Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Seamastern

Yamaha 80hp 4-takt 2006

Rekommendera Poster

Min Yamaha har ett missljud när den blir varm. Ett tjutande/skärande ljud. Trodde att det var propelleraxelbussningen så jag lät Kode Maskin byta den i  vintras. Men efter 7 timmars gång kom ljudet tillbaka.

Någon som känner igen detta eller har någon bra teori. Det stör mig så mycket när jag annars kan glida in i hamnar helt ljudlöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde  är ingen bra felsökning. Det låter som om du tycker det är lite störande men ändå ok.

Kan du berätta modellbeteckningen på din Yamaha? Samt årsmodell mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att Jarb lyser med sin frånvaro.

 

Har ingen egen erfarenhet av dessa motorer men två möjliga källor till missljud är ganska vanliga.

1. Drivaxelbussningen som du låtit byta

2. Drivningen till balansaxeln

 

Det senare tror jag är vanligast på 150 hk, så jag hade nog också börjat med drivaxelbussningen (23).

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/yamaha/f80-7245/f80-18495/f80betl-783332/upper-casing-13537032

 

Du blev av med problemet ett antal timmar, så det verkar rimligt att bussningen trots allt är boven i dramat. Att ta ned växelhuset och smörja bussningen är en enkel sak även för en amatör. Yamaha har et specialfett till detta som Kode borde kunna förse dig med, men det fordrar nog att du först tar upp båten. 

 

Men, gör också vad du kan för att utesluta balansaxeldrivningen. Fel på denna kan i olyckliga fall leda till totalhaveri.  

 

 

Din motor

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/yamaha/f80-7245/f80-18495/f80betl-783332/cylinder-crankcase-1-13537008

verkar dock sakna den balansaxel (25) som F150 har: 

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/yamaha/f150-7218/f150-18478/f150aetl-780847/cylinder-crankcase-1-13523903

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dessa svar.   Båten skall åter till Kode. Skall informera om specialfettet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en Yamaha F150, den fick bytt balansaxlarna på garantin, peppar peppar varit tyst sen dess. Var ett svagt vinande i vissa lägen. Han aldrig haverera.

Men jag har också haft oljud i drivaxelbussningen. Började när den var varmkörd och jag drog av gasen, tystnade efter några minuter i låg fart. Blev tipsad av jarb om specialfettet. Tog loss växelhuset och kladdade på rikliga mängder och det löste problemet. Jag kör rätt mycket så jag smörjer den bussningen årligen men aldrig låtit efter jag började med det. Fettet heter eller hette wr2. Yamahaverkstaden jag köpte det av hade aldrig hört talas om det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dessa svar.   Båten skall åter till Kode. Skall informera om specialfettet.

Suveränt M-G exakt samma symptombild min. Skall inhandla detta fett. Borde finnas hos Yamahabutiken i GBG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...