Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Två sladdar och bara en mottagare

Rekommendera Poster

Gäst

En gång då jag skulle starta motorn till min segelbåt gick den inte igång. Stendött. Jag öppnar inspektionsluckan och ser vid startmotorn att det hänger TVÅ sladdar lösa. Båda röda. Jag hittar ETT stift på solenoiden. Jag satt dit en sladd av de två och motorn startade. Men när jag skulle stänga av den så la den inte bara av som tidigare. Den kärvade lite och jag fick hålla inne knappen cirka 3-4 sekunder innan den dog. 

Då startade jag motorn igen, gick ner till luckan och skiftade de två lösa sladdarna och se nu gick det att stoppa motorn direkt. Så, alltså har jag (helt plötsligt) två sladdar lösa men bara ett ställe att sätta dem och det verkar som att båda trivs med att vara på det stiftet.  

Jag har letat runt efter ytterligare ett stift och efter att ha engagerat polaren som är vass på motorer och kan allt men gått bet på detta så har jag motvillig accepterat detta mysterium och gjort en egen latentare på problemet för att det ska vara lätt att lösa under gång. Jag har förlängt de två sladdarna och satt på vars stift och även förlängt en sladd som går till stiftet på solenoiden och klämt dem i luckan. Så nu kan jag lätt sätta på och stänga av motorn. 

Jag ville bara berätta för jag förväntar mig inte att någon här ska kunna lösa problemet. Det finns bara ett stift. 

8F4260F6-5DAD-48E3-B01E-3B336612D77F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske dum fråga men det kan inte vara så att BÄGGE kablarna satt ihop med den röda till höger i bild?

Ev via en dubbelkontakt som nu fallit ner i botten av din båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 minut sedan skrev ChristerN:

Kanske dum fråga men det kan inte vara så att BÄGGE kablarna satt ihop med den röda till höger i bild?

Ev via en dubbelkontakt som nu fallit ner i botten av din båt?

Bra tanke, tänkte så också. Men jag har testat det. Då blev det tokigt. De jobbade mot varandra. Den ena ville starta och den andra stoppa.  Inte bra. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Bra tanke, tänkte så också. Men jag har testat det. Då blev det tokigt. De jobbade mot varandra. Den ena ville starta och den andra stoppa.  Inte bra. 

 

Men ”stoppsladden” är väl bara ”aktiv” när du trycker på knappen/slår av tändningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Men ”stoppsladden” är väl bara ”aktiv” när du trycker på knappen/slår av tändningen?

Helt rätt men ”startsladden” jobbar mot den då jag försöker stänga av motorn. 

Fungerar alltså bra att starta men inte att stänga med båda sladdarna ihopkopplade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...