Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FiskareBengt

Finnmaster Pilot 7 weekend

Rekommendera Poster

Är på jakt efter en kabinbåt i 7-metersklassen för framför allt skärgårdsturer (sol/bad/övernattning, ej fokus på fiske). Rent spontant verkar Finnmaster Pilot 7 weekend vara ett bra alternativ. Har dock inte varit och tittat på den live, är det nån som har erfarenheter av denna typ av båt och tycker ni att Finnmaster ett märke att satsa på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tittat lite på dem (P7, P8) men undrar om jag inte hade vänt blicken åt detta håll då det känns som man får mer för pengarna, Jeanneau

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Jeanneau Merry Fisher 755 som vi är väldigt nöjda med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror, men kan inte påvisa, att Finnmaster är byggt lite - men bara lite - bättre än Jeanneau. Men skillnader finns där man kan inte se dom, och de flesta båtägare kommer aldrig att notera eller uppskatta dom. FM är ju ingen Botnia Targa dvs. ”built like a tank”, men i jämförelse med Jeanneau kan man notera t.ex. att även om Jeanneau 795 är 20 cm bredare och 20 cm längre, är skillnaden i båtarnas vikt bara 80 kilo (Jeanneau är lite tyngre). Då det inte finns stora skillnader i båtarnas layout eller utrustning, måste det vara Finnmasters skrov som är tyngre, dvs. mer material. Jag är också i uppfattning att Finnmaster använder hög kvalitet båtdelar såsom gasfjäder m.m. som kan eller kan inte påvisa sitt värde i längre loppet. Men som sagt, det är nånting som man ska troligtvis aldrig notera. Också, Finnmasters bottenvinkel är ”bara” 16 grader som till mig berättar att den är inte behagligast eller kanske inte ens bättre än Jeanneau i tuff väder, och aldrig lika bra som t.ex. Targa 23.

 

Having said that, man ska omedelbart notera extra 20 cm i båtens bredd i en 7 meters kabinbåt. Jeanneau måste då vara den behagligare bobåt, nånting en finsk båtmagasin också noterade ett par år sen i en test mellan Finnmaster P8 och Jeanneau 855.

 

Om det var jag som letade efter en sån båt, skulle också titta på Beneteau och Quicksilver 755, som i tillägg till motsvarande layout och utrymme har en extra midcabin för ett par småbarn (under 10 år) eller en vuxen. Quicksilver 755 har mottagits väldigt bra på finska marknader och tror att den säljas nästan lika mycket som de flesta konkurrenter tillsammans.

 

Men om det är Finnmasters design med negativ vinkel i vindruta m.m. som man gillar så är det den enda alternativ, för Jeanneaus Marlin- serie tappar de fördelar som bobåt som Cruisers har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Benetau Antares känns mer prisvärd än Merry Fishern. Efter har ägt en 625 Merry Fisher så skulle jag definitivt välja 750 alt än större om man vill sova på den även om de nyare varianterna har en bättre planlösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev BboatB:

Benetau Antares känns mer prisvärd än Merry Fishern. Efter har ägt en 625 Merry Fisher så skulle jag definitivt välja 750 alt än större om man vill sova på den även om de nyare varianterna har en bättre planlösning.

 

Japp, håller med att ca. 7,5 meter skulle vara den minst man vill ha, annars blir det inte kul: även om kojplatser kunde räcka på papper om man bygger en kojplats från soffan och matbord osv., blir det snart jobbigt att hitta plats för alla väskor och andra grejer som alltid är på väg och behövs röras nånstans annars. Det är därför jag skulle nästan rekommendera en båt med midkabin till personer som inte ens har barn (och speciellt för familj med barn) - det blir en jättebra plats att hålla mans väskor, bärbar kol/gasgrill m.m.

 

Och ang. Antares, är den nya Antares 9 definitivt imponerande när det gäller pris/utrymme/funktionalitet. Mycket intresserande båt i lite större klass. Tror att Antares 7 och 8 är fortfarande äldre generation än de under år 2018 förnyade 6 och 9, och man kunde vänta lite vad Beneteau kommer upp med dom, kanske de presenterar nånting redan under hösten eller i Düsseldorf i januari för nästa års lansering? Jag förväntar att Antares 8 ska få en midcabin när modellen förnyas.

 

En ytterligare kommentar avseende Quicksilver: samma båt 755 WE, också säljs som Uttern C77. Båda är Brunswick Marines varumärke. Båtar är identiska och byggs i samma fabrik i Poland. Men minst i Finland verkar det har varit så att Brunswick pushar Uttern i märkes vissa större båtmodeller, över 7 meter, kanske för att kunna hämta premiumpris över QS eftersom motsvarande Uttern brukar vara flera tusen euro dyrare än QS. Man behöver fråga efter vissa QS modeller nästan under bordet, eftersom QS återförsäljar inte listar dessa modeller på deras nättsida t.ex. Det kan vara det samma i Sverige - eller man kan glömma QS och kolla Uttern strax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många inressanta tips,.

Askeladden P79 Weekend har det mesta man kan önska sig men har första årsmodell 2019 så där bli begagnatmarknaden lite begränsad. Merry Fisher 795 ser ut att finnas från årsmodell 2016 så det blir en båt som jag får åka iväg och titta lite närmare på. Är 2.80 bred vilket är 2-3dm bredare än många konkurrenter vilket är positivt. 

Redigerad av FiskareBengt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Merry Fisher 755 är den äldre årsmodellen av 795 och skillnaderna är ganska små så kika även på den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...