Jump to content
Sunday 15 September 2019
simpal

Köpa Amerikansk båt, Hjälp mig!

Recommended Posts

Hejsan. Det är så att jag och frugan sitter och funderar på att köpa oss en större båt. Vi har tidigare haft DC med utombordare och känner nu att vi vill ha en större båt som vi kan vara ute några dagar i och sova i. Vi tittar främst på Amerikanska båtar då vi känner att vi får med allt vi vill ha för den pengen vi tänkt oss.


Vi tittar på modeller runt 27 fot med en prislapp på runt 300. Vilka märken är "bäst" och vilka ska man akta sig för? Samt vilken motorstorlek är bäst, Det varierar ju ifrån 5.0 till 7.4. Personligen är jag ingen fartdåre utan vill hellre ha bra ekonomi bensinmässigt. Behöver båtarna vara CE-märkta?


Har tittat mycket på Searay 27 fot och gillar dom, men är lite skeptisk till motorvalet på dom båtarna då det är 7.4 liters. Dricker dom mycket mer än 5.0 samt 5.7?

 

Tacksam för svar!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

När en begagnad produkt privatimporterats till ett EU-land och tas i bruk så måste den CE märkas

 

Går att läsa på TS hemsida.

 

Större motor drar mer bränsle.

 

Du kommer betala tull och moms avgift. 

 

Verkar helt idiotiskt om du frågar mej. Bättre att köpa en bår på blocket. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Ahmed:

När en begagnad produkt privatimporterats till ett EU-land och tas i bruk så måste den CE märkas

 

Går att läsa på TS hemsida.

 

Större motor drar mer bränsle.

 

Du kommer betala tull och moms avgift. 

 

Verkar helt idiotiskt om du frågar mej. Bättre att köpa en bår på blocket. 


Kollar inte på att importera utan att köpa en ifrån blocket.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry missförstog dej helt. Skulle inte köpa en för ”stor” motor. Utan en mer balancerad. 

 

Sea ray är har goda sjöegenskaper. Jag har sätt mycket heltäckninga mattor i dem och tenderar att dra år sig fukt. 

 

På amerkanska båtar tenderar pulpeten att vara ihopsatt i ett vilket kan vara problem vid fötöjning i naturhamn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej 

Vi har en 1997 Sundancer 270 med 7,4L Mercruiser och Bravo 3 drev.

Den drar mellan 2-2,5 L /nm vid marschfart 22-24 knop
För oss funkar det jättebra och med 8 pers på båten och fulla tankar får man fortfarande upp den i plan utan större problem!

När det gäller heltäckningsmattorna, så finns det bara på golvet och det är ju inte så stort och vårt har då aldrig varit fuktigt.

Ni får gärna komma och kolla på båten, för att se hur allt ser ut.

Den ligger i norra roslagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tro inte att en mindre maskin drar mindre soppa i en tung båt. Det förhåller sig precis tvärtom. En klenare maskin får slita hårdare med högre förbrukning som följd. Inte ens säkert att den orkar dra upp båten i planing med lite last ombord.

Däremot om man åker sakta så kan det nog stämma, men då bör man nog titta på en annan båttyp om det är sakta man är ute efter.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev simpal:

Kollar inte på att importera utan att köpa en ifrån blocket.

Kolla då att den verkligen är CE-märkt (finns registrerad) annars kan det bli problem i framtiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle välja 5.7 L motor, 350 block. Finns miljontals tillverkade motorer och därmed god tillgång på billiga reservdelar om oturen skulle vara framme.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Kolla då att den verkligen är CE-märkt (finns registrerad) annars kan det bli problem i framtiden.

Eller så skiter man i CE märkningen.  Givetvis mot ett bättre pris och tar "Risken" att den kan bli lite svårare att sälja, så gjorde vi. I dagsläget har CE märkningen liten praktisk betydelse i båtar då man kan försäkra dom som vanligt etc. Finns alltid en risk att detta kan ändras vilket man bör vara medveten om. Danskarna vill gärna handla i Sverige nu men de ratar allt som inte är CE märkt då det kan ge böter i danmark att inneha en sådan båt.

 

En 27f båt kommer dra mycket soppa, jag skulle satsat på en motor som orkar få upp båten i plan med fulla tankar, semesterpackning och en gäst eller två. 

