Jump to content
Sunday 15 September 2019
Strmbrg

Motorbåt som slingrar sig i låg fart?

Recommended Posts

Motorbåt som slingrar sig i låg fart? 

 

Min sambo ”löste” problemet. 

Hon brukar inte vilja köra vår Draco 2300, mest för att hon inte tycker det är så kul att köra. En gång bad jag henne dock att ta ratten då jag skulle ner i kajutan.

Efter en stund sa hon att man inte ska parera hela tiden, sådär som hon sett mig göra. 

Hon gav helt enkelt sjutton i att vrida ratten halvhysteriskt fram och tillbaka så fort båten drog lite ur kurs. 

Resultat: Mycket mer avkopplande körning och snarast en rakare gång än med ständiga pareringar.

Jag har tagit efter detta och det funkar. Men reflexmässigt vill jag gärna parera varje liten gir...

Övning ger färdighet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upplevt precis samma sak med ett antal båtar. Strunta i att parera om inte kursändringen blir farligt stor.

Har du trimplan kan du fälla ned dem maximalt. Beroende på båt och trimplanens storlek kan det göra en enorm skillnad på kursstabiliteten. Glöm inte att fälla upp dem innan du ska upp i plan bara.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Baxlaget:

Upplevt precis samma sak med ett antal båtar. Strunta i att parera om inte kursändringen blir farligt stor.

Har du trimplan kan du fälla ned dem maximalt. Beroende på båt och trimplanens storlek kan det göra en enorm skillnad på kursstabiliteten. Glöm inte att fälla upp dem innan du ska upp i plan bara.

 

 

Trimplanen ner fungerar riktigt bra. Gör dessutom båten mindre rank/känslig för svall, framförallt från sidan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan fungera mer eller mindre bra på olika båtar. Min båt är hopplös i fem knop. Spelar ingen roll hur jag gör.. Men vid sex, eller helst sex och en halv knop blir det rakt kurs. 

För några år sedan fanns det en produkt, en slags fena som skulle bryta de där virvlarna som ömsom bildas på sb och ömsom på bb-sida bakom akterspegeln. Men den produkten försvann tydligen(?) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade en Sea Ray 29 fot med enkelmontage duoprop ganska länge tills för några år sedan och stördes mycket av denna egenhet som de flesta snabbgående drevbåtar har i deplacementfart.

Hade genom åren laborerat mycket med trimplanen hit o dit och att trimma in drevet, allt enligt tips på olika forum utan märkbart resultat. Av en slump råkade jag dock sista sommaren trimma UT drevet och helt plötsligt gick den helt ok. Den enda åtgärd jag aldrig fick tips om funkade strålande:)

 

När detta inträffade hade jag dock redan lagt ut den på Blocket varvid den försvann så det var i senaste laget. Lärdomen blev ändå att det kan löna sig att verkligen testa alla möjligheter man har förutsättningslöst och inte låsa fast sig vid gamla inarbetade tips.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Zwen:

Jag hade en Sea Ray 29 fot med enkelmontage duoprop ganska länge tills för några år sedan och stördes mycket av denna egenhet som de flesta snabbgående drevbåtar har i deplacementfart.

Hade genom åren laborerat mycket med trimplanen hit o dit och att trimma in drevet, allt enligt tips på olika forum utan märkbart resultat. Av en slump råkade jag dock sista sommaren trimma UT drevet och helt plötsligt gick den helt ok. Den enda åtgärd jag aldrig fick tips om funkade strålande:)

 

När detta inträffade hade jag dock redan lagt ut den på Blocket varvid den försvann så det var i senaste laget. Lärdomen blev ändå att det kan löna sig att verkligen testa alla möjligheter man har förutsättningslöst och inte låsa fast sig vid gamla inarbetade tips.

Tack för det, möjligen har jag redan provat det men skall testa igen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olika mellan olika båtar och farter men trimma ut brukar funka bra i lågfart och ev trycka ner trimplanen max. Att försöka ratta emot hela tiden gör båtkörandet jobbigt. 

Övning ger färdighet. Gäller att lära känna sin båt hur den beter sig och hitta rätt trim och fart.

Har man inte duoprop så är ett byte av prop ett alternativ. Upplevt att 4-blad ger lite stabilare gång jämfört med 3-blad och mindre vibrationer. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zipwake går ner till 100% automatiskt i låg fart, drevet trimmas ut så att propellrarna fortfarande har vatten runt sig, och jag vevar inte på ratten, resultat, ju kanske mindre stenmarkslalom, men varje sidvindspust, ja det blåare rätt mycket, ställer båten tvärs färdriktningen om jag inte parerar. Alltså bättre men inte helt till fullo. Var inne i en marinverkstad i går, behövde låna ett skruvstäd till en annan sak..

