Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mauritx

Någon som har segelbåt i Hjälmaren, Örebro, Hur är det att ha båt, segla och slussa till Mälaren?

Rekommendera Poster

Hej har flyttat till Örebro trakten och tänker nu på vart jag ska ha segelbåten,  Kollade på nätet och det finns segelselskapen hjälmaren, någon som har båtplats där som kan berätta hur det är att ha båt där?  jag är också ute efter gemenskapen som kan finna i en renodla segelbåtsklubb .   och sedan hur det är att slussa till mälaren?? kan man ha masten på? 

 

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Mauritx:

Hej har flyttat till Örebro trakten och tänker nu på vart jag ska ha segelbåten,  Kollade på nätet och det finns segelselskapen hjälmaren, någon som har båtplats där som kan berätta hur det är att ha båt där?  jag är också ute efter gemenskapen som kan finna i en renodla segelbåtsklubb .   och sedan hur det är att slussa till mälaren?? kan man ha masten på? 

 

 

Tack på förhand.

 

Hjelmare kanal går att köra med mast på. Det finns någon/några broar
men dessa är öppningsbara, bl.a. där HK korsar E20,

Kanalen är dock endast öppen från början på juni till början på augusti.
https://www.sveaskog.se/upplev-skogen/besoksomraden/hjalmare-kanal/boka-och-betala-slusstider/

 

Askersund vid Vätterns norra strand är dock bara 5 mil bort och kanske
kan var ett alternativ? På lite längre avstånd (1 timme) finns Kristinehamn
vid Vänern samt Eskilstuna/Västerås vid Mälaren. Dessa är kanske för långt bort dock? Askersund verkar ha gemensam segel- och motorbåtsklub medan de andra  tre har renodlade segelsällskap.

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Otterbäcken ligger ett antal båtar med ägare från Örebro. Gemensam klubb men väldigt trevlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelsällskapet Hjälmaren är en superbra klubb. Massor av trevliga personer med ett aktivt klubbliv om man vill: kappseglingar, fester och annat. Hamnen är lugn och fin med moderna och bra faciliteter. 

 

Som andra har skrivit så går det bra att slussa ut med Hjälmare kanal. Man behöver inte fälla masten utan alla broar är öppningsbara. Dock så tycker jag personligen att det är lite trist att åka kanalen. Det blir helt enkelt för mycket transportsträcka för min del. Det går inte att ta en kort semester på kanske 3-5 övernattningar utan det krävs nästan alltid 1-2 veckor för att det ska vara värt att ta sig ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...