Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Maris

CG Pettersson köp

Rekommendera Poster

CG Pettersson

Hej!

Jag går med funderingar att köpa ett båt projekt.

Det är en CG Petterson halvsalong båt ritad å byggd 1914 tror jag .9.6m lång och 1.95m bred.

Det lär finnas 3st båtar som är byggd på denna ritnig 2st finns i sverige 1st i Finland.

Båten som jag tänkte köp har inte sätt vatten på över 20år. Båten har Ingenting specielt ruttet bara jävligt torr.

Nästan alla beslag och messings detaljer finns sparade!

Och en gammal Albin motor sitter i.

 

Jag vet att det är ganska omöjligt att svara på men.

Vad är ett sådant Båt projekt värt ungefär?

 

Tacksam för era  åsikter!

//Stefan Maris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du säkert förstår är det en fråga som är omöjlig att svara på. 

Allmänt sägs det att en vara är värd så mycket som en köpare är beredd att betala. 

Kolla skicket mer noga, det brukar alltid vara mer jobb än förväntat. Jag brukar räkna upp beräknad arbetstid och kostnader med pi och brukar aldrig komma under...

 

Jag vet inte speciellt mycket om Petterssonbåtarna mer än att det finns de som påstås vara det men inte är det och att det finns ett visst intresse från mellaneuropa för de äkta Pettersonbåtarna. 

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade på ditt ev projekt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej!

Nu har jag mitt  långtids projekt hemma!

CG Pettersson 1914 

Skall renovera denna skönhet till så orignalt skick som möjligt.

Många frågetecken finns angående denna båt och dennes historia.

Det kommer att ta mycket tid , men någon dag är hon färdig

20190830_064707_resized.jpg

20190830_071037_resized.jpg

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekt, lär hålla dig bort från andra kostsamma fritidssysselsättningar under lång tid ;)

Det roliga med Pettersson är att det nya båter ser nästan likadana ut så det är ett riktigt kulturarv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har du hittat ditt renoveringsobjekt?

 

I början av 90-talet "ägde" jag en kort period en båt (vrak) som liknar din. Jag tog tyvärr inga foton innan jag sålde den till en träbåtsentusiast som skulle renovera den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, grattis till en fin klassiker som jag tror är ganska så okänd för de flesta. Alltid kul när det dyker upp nya "okända" båtar. Berätta gärna vad du vet om den? Finns det något gammalt namn eller annat sparat kring den?

:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-09 vid 22:41 skrev Lintott:

Var har du hittat ditt renoveringsobjekt?

 

I början av 90-talet "ägde" jag en kort period en båt (vrak) som liknar din. Jag tog tyvärr inga foton innan jag sålde den till en träbåtsentusiast som skulle renovera den.

 

2020-06-16 vid 20:19 skrev Sjoexpress:

Hej, grattis till en fin klassiker som jag tror är ganska så okänd för de flesta. Alltid kul när det dyker upp nya "okända" båtar. Berätta gärna vad du vet om den? Finns det något gammalt namn eller annat sparat kring den?

:)

 

Hej!

Nu känns det länge sen jag var inne här på forum. 

 

Jag köpte "vraket" (det namnet använder min fru också 😁) hösten 2019 från Åbo av en finsk kille som hade köpt den 2015 från Uppsala trakten av någon William. William har jag försökt kontakta utan resultat. Båten har haft namn som Ellinor och  Yvonne som jag vet om. Som jag har förstått har den varit på väg att renoveras/restaureras en längre tid. Men nu har jag påbörjat detta projekt iallafall ! Jag hittade en Blocket annons från 2015 där var den annonserad med bygg år 1912. Hon borde ha 2 syster båtar i Stockholms trakten med namnen  Norröna och Mona-lisa.

Mer än så vet jag inte om denna båt men vore kul a få lite historia. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du kollat med Sjöhistoriska, som ju har en rätt omfattande CGP-samling..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan,

Jag ser att du skrivit om Ellinor här också. Jag repeterar vad jag skrev på det andra forumet:


Det här var verkligen spännande att se. Jag tror du köpt en systerbåt till Monalisa, en båt som min far ägde åren 1964 till 1973. Jag har forskat mycket på Monalisa och försökt få fram dess historia. Under det arbetet har jag kommit i kontakt med ägaren av Ingalena (Norröna). Besökte varvet på Lidingö där hon låg för 15 år sedan. Det var genom den ägaren jag fick reda på att det fanns ytterliggare en systerbåt, Ellinor. Men det är först nu idag jag kan läsa om den på denna sida.
monalisa-1964-01.jpg.855ddcbc78c81406c2f308453a4ada33.jpg
Jag utgick också från att Monalisa och hennes systerbåtar var CG Pettersson konstruerade. Dock fanns inga av hans båtar med 4 ventiler som Monalisa hade. Efter några år hittade jag en ritning som nära exakt stämde, men den var konstruerad och ritad av Viktor Israelsson. Både Pettersson och Israelsson båtar byggdes på Andersson & Gustafsson, nuvarande Boghammar på Lidingö, det är där jag tror Monalisa var byggd.

Titta in på min hemsida och läs:

http://www.astrofriend.eu/vehicles/everts-cruiser-monalisa/everts-cruiser-monalisa.html


Jag skulle vara jätteglad att komma i kontakt med dig, finns kontaktuppgifter på min hemsida.

Vill du dela med dig några bilder av Ellinor som jag kan använda på min hemsida ? Då kunde jag lägga till en ny sida om just Ellinor.

Lars, son till Evert som ägde Monalisa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu är jag i kontakt med Stefan och hans Ellinor och samlar information om dessa 3 systerbåtar.

 

Fråga till Lintott:

Jag skulle jättegärna vilja komma i kontakt med dig. Kan den båten du ägde möjligen vara min fars gamla Monalisa eller finns det en fjärde systerbåt ?

 

Monalisa (min fars båt 1964 till 1973)

Ingalena (fd Norröna)

Ellinor (fd Yvonne)

 

Här finns all information jag samlat ihop om dessa båtar:

http://www.astrofriend.eu/vehicles/everts-cruiser-monalisa/everts-cruiser-monalisa.html

 

/Lars

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...