 

Vi hade en bayliner 285, fantastiskt bra bobåt. Tyvärr hade vi en hel del problem med allt möjligt som krånglade men det hade primärt inte med båtmodellen i sig att göra. På dessa modeller med bravo3 bör du kolla att styrtappen i skölden är bytt. Denna börjar förr eller senare att läcka. Ska du absolut åka ekonomiskt verkar ändå en 5,7l 350MAG vara mest ekonomisk i denna båt men det kan bli problem att komma upp i plan när man är tungt lastad. 2,2 l/nm i plan får du trots allt räkna med 22-24 knop). 2,5 l/nm drog vår med MAG 383 (28 knop) och där tror jag 7,4l motorn ligger också. 

 

Titta på ett gäng båtar innan ni köper. Om inte en viss layout är kritisk skulle jag valt en båt i så gott skick som möjligt och mycket utrustning och kapell i fint skick, dessa är DYRA! Det finns många båtar därute som är rätt sunkiga men det finns också pärlor! 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Olleman82:

I dagsläget har CE märkningen liten praktisk betydelse i båtar då man kan försäkra dom som vanligt etc.

Visst kan du försäkra, man kan nästan försäkra vad som helst. Men att få ut ersättning är något helt annat. Alla försäkringar kräver att man uppfyller gällande lagar och regler, annars kan de reducera ersättningen vid skada. Och en ej CE-märkt båt uppfyller inte "lagar och regler". 

Prata med försäkringsbolaget, inte med någon säljare utan någon som kan ersättningsvillkoren.

Är det tex en ej CE-märkt brytare tex som förorsakar en brand så blir det ingen eller väldigt låg ersättning. Detta händer då och då men inget folk brukar berätta om.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev bhemac:

Visst kan du försäkra, man kan nästan försäkra vad som helst. Men att få ut ersättning är något helt annat. Alla försäkringar kräver att man uppfyller gällande lagar och regler, annars kan de reducera ersättningen vid skada. Och en ej CE-märkt båt uppfyller inte "lagar och regler". 

Prata med försäkringsbolaget, inte med någon säljare utan någon som kan ersättningsvillkoren.

Är det tex en ej CE-märkt brytare tex som förorsakar en brand så blir det ingen eller väldigt låg ersättning. Detta händer då och då men inget folk brukar berätta om.

Tror vi har en gammal tråd om ett snarlikt fall där båten brann. Vet inte vad slutkontentan blev där dock. 

 

Det är möjligt att det är som du säger. faktum är dock att det cirkulerar ett stort antal ej CE märkta amerikanska båtar i sverige och myndigheterna väljer att se mellan fingrarna med detta eftersom man gjorde misstaget att vara alltför slapphänta när direktivet infördes. På senare år har det tom höjts röster om amnesti för dessa båtar, det tror jag dock inte på. Jag fick ersättning utan krusiduller av svenska sjö. Ett helt nytt drev, de var väl medvetna om att båten inte var CE märkt. Men det du nämner får väl helt enkelt bakas in i den "Risken" man tar och priset bör vara därefter.  Värt att notera är iaf att CE märkningen inte behöver ha något med säkerhet ombord att göra. En ej CE märkt båt behöver på intet sätt vara mer osäker än en ditto CE märkt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Olleman82:

Tror vi har en gammal tråd om ett snarlikt fall där båten brann. Vet inte vad slutkontentan blev där dock

Han fick inget såvitt jag vet. I det fallet var det ännu värre eftersom båten inte hade registrerats i Fartygsregistret. Troligen fick han böter för det.

 

Det har höjts röster för amnesti, ja. Men inget som Transportstyrlsen jobbar med. Det kommer heller aldrig att ske, så är inte rättspraxis. Det närmaste man skulle kunna komma är att man slipper rättslig påföljd om ett skrotningsintyg lämnas in. Det är så amnestier brukar fungera, jämför vapen tex.

Att man varit för slapphänt vid importen är inte korrekt, man får importera ej CE-märkta grejer. Men sen ska de CE-märkas, skrotas eller användas för tävlingsändamål.

 

Risken finnas att man när som helst kan kräva att en CE-märkning. Likaså kan försäkringsbolagen också när som helst vägra full ersättning.

 

Prata med de som sysslar med CE-märkning, de brukar ha en del historier att berätta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Olleman82:

Tror vi har en gammal tråd om ett snarlikt fall där båten brann. Vet inte vad slutkontentan blev där dock. 

Finns även en ganska ny tråd om detta :  "Ta hem Trawler från staterna och totalrenovera?"

Share this post


Link to post
Share on other sites

300' för en 27" så är väl Sea Ray 270 Sundancer en bra val.

Se dom mellan 98-01 då har dom en bra layout med dinnet och är lite bredare = bra boyta.

