Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Maetsi

Fästa 25hk motor

Rekommendera Poster

Har en gammal Evinrude 25hk, inte överdrivet tung. Räcker det med att använda "tvingarna" för att fästa den eller åker jag på att borra i hål i den nyrenoverade akterspegeln? Tidigare var där inga hål för motor. Har en rostfri plåt där motorn ska sitta om det spelar någon roll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte bekymra mig om några hål i akterspegeln. På min vindrutebåt hade jag en 30 hk Johnson från ca 1990, och den satt fast hur bra som helst i flera år med bara "tvingarna"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Maetsi:

Har en gammal Evinrude 25hk, inte överdrivet tung. Räcker det med att använda "tvingarna" för att fästa den eller åker jag på att borra i hål i den nyrenoverade akterspegeln? Tidigare var där inga hål för motor. Har en rostfri plåt där motorn ska sitta om det spelar någon roll

Det är väl egentligen inte motorns tyngd som är avgörande utan den kraft som bildas vid tex. en kraftig gir som strävar efter att vrida loss motorn från akterspegeln. En "hal" rostfri plåt kanske skulle behöva låsning med bultar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag personligen skulle inte lita på tvingarna för permanent montage så bultade fast min gamla Johnson 30 då vet man att den sitter utan att behöva kontrollera. Dom är tätade med sika och sitter över vattenlinjen när båten är olastad så inte direkt orolig för fukt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...