Där stod en kille som ville köpa reservdelar till en läckande pump till autopilot, han berättade att den blev utsliten då han körde i låg fart och fick jobba en himla massa, jag trodde väl kanske inte helt och fullt på den förklaringen, autopiloten har väl en viss hysteris eller fördröjning? Och dess hydrauppump borde väl vara av bättre kvalitet än så...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är inte den enkla lösningen att montera roder?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev raol:

Är inte den enkla lösningen att montera roder?

 

Vad skulle vara enkelt med att montera ett roder stort nog för att vara effektivt i låg fart men samtidigt inte bryter sönder båten i smådelar i 40+ knop menar Du? 

 

Konstigt nog går vår Flying Flipper spikrakt. Kanske V-botten på 28* hjälper till? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Egentligen menade jag "fasta" roder, eller snarare stabilisatorer. Små fenor, en per sida, placerade i aktern. Att båtarna slingrar sig i låg fart beror ju, som påpekats tidigare, på att det bildas von Kármán-virvlar som omväxlande släpper på sidorna, och drar båten åt olika håll. Med fasta roder kan dels virvelbildningen ändras eller hindras, dels ge mer riktningsstabilitet à la vindflöjelseffekten.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev raol:

Egentligen menade jag "fasta" roder, eller snarare stabilisatorer.

De finns ju! Små, korta fenor som pekar snett nedåt. Fabrikat Naiad, Quantum mm.

Ädre tiders stabilisatorer som tex ofta finns på passagerarfartyg var långa fenor som fälldes ut vid behov. Nackdelen var att de bromsade en del och att man behövde minst 15 knop för att de skulle vara effektiva.

Moderna stabilisatorer behöver inte fällas in och bromsar nästan inget. Framförallt fungerar de i farter ner till 0 knop dvs de kan vara effektiva även vid ankring.

Enda felet är väl som så ofta priset!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev raol:

Egentligen menade jag "fasta" roder, eller snarare stabilisatorer. Små fenor, en per sida, placerade i aktern. Att båtarna slingrar sig i låg fart beror ju, som påpekats tidigare, på att det bildas von Kármán-virvlar som omväxlande släpper på sidorna, och drar båten åt olika håll. Med fasta roder kan dels virvelbildningen ändras eller hindras, dels ge mer riktningsstabilitet à la vindflöjelseffekten.

 

Jo jag nämnde det tidigare, mindes inte vad det hette.

Kanske var det på båtmässan 2017 jag såg dessa fenor, eller möjligen läste om den i någon pratisk båttidning, men sedan dess inte sett någon reklam eller någonting om dessa fenor, men jag kanske har misst någonting?

Iallafall fasta roderlignande fenor, kanske man själv kan bock till någonting av 4mm tjock rostfri, A4, plåt... Skall fundera mer på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev bhemac:

De finns ju! Små, korta fenor som pekar snett nedåt. Fabrikat Naiad, Quantum mm.

Ädre tiders stabilisatorer som tex ofta finns på passagerarfartyg var långa fenor som fälldes ut vid behov. Nackdelen var att de bromsade en del och att man behövde minst 15 knop för att de skulle vara effektiva.

Moderna stabilisatorer behöver inte fällas in och bromsar nästan inget. Framförallt fungerar de i farter ner till 0 knop dvs de kan vara effektiva även vid ankring.

Enda felet är väl som så ofta priset!

Vi skrev om varandra, skall googla på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
27 minuter sedan skrev bhemac:

De finns ju! Små, korta fenor som pekar snett nedåt. Fabrikat Naiad, Quantum mm.

Ädre tiders stabilisatorer som tex ofta finns på passagerarfartyg var långa fenor som fälldes ut vid behov. Nackdelen var att de bromsade en del och att man behövde minst 15 knop för att de skulle vara effektiva.

Moderna stabilisatorer behöver inte fällas in och bromsar nästan inget. Framförallt fungerar de i farter ner till 0 knop dvs de kan vara effektiva även vid ankring.

Enda felet är väl som så ofta priset!

Vi skrev om varandra, skall googla på det.

 

Edit:

Jag hittade detta:

www.rakkurs.se

Kostar ju en slant...

 

Förefaller som om firman inte finns kvar, länkar och FaceBooks anvisningar fungerar inte, tycks som hemsidan lämnats vind för våg (!)

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy