Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Boko57

Varm AQ130

Rekommendera Poster

Detta är ett ämne som det finns mycket skrivet om på forumet men jag väljer ändå att starta en tråd för att få lite uppslag.

 

Min AQ130 motor blir för varm. Till slut blåste topplockspackningen mellan två cylindrar.

 

I och med att jag hade ett renoverat topplock liggande som var marin konverterat med  bl.a borrat hål i fördelningsröret bakom frysbrickan så valde jag att byta till detta topplock och fick hjälp med detta. Jag bytte också till en ny termostat, ny kul lagrad vattenpump och ny inloppslang som gick direkt till vattenpumpen eftersom det "antika" sjövattenfiltret läckte lite luft.

 

När jag nu körde motorn så blev den fortfarande överhettad och visaren gick in på det röda området under belastning. Jag har bytt tempgivare men den var det nog inget fel på.

 

Jag fick tipset att ta bort tempgivaren som sitter på ena långsidan av topplocket nedanför termostathuset och köra motorn för att se att det kom vatten och det gjorde det men det verkade även komma luft. Jag hade förväntat mig en vattenstråle men det såg snarare ut som vatten stöttes ut blandat med luft. Ska det vara så?

 

När jag känner på kylrören på ovansidan så är det ena relativt kallt som kommer från oljekylaren. Det andra med returvattnet är varm men inte så varmt som jag skulle tycka att det borde vara med tanke på hur varm toppen är. På sidan med tempgivaren samt i bakkant av toppen är det väldigt varm. Konstigt nog när jag lägger handen på andra sidan av termostathuset så är det lilla rör som går ned i toppen i princip kallt.

 

Avgaskröken blir inte heller jättehet men på topplocket är det så varmt vid cylindern mot aktern att man inte kan hålla kvar handen där. IR mätaren säger ca 85 grader. Det känns som jag inte har ett tillräckligt flöde i toppen trots att jag vet att kylkanalerna är i toppskick där.

 

Jag börjat få slut på idéer vad det kan vara för fel.

 

Finns det någon kunnig som kan ge mig några uppslag på vad jag ska kolla på? 

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inget om just AQ130 men 85 grader låter inte alarmerande varmt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske inte alarmerande varmt men IR mätaren pendlar mellan 85 - 90 grader och termostaten för min motor som är sjövatttenkyld är på 60 grader och enligt uppgift ska man kunna lägga handen på topplocket utan att det känns brännande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för drev, blir den varm på tomgång utan växel i, med växel i men på tomgång, vid medelfart, vid marsch resp fullfart? Du måste berätta mer. Är det inte så dessutom att tempgivaren sitter på olika ställen på marin respektive biltoppar?! Tempen är ju inte FÖR hög om den stannar vid 90 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry här kommer lite kompletterande information.

 

Det är ett VP SP 280 drev med en sjövattenkyld AQ130 motor som har en biltopp som är konverterad för marinbruk. Tempgivaren sitter inte ovanpå topplocket som för biltoppar utan nedanför termostat huset på toppens långsida och på samma sida som insug/avgaslimpan.

 

Det som händer är att på tomgång går tempen till ca 40% av det gröna området vilket känns ok. När jag kör marschfart ca 15 knop så stiger tempen till där det gröna och röda området möts. Kör jag fullgas så hamnar tempen 75% in på det röda området. 

 

Mitt intryck är att cirkulationen i toppen är dålig. Det som är konstigt är också att när jag monterade bort tempgivaren så hade jag förväntat mig en stråle av vatten när jag körde motorn men det såg snarare ut som både vatten och luft kom ut.

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det kommer luft i vattnet är det nog tyvärr problem med motorblocket. Som tur är finns det billiga på skroten.

Redigerad av stensino

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste det vara motorblocket?

 

Min första tanke var avgaslimpan och avgaskröken och att det läckte från avgassidan in i kylsystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boko57:

Måste det vara motorblocket?

 

Min första tanke var avgaslimpan och avgaskröken och att det läckte från avgassidan in i kylsystemet.

