Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
seglarvatten

Spänningsvakt och solcell?

Rekommendera Poster

Har en solcellspanel kopplad till förbrukningsbatteriet och en kylbox med en spänningsvakt som slår ifrån vid 11,6v och slår till vid 12,8v kan jag ha kylboxen igång dygnet runt eller är det en dålig ide?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra... 

 

 

- Fick nu anledning att kolla mitt eget kylskåp i skutan... 

 

Isotherm Compact. 

Batterivakt. Frånslag vid 10.4 V, årterstart vid 11.7 V. 

 

Med andra ord så är ditt aggregat snällare mot batteriet / batterierna, då de inte urladdas lika djupt. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, för att inte förkorta batteriets livslängd allför mycket så vill man inte att spänningen ska gå under ca 12,4 V. Så 11,6 är lite lågt men det går om det är någon enstaka gång.

Kolla om din solregulator har en lastutgång och vid vilken spänning den bryter. På en bra regulator brukar man kunna ställa vid vilken spänning den ska slå ifrån.

En anna lösning är Victron Battery Protect som jag har blivit väldigt förtjust i men lite dyrare 7-800 kr.

Hur stor solpanel har du och vad för kylbox?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, solcellen är på bara 50w och boxen är en billig termoelektrisk så panelen orkar inte driva den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev seglarvatten:

Tack för svar, solcellen är på bara 50w och boxen är en billig termoelektrisk så panelen orkar inte driva den.

En sådan box drar väldigt mycket ström men 50 W solpanel driver en kompressorbox dygnet runt under större delen av sommaren.

Jag hade en termoelektrisk box i bilen, ett tidrelä gjorde att den gick en timma efter att bilen stängdes av. Mer var det ingen ide att köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en tabell som visar kvarvarande kapacitet i batteriet beroende på spänning.

Spänningen är i detta fall tomgångsspänning, dvs. när  batteriet är obelastat och varit så under minst en timme.

Laddning   Spänning

100%          12,7 Volt

75%             12,4 Volt

50%              12,2 Volt

25%              12,0 Volt

Urladdat       Lika med eller under 11,9 volt

 

Du kan få lite olika siffror beroende på vem du frågar men tabellen är en bra grund.

 

Ett blybatteri bör aldrig tömmas till mer än max 50%. Det innebär att antal amperetimmar batteriet har ska i praktiken delas med två.

Dessutom gäller att ha batteriet fulladdat när det blir kallt. Då fryser det inte sönder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddningsgraden varierar för olika batterietyper, temperatur mm.

Detta är som en batteritillverkare uppger.

Spänningen vid 25°C och tre timmars vila
Våta:
100%      >12,6 
50-75%     12,2 - 12,4 
25-50%     12,0 - 12,2 
0-25%     11,8 - 12,0 
Tomt        <11,8 

OBS, det är ingen exakt vetenskap, ska man ha ett riktigt värde så måste man mäta batterisyrans densitet. En riktig batteritankmätare ger också ett betydligt bättre värde på laddningsgraden än enbart en spänningsmätning.

 

Ett råd batteritillverkarna brukar ge är att om spänningen under drift understiger 12,4 V -Ladda!

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inser inte varför du repeterar Baxlagrets tabell men i alla fall, sista raden förstår jag inte:

"Ett råd batteritillverkarna brukar ge är att om spänningen under drift understiger 12,4 V -Ladda!"

 

Det betyder väl att även om batteriet har kvar 80-90% av sin laddning så ska man ladda? Dvs man ska ladda så fort man förbrukat något? Verkar onödigt i mina ögon och kan knappast förlänga livslängden på ett avgörande sätt. Om det ens förlänger livslängden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev ABC:

Inser inte varför du repeterar Baxlagets tabell

Jag ser det ofta i detta forum, man vill ha sista ordet. Tråkigt eftersom det inte tillför något utan istället blir mer textmassa att plöja igenom för någon som söker svar.

16 minuter sedan skrev ABC:

"Ett råd batteritillverkarna brukar ge är att om spänningen under drift understiger 12,4 V -Ladda!"

Det är jag tveksam till. Min siffra är att inte gå under 12.2V. Men som sagt, det beror på vem man frågar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ABC:

Inser inte varför du repeterar Baxlagrets tabell

Det gör jag inte men det är så många batteritillverkare skriver just för att visa att det inte handlar om några exakta värden.

 

16 minuter sedan skrev ABC:

Det betyder väl att även om batteriet har kvar 80-90% av sin laddning så ska man ladda?

Nej så står det inte. När man är ute och tar energi från sina batterier och spänningen går ned under 12,4 V så bör man ladda. Man behöver inte stänga av allt och vänta tre timmar för att få en mera korrekt spänning.

 

19 minuter sedan skrev ABC:

Dvs man ska ladda så fort man förbrukat något?

Egentligen, ja. Då håller batterierna länge. Tar man ut 10% av batterierna så kan de hålla 2500 cykler, tar man ut 50% så är livslängden kan 250 cykler. Mest tydligt med AGM men även våtas livslängd  påverkas kraftigt av hur djupt man urladdar dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Baxlaget:

Men som sagt, det beror på vem man frågar.

Batteritillverkarna skulle jag föreslå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Det gör jag inte men det är så många batteritillverkare skriver just för att visa att det inte handlar om några exakta värden.

Det var ju det jag skrev: 
Du kan få lite olika siffror beroende på vem du frågar men tabellen är en bra grund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Det var ju det jag skrev: 
Du kan få lite olika siffror beroende på vem du frågar men tabellen är en bra grund.

Man kan få olika siffror på olika ställen. Framförallt på olika fora. Men, kemin är densamma med mycket små skillnader. Sen kan ju folk sitta och interpolera och dra egna slutsatser.

Batteritillverkarna som ju borde veta, ger sällan några exakta volttal.

Förr gjorde man voltmetrar med 4-5 lysdioder, det räcker egentligen. Vill man ha ett bättre värde, köp en batteritankmätare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...