Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Pålitlig motor tamd41b vs yanmar 6lp-ste

Rekommendera Poster

28 minuter sedan skrev Olleman82:

Försöker fortfarande bli övertygad  så att jag inte behöver snöa in mig så totalt på bara en motor.  Just nu verkar det helt klart som att tamd41an blir den billigaste motorn att äga om kostnader för service och reparationer samt i värsta fall motorbyte ska räknas med.

 

På tal om service, byte kylarvätska i färskvattensystemet varje år, har jag läst fel nu igen eller:)?

 

Det där med kylarvätskebyte är lite olika på manualer för olika marknader, men i princip har du inte läst fel - om man läser det som "worst case". Min gamla 4LHA levererades med "vanlig" glykol, senare utgick ett servicemeddelande att byta till "longlife" (röd G12/G30) för att både vara snällare mot motorn och förlänga intervallerna. Kollade med Yanmarverkstaden när jag skaffade nuvarande 6LPA-STP2, och om inget skumt syns på vätskan i expansionskärlet (är ju externt och lätt att se) så rekommenderar de byte efter angivna 250h och inte ett år.

 

Edit: F.ö. är det extremt lätt att byta kylarvätska - när man nu väljer att göra det. Minns inte 100 hur det ser ut på TAMD41, men tror den är likvärdig med Yanmar. 6LP har avtappningskranar för båda systemen med slanganslutning på varje värmeväxlare. Händer att jag tar fel vid vinterkonserveringen och får stänga ögonabums när jag ser att vätskan är röd och inte klar. Skall märka upp dem någon gång....

 

Jag tror inte du skall snöa in dig på att jämföra detaljer i kostnader på ena eller andra motortypen - grön eller grå - då du kommer kunna jämföra i det oändliga och ändå inte bli klokare. Jo, du kan få en massa svar och inte minst de svar du för stunden vill finna - att den ena eller andra är ruskigt dyr på någon komponent, service eller liknande. Men det för dig inte framåt i valet.

 

Jag har erfarenhet av båda motorerna. Båda är bra, men naturligtvis inte exakt lika. Den ena är 50% starkare än den andra (Yanmar 315hk, TAMD41 c:a 200hk) men lättare (på gott och ont) så jämförelsen kanske haltar lite.

Om någon går sönder kommer de oavsett gräva ett djupt hål i plånboken. I någon värld av genomsnitt ungefär lika mycket, även om du nu försöker hitta sakliga skäl för att den ena eller andra kommer bli billigare att renovera den dag det behövs.

 

Så - detta är budskapet - när de blivit ett par år gamla är det inte den ursprungliga kvaliteten och om den är grön eller grå som betyder så mycket längre. Det är hur den tagits hand om. För billigast blir en båt med en motor som sannolikt inte behöver renoveras.

 

Därför - släpp detta nu med att leta båt efter motorfabrikat och dess ev. kostnad för renovering. Leta båt som du trivs med och känns rätt, och att den har "rätt" motor m.a.p hästkrafter och hantering  samt - inte minst - verkar vara välunderhållen.

När den båten dyker upp så återkom i tråden. Då finns en specifik motor med specifik historik och annat för oss på forumet att ta hänsyn till och ge dig råd och tips om. Det kommer vägleda dig enormt mycket mer än hypotetiska spörsmål baserat på om motorn är grå eller grön. För det kan man filosofera över i oändlighet utan att bli lyckligare och tryggare.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland förundras man över oron för "udda" märken. Problemet är snarast att Volvo har varit så dominerande på nordiska och särskilt den svenska marknaden att märken som är jättestora internationellt ses som udda småtillverkare här. I dag när man letar delar till sin motor är det ju lätt hänt att man köper delar från utländska leverantörer och då är delar till andra märken rentav billiga jämfört med volvodelar. Konstigt nog verkar det också billigare att köpa Volvodelar utanför Norden...

Med internets hjälp är det lika lätt att hitta sakkunskap oberoende av märke.

