Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RichardVoss

Trimma och bygga om Nissan 8hk

Rekommendera Poster

Hej! 

Ny på forumet.

Har en gammal Nissan 8hk 2-takt som jag tänkte montera på min Ockelbo HT-15. Dock tycker jag 8hk känns lite i svagaste laget, så finns det något trick för att få ut mer hästkrafter ur denna, t.ex. chiptrim? 

Något jag även undrar är om det går att bygga om den så att den lirar med det befintliga gasreglaget och styrpulpeten? 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Gammal nissan 2-takt”. Tja det är nog tillräckligt specifikt för att man ska kunna säga att chiptrim är osannolikt i alla fall!

  • Gilla 1
  • Tack 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om synbarligen exakt samma motor finns i en starkare variant skiljer ofta vässentliga detaljer som förgasare och avgaspipa. Din motor har ingen dator att programera om och konstruktionen är sådan att moppetrim inte funkar och att byta delar lönar sig inte. Har du tur är din motor ett av undantagen som låter sig modifieras. Googla och kolla, annars är rådet att hitta en motor som bättre passar till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och där fick jag återigen nöjet att radera lite! 😋

Inga "dumheter" är ni snälla. Det är så tråkigt att läsa!

 

Trevlig sommar!

 

//stavhammar

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svärfar hade för ca 30 år sen en Nissan 9,9 hk. På den var det bara att ta bort en spärr i gashandtaget så det gick att gasa lite mer. Det var det enda som skiljde den och 15 hk varianten. Om det är så på din motor vet jag inte, men det kan ju vara värt att skruva isär och kolla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev moggep:

Svärfar hade för ca 30 år sen en Nissan 9,9 hk. På den var det bara att ta bort en spärr i gashandtaget så det gick att gasa lite mer. Det var det enda som skiljde den och 15 hk varianten. Om det är så på din motor vet jag inte, men det kan ju vara värt att skruva isär och kolla. 

 

Går knappast på nyare. Vår 6-hästare delar i princip hela konstruktionen med 8 hk-versionen. Men, förgasaren och förmodligen även avgasdelen skiljer! Så det finns ingen spärr att plocka bort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som vill förkovra sig i ämnet kan t.ex. googla: 

trimma -ut -segel site:www.maringuiden.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...