Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Brunnsviken

Båtsamverkab Väst hittar stulna båtar via Facebook

Rekommendera Poster

En bra funktion. Synd bara att tullen inte samverkar utan tvärtom ser till att bilar med stöldgods enkelt kan köra ut ur landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Baxlaget:

En bra funktion. Synd bara att tullen inte samverkar utan tvärtom ser till att bilar med stöldgods enkelt kan köra ut ur landet.

Absolut bra!

 

Det är upp till regering och riksdag att ge tullen det uppdrag du önskar att de ska ha och även att financiera det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Det är upp till regering och riksdag att ge tullen det uppdrag du önskar att de ska ha och även att financiera det.

Det var ett jäkla tjat om att tullen är "oskyldig". Även statsanställda kan väl ha civilkurage! Fördröj avfärden med vilka medel som helst tills polisen anländer.

Inte fn söker man väl anställning inom tullverket för att främja smuggling!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger ju på regeringen, och har gjort i alla år. Lär väl ta lika många år som det gjorde att agera mot bilmålvakter om man ens har gjort något. Den här senfärdigheten märks inte när det gäller att implementera nya skatter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev trewq:

Den här senfärdigheten märks inte när det gäller att implementera nya skatter.

Maggan tänker: Man kanske ska införa högre skatter på bensin & diesel? Då blir det dyrare att bogsera en stulen båt. Problemet löst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Baxlaget:

Maggan tänker: Man kanske ska införa högre skatter på bensin & diesel? Då blir det dyrare att bogsera en stulen båt. Problemet löst!

Varför gå sådana omvägar, man kan väl tillämpa samma taktik som i andra sammanhang och förbjuda utombordsmotorer, det skulle väl även göra båtstölder mindre intressant.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minutes ago, Baxlaget said:

Det var ett jäkla tjat om att tullen är "oskyldig". Även statsanställda kan väl ha civilkurage! Fördröj avfärden med vilka medel som helst tills polisen anländer.

Inte fn söker man väl anställning inom tullverket för att främja smuggling!

 

Vårt favorittroll Baxlaget 😂 Oväntat (ironi) att du skulle komma in och kapa tråden, borde tänkt på det.

 

Antar att det som vanligt är lönlöst att förklara hur svensk lag funkar? 

 

Jag är för övrigt nyfiken på vad du har (haft) för yrke och livserfarenheter för att orka sitta och svara en massa strunt på ett internetforum. Tid har du uppenbarligen, pensionär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minutes ago, trewq said:

Det ligger ju på regeringen, och har gjort i alla år. Lär väl ta lika många år som det gjorde att agera mot bilmålvakter om man ens har gjort något. Den här senfärdigheten märks inte när det gäller att implementera nya skatter.

 

Till skillnad från i Baxlagets tröttsamma upprepningar så ligger det ju viss sanning här, tyvärr. Och det här fattar jag på allvar inte riktigt, varför är det så låg prioritet? Det vore intressant att höra någon utredare på Regeringskansliet berätta lite, för politikerna lär inte säga så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Jag är för övrigt nyfiken på vad du har (haft) för yrke och livserfarenheter för att orka sitta och svara en massa strunt på ett internetforum. Tid har du uppenbarligen, pensionär?

Synd att svensk lag ska vara ett incitament för utländska ligor att komma hit och stjäla våra båtar och motorer. Det är inte strunt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, Baxlaget said:

Synd att svensk lag ska vara ett incitament för utländska ligor att komma hit och stjäla våra båtar och motorer. Det är inte strunt.

 

Nej, där är vi helt överens, det är helt sjukt. Men som både @Mackey, jag m fl påpekat är det inte tullens fel, hur mycket du än tycker det. Det är regeringens fel och de gör inte tillräckligt, men varför vet jag inte. Inte ens du kan förvänta dig att tullen/enskilda tulltjänstemän ska bryta mot lagen och riskera åtal för att de ska ”visa civilkurage”. 

 

Varför söker du inte själv anställning hos tullen så att du kan göra som du föreslår? Det är ganska modesta krav på sökanden: https://www.tullverket.se/sv/omoss/jobbahososs/saansokerdu/kravforansokantillbrottsbekampning.4.10448d116681449bad9f.html

 

Edit: det är ingen som har en journalistkontakt på Båtliv eller liknande? De borde ju ringa runt lite och fråga varför det inte händer nåt, skulle bli en ovanligt bra artikel. 

Redigerad av Brunnsviken
Tillägg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Nej, där är vi helt överens, det är helt sjukt

Ingen här tycker att det är fel. Alla här försvarar Tullen. 