 

En annan sak som man kan ägna en tanke är serviceintervallerna på vissa delar som någon här förundrade sig över. Här i norden tas de flesta båtar upp efter en halvårslång säsong de konserveras och omhuldas enligt konstens alla regler efter en säsong på kanske hundra körtimmar i sött eller bräckt vatten. Den bilden är en helt annan bara lite söder om våra vatten. Båtarna används kanske året om i saltare vatten än våra. Samma motorer används i både tropiska och arktiska förhållanden. Därför är rekommendationen om byte av anoder, kylvätska och andra delar anpassade till att vara tillräckliga för alla förhållanden som vårt jordklot kan utsätta en motor för.

 

När det gäller motorras så är det ju ett ganska vidsträckt begrepp. För övrigt ett lika vidsträckt begrepp som motorrenovering. Det är sällan totalras inträffar på grund av dålig kvalitet (nåja, undantag finns). Den bästa garantin för en motors överlevnad är en lyhörd och observant ägare. Den som noterar och åtgärdar den där lilla förändringen av motortemperarturen eller biljudet som uppstår kan köra länge med sin motor.  Den som kör trots att temperaturen ibland stiger mot rött eller inte funderar så mycket över varför oljetryckslampan blinkar till på tomgång har en dyrare reparation på kommande. Vinteförvaring är en annan motorätare i våra förhållanden. Varje vår ser vi någon här på forumet som funderar över hur man skall fixa ett motorblock som spräckts i kylan...

 

När man köper en begagnad båt så skall man alltså kolla tidigare ägarens sätt att hantera tekniken noggrannare än motorn 😀 Med det i åtanke skulle jag i övrigt inte oroa mig över att det står Mercruiser, Iveco, John Deere, Seasall, Yanmar eller något annat på motorn. Det viktigaste är att den är lämplig för båten den sitter i och att den är väl skött.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Innan en ny förbränningsmotor kommer lida av reservdelsbrist så kommer den att vara förbjuden eller ha en miljöavgift/skatt så att man ändå inte har råd att använda den.

De ska du inte vara så säker på. kad 300 är inte en gammal motor, men viss elektronik har redan utgått, till ex elektronisk växlingsenhet. De ska vi komma ihåg att elektronik och styrning till motorer kommer bli det största problemet för att hålla motorer igång. Detta finns redan på traktor sidan samt med skärmar datorer till tillkopplade redskap. Maskinen är skrot då boxen lyfts ut.

 

Penta har satt i system att plocka bort huvudkomponenter som är viktiga till styrning av motorns funktion. Ta 171 an 16v där tog man bort styrenheten till tändspolen men behöll tändspolen, resultat de sålde ingen mer tändspole. På kadsidan har man nu plockat bort styrningen luftburken till kompressorn., Resultat du får bygga om din motor till en 41 a, så ja. Inom tio är kommer någon få plocka ut motorn för elektroniken utgått, den som inte inser detta faktum bör skaffa glasögon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev kossor:

De ska du inte vara så säker på. kad 300 är inte en gammal motor, men viss elektronik har redan utgått, till ex elektronisk växlingsenhet. De ska vi komma ihåg att elektronik och styrning till motorer kommer bli det största problemet för att hålla motorer igång. Detta finns redan på traktor sidan samt med skärmar datorer till tillkopplade redskap. Maskinen är skrot då boxen lyfts ut.

 

Penta har satt i system att plocka bort huvudkomponenter som är viktiga till styrning av motorns funktion. Ta 171 an 16v där tog man bort styrenheten till tändspolen men behöll tändspolen, resultat de sålde ingen mer tändspole. På kadsidan har man nu plockat bort styrningen luftburken till kompressorn., Resultat du får bygga om din motor till en 41 a, så ja. Inom tio är kommer någon få plocka ut motorn för elektroniken utgått, den som inte inser detta faktum bör skaffa glasögon.