 

Det kan det också vara och det är enklare att byta avgaslimpan, så du har rätt i att det är där man borde kolla först. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstruktionen med kopparrör och oringar känns ju ganska tveksam så det kan vara många ställen som det småläcker lite och som tillsammans försämrar flödet.

 

Jag får ge mig på limpa och avgaskrök och se om man kan hitta någon orsak till luft i kylsystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag trycktestat systemet hela vägen från inloppsslang till röret som går in i termostathuset och det är tätt. Jag bytte den slangbit som satt mellan vattenpumpen och ut till röret till oljekylaren då detta såg lite risigt ut.

 

Nästa steg blir provkörning och går tempen upp då också så river jag limpa och krök för då är det nog där som problemet ligger. Har en packningssats som jag kan byta packningar om det behövs. Har även en beg limpa som jag köpt att byta med om det känns som min är otät.

 

Inte mycket åka men man blir snart utbildad båtmekaniker. . . . 

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Boko57:

Konstruktionen med kopparrör och oringar känns ju ganska tveksam så det kan vara många ställen som det småläcker lite och som tillsammans försämrar flödet.

 

Jag får ge mig på limpa och avgaskrök och se om man kan hitta någon orsak till luft i kylsystemet.

 

Det är högst troligt kompression eller avgaser som läcker in i kylsystemet. 

Redigerad av stensino

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort följande:

 

  • Bytt inloppsslangen från drevet och kopplat den direkt till vattenpumpen.
  • Kollat impellern i den för övrigt nya vattenpumpen.
  • Bytt slangbiten mellan ut från vattenpumpen till röret till oljekylaren.
  • Bytt till ny avgaslimpa och avgaskrök
  • Bytt termostat
  • Köpte en packningssats och bytt kylvattenpackningar på ett flertal ställen

 

Trots alla dessa åtgärder så blir motor fortfarande överhettad enligt temp mätaren. Jag har inga idéer kvar längre var felet kan sitta.

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tagit ett kompprov på motorn? även om toppen är "ny" så kan den ju varit defekt när den marinkonverterades 

Kan ju också som nämnts här ovan motorblockets kylkanaler.

 

Mät tempen på toppen med en IR termometer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att jag får köpa en komp provare och testa. Dock tror jag att jag kommer få bra värden. Motorn verkar leverera full effekt och går upp till den topp fart man kan förvänta sig och accelerera bra.

 

Angående toppen så hade jag den till en motorfirma som planade den 0,3mm bara för att få den helt jämn inför bytet. De sa att den så bra ut och att den var renoverad tidigare. 

 

Jag börjar bli orolig att det kan vara motorblockets kylkanaler. I så fall är väl motorn bara att kassera.

 

IR mätare har tidigare indikerat på 85 - 92 grader på toppen på vissa delar av den. Min IR mätaren är lite fladdrig när jag mäter. På vissa delar av toppen kan jag hålla handen men på t ex sista cylindern mot aktern särskilt i bakkant där är det varmt runt +90 grader eller några grader till.

 

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Boko57:

Jag antar att jag får köpa en komp provare och testa. Dock tror jag att jag kommer få bra värden. Motorn verkar leverera full effekt och går upp till den topp fart man kan förvänta sig och accelerera bra.

 

Angående toppen så hade jag den till en motorfirma som planade den 0,3mm bara för att få den helt jämn inför bytet. De sa att den så bra ut och att den var renoverad tidigare. 

 

Jag börjar bli orolig att det kan vara motorblockets kylkanaler. I så fall är väl motorn bara att kassera.

 

IR mätare har tidigare indikerat på 85 - 92 grader på toppen på vissa delar av den. Min IR mätaren är lite fladdrig när jag mäter. På vissa delar av toppen kan jag hålla handen men på t ex sista cylindern mot aktern särskilt i bakkant där är det varmt runt +90 grader eller några grader till.

 

Kanske satte du på topplockspackningen fel? Så att det läcker den vägen? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boko57:

Angående toppen så hade jag den till en motorfirma som planade den 0,3mm bara för att få den helt jämn inför bytet. De sa att den så bra ut och att den var renoverad tidigare. 

