Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rapid

Ryker från Yamaha 8hk 4-takt

Rekommendera Poster

Har problem med en ca 15 år gammal 8 hästar Yamaha, 4-takt. Sitter på en IF (segelbåt).

Köpte båten förra året och motorn gick bra hela säsongen, har gått i Vättern i princip hela sitt liv och ser generellt ut att vara i nära nyskick.
När motorn monterades i år ville den inte starta, har seglat utan motor tills nu. I helgen testade jag med startgas vilket fick den att starta men med rejäl rökutveckling. Först ett stort moln vit rök med choken i. Utan choke så fortsatte det ryka men mycket mindre, tyckte det såg mer blåaktigt ut men kanske bara var vattnet i bakgrunden. Röken minskade inte även om jag höll igång den i minst 30 sek. Kylvattnet sprutar på som det ska så det är inte impellern som överhettas.

Borde jag låta motorn gå varm ett tag och se om det hjälper eller finns det risk att något händer?

Lite andra tankar:
- Tror att det är lite för mycket olja i motorn, kan det påverka?
- Droppar alltid lite (några enstaka droppar) olja/bensin i samband med att jag startat/försökt starta
- Har tyvärr inte kollat tändstiften då jag inte hittat hylsan, blir kanske tvungen att köpa en ny om det är viktigt för att diagnostisera
- Bensintanken lämnades med soppa i under vintern, tillsatte dock medel enligt instruktioner, tankat på mer sen dess. Kanske ändå finns vatten i?

Tacksam för all hjälp!

Redigerad av Rapid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle själv inte tvekat att varmköra litet mer för att se om rykandet eventuellt avtar.
[Lite för mycket olja i cylindern ger blåaktiga avgaser, minimala mängder vatten ger stort vitbolmande avgaser, inget av detta är särskilt alarmerande för motorns trivsel kan jag tycka?]

 

Angående dina andra tankar...
Tror att det är lite för mycket olja i motorn, kan det påverka?
Ja, inte ens rekommenderad maxnivå på oljestickan bör slarvas med.
[Fast till skillnad mot exempelvis bilar så har utbordare alltid vertikal vevaxel, finns alltså inte ens förutsättning för gammaldags "stänksmörjning*".
     (Däremot kan ju utbordare vinklas dumt då de är avhängda under vinteruppehåll, brukar därför finnas noggranna vinklings-instruktioner för dess positionering  under transport. Slarvas det med detta så kan nog motoroljan rinna in på diverse ställen, kanske förgasaren, orsaka startsvårigheter?)]


Droppar alltid lite (några enstaka droppar) olja/bensin i samband med att jag startat/försökt starta?
Kan tyda på att förgasarens viktiga funktion att hålla konstant bensinnivå i flottörhuset inte fungerar fullt ut, kanske utsliten nålventil eller sjunken läckande flottör? (Svårstartad motor, rentav brandrisk blir konsekvensen!)


Har tyvärr inte kollat tändstiften då jag inte hittat hylsan.
Men snälla nån, mitt råd får bli: fixa  genast en ny hylsa!!
[Främst för att tändstifts utseende kan ge en ögonblicksbild av vad som händer inuti cylindrar. Sot, olja, vatten, fel tändstift och många andra ting. (Kort sagt, en bensinmotorägare som inte kan skruva ur sina tändstift för -inspektion - och/eller tändstiftsbyte kommer ändå snart att bli klokare? Självklart behöver du "hitta hylsan", självklart är förmåga till tändstift-utskruvning alltid viktig!?] 

Hoppas någon blir klokare av detta mitt inlägg?


Fotnot*) STÄNKSMÖRJNING...
...uttrycket innebär att den horisontella vevaxelns balansvikter plaskade ner i trågets horisontella oljeyta, strax skapades därför en oljedimma i vevhuset då motorn startat, som smorde vevaxel/vevstakar och rentav cylinderväggar. Denna gammaldags och enkla smörjmetod krävde horisontell vevaxel typ bil- eller båtinombordare. Detta räckte inte när prestandakraven ökade, man införde TRYCKSMÖRJNING.
...(Innebär... en oljepump med högt tryck, därtill särkilda borrade kanaler inuti  smidda vevaxlar och ibland rentav kanal genom vevstakar för  kolvbultssmörjning.)
    Hmm... vän av ordning undrar kanske  nu, hur kan högtrycksolja pumppressas vidare inutí en vevaxel och plötsligt vara på väg upp i en vilt snurrande vevstake? Svaret är...
SKOTTSMÖRJNING, alltså kanaler (hål i glidlagerbanornas blanka friktionsytor där mekaniska påfrestningen är som störst.)

Roterande glidlagerbanor typ vevaxelns kanalmöte  med  vevslängen kan bara ske ­helt ögonblickligt då hålen möts, och endast en gång per motorvarv, därav ordet skottsmörjning.  

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-07 vid 15:55 skrev Thomas-1:

Skulle själv inte tvekat att varmköra litet mer för att se om rykandet eventuellt avtar.

Text


Stort tack!
Nya tag ikväll, ny tändstiftsnyckel följer med :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...