Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
petelars

Justera mätare

Rekommendera Poster

Bytte motor förra vintern från en VP 570A till en GM Marin. Egentligen samma motor, men lite uppskrämd och amerikanska prylar såsom generator, startmotor osv.

Behöll den gamla instrumentpanelen och kabelstammen som bara var att plugga in.

Men tempmätaren visar lite för mycket! När motorn är helt varm ligger den på gränsen till rött, men när jag mäter motorn(IR mätare) så är den runt 85 grader. Nålen borde väl vara lite längre från det röda området?

Även oljetrycket ligger högt, men sjunker ner fint när man lättar på gasen.

 

Kan man justera mätaren så att den visar rätt?

 

 

mätare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort  det en gång. Genom att sätta ett lagom stort motstånd på givarledningen så fick jag ner nålen dit jag ville ha den. Det är bara att varmköra motorn, klippa kabeln och prova med  olika resistanser tills nålen på mätaren hamnar där du vill ha den. Sedan löder du fast motståndet och drar krympslang över. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev petelars:

Ok.

Hur stort blev ditt motstånd?

Det kommer jag inte ihåg säkert men jag har för mig  att det blev runt 20 Ohm.  Du kan ta reda på vilket resistansintervall din givare jobbar med antingen på nätet eller genom att mäta. Man kan köpa ett rejält laddning med olika motstånd tex från Kjell o co för ganska lite pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev petelars:

Men tempmätaren visar lite för mycket! När motorn är helt varm ligger den på gränsen till rött, men när jag mäter motorn(IR mätare) så är den runt 85 grader.

Man ska ha klart för sig att en IR-mätare mycket väl kan mäta fel.

 

Olika material, lacker, etc. strålar ut värme (IR-strålning) olika mycket och därför kan mätningen bli riktigt fel.

 

Jag tycker du ska mäta på kylvattnet med en termometer innan du gör någon justering, om du inte är 100 på att den temperatur du har är okej. (Borde ju vara okej på ny motor.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Jag tycker du ska mäta på kylvattnet med en termometer innan du gör någon justering, om du inte är 100 på att den temperatur du har är okej. (Borde ju vara okej på ny motor.)

Hur gör jag det lättast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis har du fel typ av givare. Du skulle ha flyttat över dessa från den gamla motorn. 

Men seriemotstånd funkar ju bra. 

Välj istället ett variabel motstånd, en potentiometer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En pot kan vara bra för att hitta rätt resistansvärde, men glidbanan oxiderar lätt (spraket när man vrider på volymratten på en gammal radio kanske känns igen) och då börjar instrumentet visa fel, men utan att berätta med något sprak att något är galet 🙂

Men, du George, kanske kan tipsa om lämplig lågohmig pot som inte är så benägen att oxidera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

En pot kan vara bra för att hitta rätt resistansvärde, men glidbanan oxiderar lätt (spraket när man vrider på volymratten på en gammal radio kanske känns igen) och då börjar instrumentet visa fel, men utan att berätta med något sprak att något är galet 🙂

Men, du George, kanske kan tipsa om lämplig lågohmig pot som inte är så benägen att oxidera.

Jo det finns sådana såväl keramiska som trådlindade potentiometrar av militär- eller flygstandard, dessa är helkapslade och väldigt dyra. Skulle antagligen bli billigare att köpa nytt instrument plus givare. Mitt råd är då att ta tillvara på de gamla givarna... om nu dessa var ok. 

Temp. givare europeisk standard VDO, Bosch med fler är på ungefär 0-180 ohm, skruva loss och koppla ohm-meter och lägg den i en kastrull på spisen och testa om den funkar. 

Oljetrycksgivare är ju svårare att testa men resistansen brukar vara på ungefär detsamma, eller 10-180 ohm. 

Men om du bara har en oljetryckskontrollampa (inte "oljelampa") så ger den givaren bara kontakt om trycket är lågt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev petelars:

Hur gör jag det lättast?

Det var nog ett dummt förslag, för det är ju inte så lätt.

 

Om vi spinner vidare på Geore_Ohms förslag att koka givaren så skulle du ju kunna stämma av kokpunkten och kanske några temperaturer mellan 20 och 100 genom att värma/koka givaren i vatten när den är ansluten till instrumentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rör ju sig inte om några precisionsgrejer en vanlig elektronisk termometer eller en gammaldags med sprit eller kvicksilver i duger. Om man nu förtiden kan uppbringa en Hg-termometer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Om man nu förtiden kan uppbringa en Hg-termometer. 

Om man har det liggande så bör man lämna in den till lämplig återvinningscentral innan man själv slår sönder den och sprider ut kvicksilvret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Nu förstår jag att du vill kunna se motortempen men jag tror du behöver byta mätare. 

Du mäter en temperatur på motorn som är 85 grader vilket är vad min motor ligger på när jag kör långsamt. När jag kör fortare ligger den på 92 grader. Du har utifrån det inte en för varm motor och intervallet på din mätare är kanske för lågt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...