 

Jo det låter ju bra men det kan fortfarande finnas någon hårfin spricka (knappt synlig för blotta ögat) i förbränningsrummet på någon cylinder som då gör att varna avgaser går ut i kylsystemet. Det gör ju också att det blir massa luft i vattenkanalerna. 

Men detta är ju som sagt bara gissningar och inga fakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan naturligtvis ha rätt i det du säger. Det som dock gör mig tveksam om toppen är boven är att efter topplocksbyte så har jag kvar precis samma symptom som tidigare. Ingenting förändrades avseende överhettningen.

 

Kanske kan ett komp prov under veckan ge lite ledning vad problemet kan ligga.

 

En fundering jag haft är om problemet redan kan ligga i drevet. Det borde gå att testa enkelt med en slang från vattenpumpen ner i sjön. Dock överhettar inte motor på tomgång så det är kanske svårt att dra några slutsatser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta nu ett tag, är det bara när båten planar som felet visar sig? 

Då kan det vara slangen eller stosen mellan drev o sköld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som händer är att på tomgång så finns inte ett spår av överhettning men vid marschfart dvs planing då överhettar motorn.

 

Jag vet att motorn inte överhettar vid 2000 varv dvs dvs krypkörning men jag har väl inte exakt koll på vilken hastighet/varv som jag kan gå upp i innan värmen det drar iväg. Jag vet dock att i 10 knop dvs inte planing så drav sig mätaren mot skiftet mellan grönt och rött.

 

Angående kylvattenslangen mellan drev och sköld så byttes den i våras men jag funderar på om den kan bli veckad på något sätt så att jag får en strypt tillförsel av vatten. Den där slangen är väl tyvärr inte så lätt att kolla med båten i vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och slangstosen på drevet var ok dvs inte sönderkorroderad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den byttes till en ny. Dock minns jag att jag drog åt den för mycket först så att det kärvade att  svänga på drevet. Fick därför lossa den en smula för att det skulle löpa lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Boko57:

Det som händer är att på tomgång så finns inte ett spår av överhettning men vid marschfart dvs planing då överhettar motorn.

 

 

 

Min AQ 130 är ofta varmare på låga varv än vid höga. Kanske kan du montera en flödesmätare på slangen för kylvatten? 

 

Om du installerar en kort bit transparent slang, så ser du i alla vall i fall om du har luftbubblor innan motorn. 

Redigerad av stensino

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var precis min tanke också att ett genomskinligt rör eller slang kan vara en bra felsökare för att leta luft i systemet. Det går förstås inte att ansluta överallt men skulle framförallt kunna felsöka om jag har något problem med drevet och att det kommer luft den vägen när jag ökar hastigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat sjövattenfiltret (rund silverfärgad)? På min gamla AQ130 gick tempen upp på det sätt som du beskriver när det var sjöslem i den.

 

Såg givetvis nu att du kopplat förbi...

Redigerad av ArneT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer. Filtret är borta sedan länge. 

 

Det är snart slut på uppslag.

 

Det jag kommer på är att kolla med en genomskinligt rör/slang där jag kan för att se om luft kommer in i systemet och även ta bort frostpluggen på framkant för att se att inte fördelningsröret har förskjutits fram mot frostpluggen.

 

Sen är det slut på idéer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort en del kompletterande tester.

 

Som det syns på bilden så ser tempen ut så här om jag kör upp till 3000 varv dvs då jag inte planar. Jag är rätt nära röda området men inte överhettad. Jag anslöt en genomskinlig slang på inkommande vatten och innan planing så kommer det ingen luft i slangen.

 

Drar jag sedan på till marsch hastighet runt 4300 varv där båten planar så kommer det luft tillsammans med inkommande kylvatten. Det ser ut att vara kanske 25% luft och 75% vatten. Då går tempen upp i det röda området rejält.

 

Varför får jag in luft inkommande kylvatten från drevet? Kyl slangen i drevet är ju bytt i våras.

 

Att tempen är lite hög vid 3000 varv skulle kanske kunna bero på tändningen? men det har jag inte hunnit kolla än.

 

Vad säger ni experter på forumet? Kan jag vara felet på spåret?

 

 

 

 

IMG_20190821_183335.jpg

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...