Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
AliceB

HT 610 CB vs Bella 621 DC

Rekommendera Poster

Nu är det dags att köpa båt! 😁 

 

Krav/önskemål är ungefär:

- Trailerbar med vanlig bil och längd strax över sex meter, i praktiken max 1600 kg med bromsad 80-trailer

- Utombordare (främst för låg vikt) 

- Övernattningsbar för två personer

- Hyggligt ny, dvs från cirka 2010 och framåt

- Bra sjöegenskaper för sin storlek och vikt

 

Jag har fastnat för Bella 621 DC och HR 610 CB. Jag tycker Bella gör fina båtar som håller men även HR har fått ordning på kvalitén sedan ett antal år. De är snarlika men HR har en variant på Bowrider som verkar smart även om den tar lite höjd i ruffen. 

 

Är det någon som har provat båda? Erfarenheter? Är kvalité och sjöegenskaper jämförbara? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Är det bara dessa 2 märken och modeller som gäller? Kan rekommendera annars Flipper 600 DC resp. 640 DC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollar Flipper också och då främst 630 DC. Den känns trevlig och har bra rykte men den är ganska gammal som konstruktion och ungefär 100 kg tyngre än Bellan och HR. Det är bra i sjön men blir tungt på kroken. 

 

De nya Flippermodellerna och även de nya Bellamodellerna är fina och har bra sjöegenskaper. Känslomässigt känns de lite väl fokuserade på att man ska vara många ute och mindre på att man ska sova i båten. Det är lite väl mycket galondynor! 😁 Flipper 640 DC är dessutom för tung. 

 

Men svaret på frågan är att jag gärna tar emot tips om andra märken och modell! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av ovan båtar men kan tipsa om Ryds 620 DCI, trevlig båt med bra sjöegenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev AliceB:

Jag har kollar Flipper också och då främst 630 DC. Den känns trevlig och har bra rykte men den är ganska gammal som konstruktion och ungefär 100 kg tyngre än Bellan och HR. Det är bra i sjön men blir tungt på kroken. 

 

De nya Flippermodellerna och även de nya Bellamodellerna är fina och har bra sjöegenskaper. Känslomässigt känns de lite väl fokuserade på att man ska vara många ute och mindre på att man ska sova i båten. Det är lite väl mycket galondynor!

 

Men svaret på frågan är att jag gärna tar emot tips om andra märken och modell! 

hehe läste inte övernattningbar. Men då förstår jag.

 

" 😁 Flipper 640 DC är dessutom för tung". 

 

Visserligen men den är ju snygg:D och vill man åka ståndsmässigt så blir det ju tungt:rolleyes:.

 

"Det är lite väl mycket galondynor!"

 

Jag tror att för en extra kostnad kan man nog få läder:).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ägt en Bella 620, köpte den ny 2003. Monterade min ett år gamla Johnson 115 två takt.

Motorn lite för klen men fungerade skapligt på båten 32 knop.

Inget fel på båten, tål upp till 225 hk. Sålde efter ett par år.

Köpte i våras en HR 610CB fem år gammal med Suzuki 150.

Valde den modellen pga att den har nedsänkt fördäck vilket lämpar sig bra

om man skall sitta på fördäck och spana grund. Även säkrare om man tar sig ombord den vägen.

Den har även höga fribord, man sitter skapligt skyddad.

När man väl lärt sig hantera kapellets delar så är det en helt ok båt för de pengarna. Att rufftaket är lågt har mindre betydelse man sitter väl inte

 i  ruffen i sådan liten båt, och skall någon sova så ligger de flesta

om man inte är häst.

 

Har även ägt en Yamarin 6420 med Yamaha 200 hk två takt.

Hade den haft nedsänkt fördäck hade jag aldrig sålt den.

 

 

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du provat både Bellan och HR och kan jämföra. Yamarinen är fin men för mig som trailar blir det tyvärr för tungt även om tyngden är bra i sjön. 

 

Jag har kollat på den nyare Bella 621 men tror att den är väldigt lik den 620 du hade. Tycker du alltså att Bellan hade högre kvalité och känsla än HR? Är det någon skillnad på skroven, hur de tar sjö etc? 

 

Jag har också fastnat för HR pga det nedsänkta fördäcket, plus att det teoretiskt går att sova, åtminstone för barn, på solbädden. Upplevde du att ruffen på HR kändes trång pga fördäcket? 

 

HR är en nyare konstruktion - märks det i detaljer och funktioner eller vinner Bella helt enkelt genom att vara en dyrare båt? 

 

Upplever du att de känns lika rymliga när man sitter och kör eller åker med i soffan? 

 

Massor av frågor - jag är fantastiskt tacksam för alla svar!! 

 

/Alice 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HR upplevs som större i sittbrunnen på grund av högre fribord.

Har aldrig sovit i någon av dem utan bara använt dem som dagtursbåt.

Det är nog bara detaljer som egentligen inte syns som skiljer, dvs dolda ytor

som är råare.  De är likvärdiga i sjön.

Det finns en test på en av sidorna i livet om bord.

Där HR 610 får bra omdöme. Och finnarna får passa sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...