Om vi översätter denna smuggling med stöd av lagen till en vardagssituation:
Du är ute och cyklar med din nya cykel, solen skiner och du stannar vid en glasskiosk, ställer cykeln vid sidan om, låser den och går och köper en glass. När du kommer tillbaka är din cykel borta. Du tittar dig desperat runt omkring och ser en person som springer, bärande på din nya cykel. Du springer ikapp och plötsligt inser du att du får inte ta tillbaka din cykel eftersom det är stöldgods nu. Därför ringer du polisen ... etc etc ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På flyende fot kan man stoppa tjuven med avvägt våld (om man törs mtp knivar mm).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tullen avväger aldrig. Hellre fria än fälla. Fri Passage! Alltid! (utom om du har en liter vin för mycket förstås)

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Det var ett jäkla tjat om att tullen är "oskyldig". Även statsanställda kan väl ha civilkurage! Fördröj avfärden med vilka medel som helst tills polisen anländer.

Inte fn söker man väl anställning inom tullverket för att främja smuggling!

Skitsnack!!

Det är regeringen och dess anhang som "ser till att bilar med stöldgods enkelt kan köra ut ur landet".

Det är dessa potentater som ger Tullen dess uppgifter, och anvisningar hur de skall agera och prioritera.

 

Att svenska folket låter detta fortgå genom att rösta som "vi" gör är dock helt ofattbart.

 

Det finns dock en del teorier om vad som ligger bakom, (globaliseringen bl.a.)

Men dessa teorier är ju censurerade, och får inte yppas i offentlig media.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

4 minuter sedan skrev Wingan:

Skitsnack!!

Det är regeringen och dess anhang som "ser till att bilar med stöldgods enkelt kan köra ut ur landet".

Inget skitsnack. Vi tillåter att våra båtar och båtmotorer stjäls med hjälp av Tullverket och anser samtidigt att tullen gör ett bra jobb. 

 

""Vi" är i detta sammanhang någon annan. Om din egen båt eller båtmotor skulle bli stulen så hamnar vi (du) i ett helt annat läge. Det är det inte många som tänker på när tullen släpper igenom din  båt ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regeringen tillsatte en utredning med syfte att ge tullen ökade befogenheter. Något resultat har jag inte sett ännu.

Att tullen skulle agera utanför gällande lager är nog ingen som vill se, det kan få katastrofala följder.

 

Men vad gör båtorganisationerna, de ska ju företräda båtägarna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minutes ago, bhemac said:

Regeringen tillsatte en utredning med syfte att ge tullen ökade befogenheter. Något resultat har jag inte sett ännu.

Att tullen skulle agera utanför gällande lager är nog ingen som vill se, det kan få katastrofala följder.

 

Men vad gör båtorganisationerna, de ska ju företräda båtägarna?

 

Det är exakt det här som är intressant och var frågan står. Jag ids inte bemöta Baxlagets rättshaverism, det är bara opinion som får organisationer och politiker att agera. Jfr fröken Thunberg för att ge ett aktuellt exempel.

 

Därför: om vi tjatar på SBU m fl att agera, så ökar chansen att de uppvaktar politikerna. Om inte så får man bilda opinion själv, istället för att som Baxlaget lacka över att Tullen inte gör sitt jobb/agerar utanför lagen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Brunnsviken:

 

Det är exakt det här som är intressant och var frågan står. Jag ids inte bemöta Baxlagets rättshaverism, det är bara opinion som får organisationer och politiker att agera. Jfr fröken Thunberg för att ge ett aktuellt exempel.

 

Därför: om vi tjatar på SBU m fl att agera, så ökar chansen att de uppvaktar politikerna. Om inte så får man bilda opinion själv, istället för att som Baxlaget lacka över att Tullen inte gör sitt jobb/agerar utanför lagen.

Tror inte att politikerna kommer att agera med tanke på hur svårt de haft med det relativt enkla problemet med bilmålvakterna t.ex. utan vi får nog lösa det själva. Idag går vi vakt och har grannsamverkan, nästa steg är nog privata vaktbolag, ansiktsigenkänning, gated communities och sedan medborgargarden. Var utmed den skalan vänder utvecklingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, trewq said:

Tror inte att politikerna kommer att agera med tanke på hur svårt de haft med det relativt enkla problemet med bilmålvakterna t.ex. utan vi får nog lösa det själva. Idag går vi vakt och har grannsamverkan, nästa steg är nog privata vaktbolag, ansiktsigenkänning, gated communities och sedan medborgargarden. Var utmed den skalan vänder utvecklingen?

 

Nej, tyvärr kan du ha rätt. Men samtidigt tror jag vi är för dåliga på att visa vårt missnöje. Greta lyckades och har fått politiker att lyssna, men det krävs tydligen att man går man ur huse och tar på sig gula västar eller nåt. För en mindre, enskild grupp som inte är beredd att skolka varje fredag är det du räknar upp lättare att genomföra. Ja, jag har kameror och vaktbolag som stöldskydd för båten när den ligger på land.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att det är staten som ska skydda mig från olika brott, hur bryr jag mig inte om. Jag tycker bara att det är självklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev vega1959:

Jag anser att det är staten som ska skydda mig från olika brott, hur bryr jag mig inte om. Jag tycker bara att det är självklart.

Det ända som är självklart är nog att man inte ska begå brott. Tyvärr följer inte alla den regeln vilket gör att staten bara kan försöka skydda medborgarna från brott. Om vi inte vill ha en polisstat. 

Däremot kan staten försöka ta bort själva incitamentet får att begå en del brott. Tex genom att ge tullen möjlighet att leta efter stöldgods bland gods som lämnar landet.

 

Men poltikerna har många uppgifter att sköta så därför är det alltid viktigt att medborgarna talar med sina politiker. Eller mer effektivt, genom intresseorganisationer.

Om båtorganisationerna drev dessa frågor så hade vi haft en annan lagstiftning. Nu finns det andra organisationer med andra intressen som driver sina frågor och politikerna har inte hur mycket kapacitet som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minutes ago, bhemac said:

Men poltikerna har många uppgifter att sköta så därför är det alltid viktigt att medborgarna talar med sina politiker. Eller mer effektivt, genom intresseorganisationer.

Om båtorganisationerna drev dessa frågor så hade vi haft en annan lagstiftning. Nu finns det andra organisationer med andra intressen som driver sina frågor och politikerna har inte hur mycket kapacitet som helst.

 

Det här är så sant. Politiker är människor och precis som alla människor har de begränsat med hjärnkapacitet att hantera saker. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara, så länge människor styr iallafall. Därför behövs lobbying, dvs den som skriker högst (eller snarare smartast) får sin vilja fram.

 

Alternativt gör man som Baxlaget föreslår och blir rättshaverist. Exempel på andra grupper som tycker att det är rätt sätt att agera är högerextremister, vänsterautonoma och djurrättsaktivister. Själv har jag inte mycket till övers för någon av dem, men de tycker så klart att de har nån sorts moralisk rättighet att agera som de gör.

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, vega1959 said:

Jag anser att det är staten som ska skydda mig från olika brott, hur bryr jag mig inte om. Jag tycker bara att det är självklart.

 

Jag håller med, i princip. Det svåra är avvägningen mellan rättsstat och polisstat. Kina använder extremt mycket teknik för att "skydda sina medborgare" (egentligen skydda statens intressen) med bl a ansiktsigenkänning i kameror överallt och "social credit" där din uppmätta laglydnad (inklusive vilka du umgås med, vad du publicerar på nätet, etc etc) ger dig en samhällspoäng som används i olika sammanhang. Låter som Orwell och Boye och allt möjligt, men det är sant: https://en.wikipedia.org/wiki/Social_Credit_System.

 

För egen del tycker jag det är att gå för långt. Men jag tycker precis som @bhemac att regeringen borde prioritera stöldbrott (av ligor) högre och att tullen i allmänhet och polisen i synnerhet borde få väldigt mycket mer resurser. Utmaningen är uppenbarligen att få dem att prioritera det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår verkligen inte denna njugga reaktion på att tullen släpper igenom stöldgods med hjälp av lagen. Själv reagerar jag som ni redan sett men ni andra verkar ta det med ro och tycker att det är helt ok eftersom lagen säger så (självklart under förutsättning att det inte är din egen båtmotor som tullen exporterar). 

 

Och sen är det bra med det? Ni verkar tycka så.

 

Istället diskuterar man vaktbolag och andra alternativ ofta inlindade i synbarligen vackra/kloka/"intelligenta" fraser som får många att luras att klicka på Like-knappen. Ofattbart!

 

Det måste till en förändring men jag kan inte skolka längre. Därav mina inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minutes ago, Baxlaget said:

Och sen är det bra med det? Ni verkar tycka så.

 

Istället diskuterar man vaktbolag och andra alternativ ofta inlindade i synbarligen vackra/kloka/"intelligenta" fraser som får många att luras att klicka på Like-knappen. Ofattbart!

 

Det måste till en förändring men jag kan inte skolka längre. Därav mina inlägg.

 

Och vad gör du själv i frågan förutom att sitta och posta upprörda inlägg på internet? Det är jag nästan mest nyfiken på. Alltid enklare att säga till andra vad de borde göra än att göra något själv.

 

Edit: jag har ett förslag som jag själv skulle ta tag i om jag orkade och var lika upprörd som du. Ring/mejla SBU och ett gäng båtjournalister och föreslå att de gräver djupare i det här. Det är mer konstruktivt än att hålla på som du gör nu.

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag glad. Behövde inte ens låtsas-skolka för att få en reaktion.
Kanonbra! 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan vara konstruktiv på många sätt. En del sätt får folk förbannade av olika anledningar. Andra sätt får folk engagerade av ungefär samma anledningar. Att skolka kan få en sådan blandad reaktion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Edit: jag har ett förslag som jag själv skulle ta tag i om jag orkade och var lika upprörd som du. Ring/mejla SBU och ett gäng båtjournalister och föreslå att de gräver djupare i det här. Det är mer konstruktivt än att hålla på som du gör nu.

Detta citat får stå för dig själv. "upprörd". Ok!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...