 

Du har redan fått lite tips om styrtappen som bör vara bytt, behövs motorlyft för att byta detta annars. Kolla även märket på kyllimporna att det är orginal och inte Sierra eller något annat, dom håller inte lika länge. Se även över service på drev, om bälgarna är ok och nyligen bytta samt tiltmätare fungerar, annars så kostar det ca 7-8' att fixa på varv. Sen är det nog 7.4l som är rätt maskin för båtar i denna storlek som gäller. Eller två mindre men då blir det dyrare i drift och service. Lite saker du bör se över är hur kabindörren beter sig, skenor och hjulen tenderar att vara lite klena och man måste lyfta hela pulpit för att renovera. 

Sedan är resterande saker småsaker och skönhetsfel som är lätta att fixa om motor och drivlina är i ok skick. Lätthanterlig även om det inte finns bogpropp eller anarkspel så länge man är två ombord när man ska anka i gäst/natur-hamn. Puttra i 5-7kn eller marcha i 22-25kn är vad som gäller för dessa. Vacuum flush original som fungerar bra och 108l sept samt vatten tankar räcker långt.

CE märkning på dessa båtar har av erfarenhet inte spelat någon som helst roll gentemot fb.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror nog det bara är rättsaktivister som ens funderat med det där med CE märkning, dundrar in båtar från USA utan den minsta brydd om detta! Och som sagt, fb bolagen ser inte nån hyffsat ny lag som något avgörande. Så ligg inte sömlös över det, och om nu båten brinner ner vem fan kollar strömbrytarens CE märkning??

 

Men 2,5 l/dis för en sån liten båt? jag kör för det mesta runt 30 knop med våran 41 fotare med samma siffror. Då har jag dubbla maskiner

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tro är fint men farligt, kolla vad försäkringsbolagen säger istället.

 

1 timme sedan skrev robinrobin1:

om nu båten brinner ner vem fan kollar strömbrytarens CE märkning??

Det är sådant som skadereglerarna gör. Det var det de gjorde i den snyfthistorian som var uppe här.

Man letar alltid efter orsaken till att en brand uppstått, oavsett om det är hus eller båt.

Just brand utreder man noga eftersom många bränder är anlagda.

 

Många försäkringsbolag besöker gärna tex båtklubbar och då kan man ställa sådana här frågor till dem. Betydligt säkrare än att bara tro.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, robinrobin1 said:

Tror nog det bara är rättsaktivister som ens funderat med det där med CE märkning, dundrar in båtar från USA utan den minsta brydd om detta! Och som sagt, fb bolagen ser inte nån hyffsat ny lag som något avgörande. Så ligg inte sömlös över det, och om nu båten brinner ner vem fan kollar strömbrytarens CE märkning??

 

Men 2,5 l/dis för en sån liten båt? jag kör för det mesta runt 30 knop med våran 41 fotare med samma siffror. Då har jag dubbla maskiner

Tror din 41a har dieselar eller 😁

Torgny. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla lite även på 290 och 300. 

Priset kanske lite högre men ni får så mycke mera båt. 

Torgny. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Olleman82:

Tror vi har en gammal tråd om ett snarlikt fall där båten brann. Vet inte vad slutkontentan blev där dock. 

 

Det är möjligt att det är som du säger. faktum är dock att det cirkulerar ett stort antal ej CE märkta amerikanska båtar i sverige och myndigheterna väljer att se mellan fingrarna med detta eftersom man gjorde misstaget att vara alltför slapphänta när direktivet infördes. På senare år har det tom höjts röster om amnesti för dessa båtar, det tror jag dock inte på. Jag fick ersättning utan krusiduller av svenska sjö. Ett helt nytt drev, de var väl medvetna om att båten inte var CE märkt. Men det du nämner får väl helt enkelt bakas in i den "Risken" man tar och priset bör vara därefter.  Värt att notera är iaf att CE märkningen inte behöver ha något med säkerhet ombord att göra. En ej CE märkt båt behöver på intet sätt vara mer osäker än en ditto CE märkt. 

 

Det cirkulerar även tusentals nordiska båtar som ej längre är CE-märkta pga avsaknad av dokumentation, motorbyte och effekthöjning mm

Detta talas det dock väldigt tyst om då de som skrikit om CE enbart ville hindra konkurrensen från privatimporten

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timmar sedan skrev robinrobin1:

Men 2,5 l/dis för en sån liten båt? jag kör för det mesta runt 30 knop med våran 41 fotare med samma siffror. Då har jag dubbla maskiner

 

Det tror jag inte ett ögonblick på. Sorry...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har väll en för tung båt med för små maskiner? 30 knop är som sagt min ekonomifart, men klart att om jag marchar 35 så slukar det mer.

