var just att munstyckena inte höll måttet. Dessa sattes igen trots att färgen späddes så mycket det gick. Iallafall skall du inte köpa något billigt, det blir dyrt i längden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag lyckades använda elsprutan till var VC17.

Topcoat rollar man bäst, troligen övriga färger, undantag lack men då är det nog luftspruta som gäller.

Men, elsprutorna kan ju ha blivit bättre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara dåliga erfarenheter av elsprutor, svårt att få jämnt och snyggt resultat. Men det kan ju varit skit bakom spakarna också, jag är ingen mästermålare.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag har bara dåliga erfarenheter av elsprutor, svårt att få jämnt och snyggt resultat. Men det kan ju varit skit bakom spakarna också, jag är ingen mästermålare.....

Jag har samma erfarenheter, och enligt tesen om att en miljon flugor inte kan ha fel (skit är gott) så bestämmer vi härmed att elektriska färgsputor inte är någontingatt ha...B)

Tryckluftsverktyg i allmänhet är billigare och effektivare än elektriska diton, men man måste ju ha en kompressor med kapacitet för det verktyget man skall driva. Vid senaste källarstädningen åkte en av farsans gamla färgsputor ut, en B&D, den klarade inte av att spruta vatten ens, ja det kom ut en dimma men dålig, även dåligt exempel, måhända funkar en nyinköpt mycket bättre, även om denna (jag minns det väl) hade använts en gång för att spruta en lackskada på en gammal Toyota, trots ideliga rengöringar och till slut var det nästan bara lösningsmedel vi sprayade med, så köpte vi originalfärgen på sprayburk och lade på istället, och det blev ju som det blev det också...

 

i vintras sprayade jag fönsterbänkar med vattenlöslig färg med tryckluftsdriven spruta av billig kvalitet, det blev bra! Vidare försökte jag med Demidekks fasadfärg... Naja, lättare med bred pensel, i övrigt får väl barnbarnen måla nästa gång... Men billack gick riktigt bra, även om det var utspädd De Iiseel båtfärg, då det var en plastkaross.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...