Ny motor årsmodell 2019 Innan år 2029 kommer förbränningsmotorer vara bannlysta om man följer miljödebatten i Sverige!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Wildeside:

Ny motor årsmodell 2019 Innan år 2029 kommer förbränningsmotorer vara bannlysta om man följer miljödebatten i Sverige!

Ja nu e ja med . I den tanken har du nog rätt 😊 👍 . Fast jag tror dieselmotorn blir den motor som kommer leva vidare, med nya bränslen, bensin motorn är nog borta som du säger. Men i sak håller jag med i din tanke till fullo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

 

Det där med kylarvätskebyte är lite olika på manualer för olika marknader, men i princip har du inte läst fel - om man läser det som "worst case". Min gamla 4LHA levererades med "vanlig" glykol, senare utgick ett servicemeddelande att byta till "longlife" (röd G12/G30) för att både vara snällare mot motorn och förlänga intervallerna. Kollade med Yanmarverkstaden när jag skaffade nuvarande 6LPA-STP2, och om inget skumt syns på vätskan i expansionskärlet (är ju externt och lätt att se) så rekommenderar de byte efter angivna 250h och inte ett år.

 

Edit: F.ö. är det extremt lätt att byta kylarvätska - när man nu väljer att göra det. Minns inte 100 hur det ser ut på TAMD41, men tror den är likvärdig med Yanmar. 6LP har avtappningskranar för båda systemen med slanganslutning på varje värmeväxlare. Händer att jag tar fel vid vinterkonserveringen och får stänga ögonabums när jag ser att vätskan är röd och inte klar. Skall märka upp dem någon gång....

 

Jag tror inte du skall snöa in dig på att jämföra detaljer i kostnader på ena eller andra motortypen - grön eller grå - då du kommer kunna jämföra i det oändliga och ändå inte bli klokare. Jo, du kan få en massa svar och inte minst de svar du för stunden vill finna - att den ena eller andra är ruskigt dyr på någon komponent, service eller liknande. Men det för dig inte framåt i valet.

 

Jag har erfarenhet av båda motorerna. Båda är bra, men naturligtvis inte exakt lika. Den ena är 50% starkare än den andra (Yanmar 315hk, TAMD41 c:a 200hk) men lättare (på gott och ont) så jämförelsen kanske haltar lite.

Om någon går sönder kommer de oavsett gräva ett djupt hål i plånboken. I någon värld av genomsnitt ungefär lika mycket, även om du nu försöker hitta sakliga skäl för att den ena eller andra kommer bli billigare att renovera den dag det behövs.

 

Så - detta är budskapet - när de blivit ett par år gamla är det inte den ursprungliga kvaliteten och om den är grön eller grå som betyder så mycket längre. Det är hur den tagits hand om. För billigast blir en båt med en motor som sannolikt inte behöver renoveras.

 

Därför - släpp detta nu med att leta båt efter motorfabrikat och dess ev. kostnad för renovering. Leta båt som du trivs med och känns rätt, och att den har "rätt" motor m.a.p hästkrafter och hantering  samt - inte minst - verkar vara välunderhållen.

När den båten dyker upp så återkom i tråden. Då finns en specifik motor med specifik historik och annat för oss på forumet att ta hänsyn till och ge dig råd och tips om. Det kommer vägleda dig enormt mycket mer än hypotetiska spörsmål baserat på om motorn är grå eller grön. För det kan man filosofera över i oändlighet utan att bli lyckligare och tryggare.

Jag avser inte att gå i polemik med uppenbart kunniga skribenter men ville ändå bara kommentera ett par saker.

 

Trådens uppkomst grundar sig inte i ett hypotetisk val utan en faktisk båt på blocket.  Vill inte gå in på en massa detaljer av respekt för säljaren.