 

Meningen var inte att diskutera min båts bränslesiffror, vart bara förvånad över bränsleförbrukning på en mindre på båt singel v8. Aldrig ägt någon själv men trodde man kunde komma ner runt 1,5 om allt i skick.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
23 minuter sedan skrev robinrobin1:

Du har väll en för tung båt med för små maskiner? 30 knop är som sagt min ekonomifart, men klart att om jag marchar 35 så slukar det mer.

 

Meningen var inte att diskutera min båts bränslesiffror, vart bara förvånad över bränsleförbrukning på en mindre på båt singel v8. Aldrig ägt någon själv men trodde man kunde komma ner runt 1,5 om allt i skick.

 

 

Ja, i 5 knop ligger man där😉

Edited by Olleman82
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev Capitan:

Detta talas det dock väldigt tyst om då de som skrikit om CE enbart ville hindra konkurrensen från privatimporten

 

Ja eller enbart amerikanska båtar från att hitta hit.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-08-06 vid 23:03 skrev simpal:

Hejsan. Det är så att jag och frugan sitter och funderar på att köpa oss en större båt. Vi har tidigare haft DC med utombordare och känner nu att vi vill ha en större båt som vi kan vara ute några dagar i och sova i. Vi tittar främst på Amerikanska båtar då vi känner att vi får med allt vi vill ha för den pengen vi tänkt oss.


Vi tittar på modeller runt 27 fot med en prislapp på runt 300. Vilka märken är "bäst" och vilka ska man akta sig för? Samt vilken motorstorlek är bäst, Det varierar ju ifrån 5.0 till 7.4. Personligen är jag ingen fartdåre utan vill hellre ha bra ekonomi bensinmässigt. Behöver båtarna vara CE-märkta?


Har tittat mycket på Searay 27 fot och gillar dom, men är lite skeptisk till motorvalet på dom båtarna då det är 7.4 liters. Dricker dom mycket mer än 5.0 samt 5.7?

 

Tacksam för svar!

 

 

Kan säga från egen erfarenhet ang 5.7l och 7.4l då jag haft och har denna motor.

5.7l Mercrusier är en bra och stark motor. Mycket delar finns som var skrivet i tråden innan och inte särskilt dyrt. Det du bör tänka på att båten bör inte väga mer än 3000kg och ha minst Alpha One Gen 2, gärna Bravo då dessa är lite mera hållbart.

Denna setup hade jag i min Maxum 2400 SCR som är en riktigt fin båt, dock lite små septi/vatten tankar. Men rymlig för sin storlek och bra layout.

Idag åker jag 7.4 liter Mercrusier med Bravo drev och 4 bladig rostfri propeller i en Bayliner 2855. Väger lätt 5000kg med alla tankar och semester packning. Har kört 323NM (enligt Garmin) och tankat för ca 12.000kr i år och har under kvarts tank kvar. Legat med en medelhastighet på 7.2 knop (enligt Garmin). 

Jag vet att min båt går lite billigare vid 23knop då jag även har en flödesmätare inkopplat. 

Men gillar även tjusningen att åka lungt också. 

Om jag hade en 5.7l i min nuvarande båt så tror jag nog att vid 7 knop så går dom lika ang bränsleförbrukning, men ska man upp i plan och sedan ligga på ett bra march varv så piskar 7.4l den mindre på 5.7l. 

Jag har ett varv på 3100 i 23 knop (tappat lite knop pga 4 bladig propeller, men bättre acc och rakare kurs).

Du ska nog satsa enligt mig på en större maskin och inte stirra dig blind på förbrukningen.

Alla motorbåtar dricker mycket, ingen kan påstå att "min går billigt". Så räkna med 2l/dis oavsett märke du väljer på båt/motor om det är en jänkare du söker med en bensinmotor.

Searay, Bayliner och Maxum är i stort sett samma båt men med lite olika layouter. Personligen anser jag Maxum som lite finare än Bayliner och Searay.

Lycka till.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Offtopic rensat.

Påminner igen om att hålla sig till trådens ämne och vara allmänt trevlig. Eller i alla fall inte otrevlig!

 

//stavhammar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hade en Bayliner 2855 med 7.4 MPI och Bravo 3. Grym motor som drog en skvätt över 2l/nm i den båten. Marschfart ca 23-25 knop.

 

En mindre motor i samma båt drar inte mindre utan går bara hårdare med större slitage som följd.

Vanligt är dock att båtarna inte har färskvattenkylning som iaf på västkusten är ett måste att ha så kolla efter det!

 

Edited by Sjoingenjoren
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy