Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Fredric81

Separera batterier

Rekommendera Poster

Hej !!

Jag är helkass på allt vad el heter och önskar hjälp.

Jag har i båten 2 batterier . Bägge laddas idag av motorn och så långt allt väl. Hur kan jag separera batterierna så att bägge får laddning men att endast ett belastas av plotter / ekolod mm ? Problemet är att när jag trollar med lillmotorn så vill jag inte riskera att inte ha tillräckligt med kräm att få igång stora motorn och ta mig hem. 

Nån som kan förklara för mig hur man gör ? Jag är som sagt "gööörkass" på el .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett skiljerelä som separerar batterierna. Sedan alla förbrukare kopplade till ena batteriet och motorn till det andra. Finns mycket info här på Maringuiden i ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bättre att du behåller batterierna som de är men skaffar en Victron Battery Protect som kopplar bort all last innan det är för lite kräm kvar för att starta huvudmotorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

Mycket bättre att du behåller batterierna som de är men skaffar en Victron Battery Protect som kopplar bort all last innan det är för lite kräm kvar för att starta huvudmotorn.

 

Så kan man göra. Ett billigare alternativ är en standardinstallation med huvudbrytare:

 

En huvudbrytare med 4 lägen:

  1. Allt avstängt (brytaren rakt upp)
  2. Batteri 1 (startbatteriet) inkopplat till huvudmotorn (brytaren till höger)
  3. Batteri 1 & 2 inkopplade till huvudmotorn (brytaren nedåt)
  4. Batteri 2 (förbrukningsbatteriet) inkopplat till huvudmotorn (brytaren till vänster)

När du startar ställer du brytaren i läge 2. När motorn startat så växlar du till läge 3 så båda batterierna får laddning.

När du trollar så ställer du tillbaka brytaren i läge 2 och har trollingmotorn inkopplad på förbrukningsbatteriet. Då kan trollingmotorn inte dra ur startbatteriet. 

 

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/strombrytare/batterivaljare-1-2

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Baxlaget:

När du startar ställer du brytaren i läge 2. När motorn startat så växlar du till läge 4 så båda batterierna får laddning.

När du trollar så ställer du brytaren i läge 3.

Fast det räcker att glömma en gång så...

 

Här kan du läsa om skiljerelä, men

Du kan köpa ett relä på Biltema eller Mekonomen som klara 40 A istället.

Kolla här

 

Biltema har ett elektroniskt skiljerelä som inte kräver inkoppling på generatorn.

Länk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...