 

De svar jag "vill" finna är att en yanmar inte blir dyrare att äga än en penta. Problemet är att jag inte kan hitta svar som tar mig åt det hållet.  Rasar turbon under säsong går det både snabbare och billigare att lösa det på tamd41an, för att delarna finns nära och verkar vara väsentligt billigare.  Jag är som sagt ingen motorkunnig person och jag förstår att "ras" kan betyda en himla massa saker.  Byte av motor är en yttersta konsekvens och jag förstår att man kraftigt kan reducera denna risk, mycket. Faktum är ändå att en tamd41a är mycket billigare och enklare att ersätta - inte minst med den stora skillnaden i tillgång i Sverige men också globalt eftersom yanmar motorn på samma sätt inte är värd att "helrenovera". Detta är i sig inte samma sak som att säga att pentan är bättre. Yanmaren är ju både modernare och betydligt mer kraftfull men med mina prioriteringar är detta inte så viktigt. 

 

Jag har alltså inget behov av att ha rätt i frågan. Mycket hellre blir jag överbevisad med att tex turbon inte kostar mer eller att det alls inte är så svårt att byta yanmaren till en ok peng. Det extra kamremsbytet kan jag leva med. Det kan planeras in och förstör inte en semester. 

 

Självklart går mitt resonemang enligt premissen "allt annat lika ". Dvs, jag har redan letat en hel säsong och kommer säkert få leta ett bra tag till för att hitta den där välomhändertagna båten med alla mina krav. Jämförelserna rör således två, till synes, likvärdigt underhållna motorer/båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Olleman82:

Rasar turbon under säsong går det både snabbare och billigare att lösa det på tamd41an, för att delarna finns nära och verkar vara väsentligt billigare. / /

 

/ / Faktum är ändå att en tamd41a är mycket billigare och enklare att ersätta - inte minst med den stora skillnaden i tillgång i Sverige men också globalt eftersom yanmar motorn på samma sätt inte är värd att "helrenovera" / /

 

Jag tyckte nyss att jag visade att det nog är likvärdig kostnad för turbo. Varför den nu skulle rasa, vilket man också skall väga in. Men som jag också sade - man kan hitta priserna man letar efter om man letar, som kan ge bevis åt båda hållen.

 

Varför en TAMD41 skulle vara "mycket billigare och enklare att ersätta" samt att Yanmarmotorn inte skulle vara värd att "helrenovera" - ja, nu är vi långt ute på hypotesernas djupa vatten. I synnerhet som samma Yanmarmotor med 75-80% av komponenterna återfinns i Toyota Landcruiser. Sedan är ju normalt en (ofta minst 15 år äldre) 200hk motor billigare än en 315hk. Men jag duckar den diskussionen, då jag inte tror du blir hjälpt av fler argument just nu 😐.

 

Ok om båten du nämnde. Men den specifika båten med den motorn trodde jag var avhandlad. Detta då du nu väntade på tydligare besked från ägaren om historiken kring motorn. Allt detta är viktigare än om motorn är från gråa eller gröna företaget.

Du nämnde dessutom TAMD41A ovan (om det var modellen du menade med "a"). Undvik gärna den, då just A hade en tendens att ryka. Senare (B-D) är ett betydligt bättre val.

Redigerad av IngemarE
Förtydligande av mina otydligheter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@IngemarE helt rätt, tamd41b/p är det som gäller. Blev lite talspråk i texten.

 

På en tamd41b från~90 känns det mer som regel än undantag att turbon är bytt, varför har jag ingen aning om:) känns ju inte orimligt att komponenter behöver bytas på 20-30 år gamla båtar.

 

Ja, får eventuellt svar från yanmar till veckan angående det aktuella objektet. Problemet är väl att jag helt enkelt tvekar även om ventiltätningarna är bytta. 

 

Jag har morgongooglat amerikanska forum om turbon på yanmar, lyckas inte hitta billigare lösningar än 20k.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att ge konkreta "bevis": Här har du en svensk firma som har ungefär likvärdiga priser på att fixa både VP och Yanmarturbos 😂: http://www.marinturbo.se/product.php?id_product=62

Som du ser är det standardkomponenter i botten, och prislappen kring 10k.

 

Enligt min mening är turboras på Yanmarmotorer motsvarande TAMD4x såsom 4LHA (230hk) och 6LP (315hk) inte lika vanliga. Men eftersom TAMD41 nästan slutade tillverkas när 6LP började så talar vi ju om motorer med gångtids- och åldersskillnad. Sedan ÄR faktiskt inte turbobyte hela världen på sådana här motorer.

 

Som coppertail var inne på har ju den aktuella motorn du nämnt om gått i över 15 år och snart 1000h med i så fall felaktiga ventiltätningar, och problemet borde i så fall ha uppstått för länge, länge sedan - om den inte varit åtgärdad. Dessutom har den bevisligen varit ombyggd då den heter STE men sitter med backslag. Något har alltså gjorts. Men rodda i så mycket historik du kan med ägaren, och sedan är det ju ett ypperligt argument för att pruta !

 

När jag letade info om 6LP... hamnade jag ofta på amerikanska forum där flera vid hård körning lyckats knäcka avgassidan på motorn p.g.a. för hög temp för metallegeringen där. Efter att ha börjat läsa inläggen mer sansat insåg jag att denna motor ofta monteras i båtar som inte klarar den tyngre D6, ofta i dubbelmontage. i båtar som körs som sjutton.

Men motorn har ett trevligt (i original pluggat) uttag på limpan innan turbon där man kan sätta en avgastempmätare om man som jag (vi ?) är lite nojjig. Det är standardgänga så en billig mätare för några hundra med givare passar direkt. Även om jag pressar min motor till max får jag bara 450°C, medan risktempen ligger uppåt 600-700°C. Vete katten hur de hanterar sina motorer därborta....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat med både 6LP och 40-serien. Mina tankar:

Yanmaren är starkare men inte så mycket starkare som siffrorna antyder (i en drevbåt går en 41:a med dp lika bra som en 6LP med Bravo, trots 115 hästar mindre).

Fördel Yanmar, iaf med axel. 

 

Normalt underhåll och vanliga reparationer kommer inte att skilja avsevärt, trots att Yanmaren har dyrare delar. Det handlar mer om individer (och därmed tur) då vilken båt du än väljer kommer att ha en gammal motor. Och en gammal motor kan paja imorrn eller gå i tio år.

Oavgjort. 

 

I mina trakter, Stockholms skärgård, går det 13 varv på dussinet som kan skruva Volvo och de flesta delarna finns hemma eller åtminstone runt hörnet. Yanmar kan ta betydligt längre tid om det är något knepigare än en rem. 

Fördel Volvo. 

 

Jag kör mycket assistans och upplever att det är mycket lättare att hitta någon som kan hjälpa en ledsen haverist om denne har en Volvo än en Yanmar. För att inte tala om märken som Lombardini, Sole, Nanni, Hyundai med flera. 

Fördel Volvo. 

 

Jag skulle därför föredra Volvo, iaf om jag inte hade ett eget bra nätverk av Yanmarskruvare alternativt ett bra (och sommaröppet!) varv i närheten. Eller inte var känslig för att eventuella oönskade stopp sannolikt blir längre för Yanmar än Volvo. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@firefish Tack, det var definitivt givande input.  Ska nog inte totalvägra någon av dessa motorer. Rätt båt med rätt utrustning och underhåll så kan båda typerna fungera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev firefish:

Jag har jobbat med både 6LP och 40-serien. Mina tankar:

Yanmaren är starkare men inte så mycket starkare som siffrorna antyder (i en drevbåt går en 41:a med dp lika bra som en 6LP med Bravo, trots 115 hästar mindre).

 

Du då mådde inte den Yanmarn bra kan jag säga. 

Enda direkta jämförelsen jag kan komma på är i Flying Flipper. Där skiljer det ledigt 15 knop i topp. Yanmarn ger högre marschfart än vad 41:an ger i topp.

Gick ju någon FF med 41:a som taxibåt. Pinsam!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...