Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Pålitlig motor tamd41b vs yanmar 6lp-ste

Rekommendera Poster

Ni som sett mina tidigare trådar om båtbyte till något med diesel och rak axel har säkert sett att många råd handlar om att hålla sig till den trogna tamd41b eller möjligtvis kad42/43. Men rätt båt dyker ju aldrig upp:) hur är det egentligen med yanmar 6lp-ste 300hk? Dessa sitter oftast i saga32 som jag börjat titta på en del även om forbina 9000 fortfarande är aktuell också.  Det verkar spontant som att det är lite fler servicepunkter på en yanmar och avgasböjen (mixing elbow) verkar vara en svaghet. Verkar rent allmänt som att yanmar har lite mer problem med korrossion? Yanmaren verkar vara bränsleeffektivare, säkerligen för att det helt enkelt är en mycket nyare konstruktion. Förstår att jämförelsen med en tamd41b inte är helt "rättvis" då det är olika generationer men ändå. Hittar väldigt lite om yanmar på forumet. Vad säger expertisen?

 

Jag prioriterar alltså en drivlina med få bekymmer och enkel service över högsta möjliga marchhastighet. Självklart är detta dock trevligt i likhet med lägre bränsleförbrukning.

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Olleman82:

Ni som sett mina tidigare trådar om båtbyte till något med diesel och rak axel har säkert sett att många råd handlar om att hålla sig till den trogna tamd41b eller möjligtvis kad42/43. Men rätt båt dyker ju aldrig upp:) hur är det egentligen med yanmar 6lp-ste 300hk? Dessa sitter oftast i saga32 som jag börjat titta på en del även om forbina 9000 fortfarande är aktuell också.  Det verkar spontant som att det är lite fler servicepunkter på en yanmar och avgasböjen (mixing elbow) verkar vara en svaghet. Verkar rent allmänt som att yanmar har lite mer problem med korrossion? Yanmaren verkar vara bränsleeffektivare, säkerligen för att det helt enkelt är en mycket nyare konstruktion. Förstår att jämförelsen med en tamd41b inte är helt "rättvis" då det är olika generationer men ändå. Hittar väldigt lite om yanmar på forumet. Vad säger expertisen?

 

Jag prioriterar alltså en drivlina med få bekymmer och enkel service över högsta möjliga marchhastighet. Självklart är detta dock trevligt i likhet med lägre bränsleförbrukning.

Ta det lugnt mannen snart är det upptagning och mycket båt till försäljning, pärlan finns därute och väntar. Yanmar är annars väldigt stabila motorer, men det verkar vara svindyra delar, tycker man penta är dyrt så är nog yanmar snäppet över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yanmarn har ju kamrem som ska bytas vid 1000 timmar eller 5 år vill jag minnas. 

Bytte min för första gången när jag köpte båten då var motorn typ 15 år gammal och hade gått dryga 700 timmar. 

Lite väl vågat i min smak. Det gick iofs, inte att känna eller se någon skillnad på de nya och gamla delarna. Men nästa byte blir nog redan efter10 år eller om jag säljer båten. 

 

Annars vet jag inte vad de extra servicepunkterna mot Pentan skulle vara? 

Tvärtom en föredömligt enkel maskin att sköta. 

Och självklart ett helt annat ”orr”. 

Går inte att jämföra som Du själv skriver. 

En rättvisare jämförelse är nog KAD/KAMD maskinerna. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TAMD41 är en rättfram maskin, rejäl och....tung. Och liksom Yanmar en rak turbodieselsexa. Men också bara kring 200hk, den du jämför med (Yanmar 6LP(A)-STE(2)) har 315hk men är ju betydligt lättare. I mångt och mycket samma motor som sitter i några varianter av Toyota Landcruiser. Det gör att t ex kamremssats kan hittas till humana priser och även en del andra delar är inte speciellt dyra.

 

Vet heller inte vilka "servicepunkter" som talats om. 6LP är liksom Tamd41 en mekaniskt styrd motor och har inte mycket som man inte kan felsöka med en vanlig multimeter och sunt förnuft. Eftersom du nämner -STE misstänker jag att du talar drevbåt, men Saga 32 har väl rak axel. Då heter motorn -STP för backslag (ev. med "2" på slutet).

Avgaskröken är i aluminium, men håller nog inte med om att den är överrepresenterad när det gäller korrosionsskador. 6LP... är f.ö. synnerligan vanlig i dubbelmontage på nöjesbåtar på andra sidan Atlanten.

 

Jag har viss erfarenhet av TAMD41 (bl.a. renoverat en dito) och har numera just en knappt inkörd 6LPA-STP2 av de allra sista som såldes nya i min nuvarande båt (slutade produceras för ett par år sedan).

Viktigt är att du kollar tillgängligheten på viktiga serviceställen på motorn i installationen. T ex sitter impellerpumpen lite stökigt till nere framtill till vänster på Yanmarn, och fronten kan vara bra att komma åt för framtida kamremsbyte. Samma sak med åtkomsten på en båt med TAMD41, kolla att du når oljefilter, impellerpump (sitter dock högre/bättre på den) o.s.v.

 

Jag skulle absolut inte dra mig för en båt med Yanmarmotorn, tvärtom. Men, om motorn är av årsmodell före 2003 så måste du få garantier för att den är åtgärdad av Yanmar, då dessa levererades med felaktiga ventiltätningar som nöp för hårt och gjorde ventilerna kliniskt rena från olja. Inte ovanligt med ventilhaveri (=totalrenovering) redan efter ett par hundra timmar på dessa. Yanmar åtgärdade detta kostnadsfritt, men bara om båtägaren lämnade in motorn/båten, naturligtvis.

I början av produktionsåret 2002 byttes ventiltätningarna och alla senare (inkl 6LPA-STE2/STP2) har inte denna risk.

 

Tänk också på att Saga 32 är en tungdriven båt som kräver sin motor om man vill åka i 20 knop (snabbare är sällan behagligt med Sagas 30fots-skrov).

 

Edit: Om du vill se närmare på 6LPA-STP2 så finns mitt motorbyte dokumenterat på min hemsida (välj "Dagbok" i menyn till vänster)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamrem varje 500e timma eller två år enligt den "owners manual" jag hittat.  "Mixing elbow" ska även den bytas med det intervallet.  Ska man följa deras servicepunkter till hundra ska dieseltanken också tömmas varje år. En hel hög med anoder i motorn ska också bytas men antar att detta även gäller  på en tamd41 även om jag inte hittar det i deras serviceschema. Men bara punkterna ovan blir ju svindyra om de ska göras varje år.  Missar jag något här eller:)? Kamrem vartannat år låter ju galet!?

Screenshot_20190806-091131_Drive.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev IngemarE:

TAMD41 är en rättfram maskin, rejäl och....tung. Och liksom Yanmar en rak turbodieselsexa. Men också bara kring 200hk, den du jämför med (Yanmar 6LP(A)-STE(2)) har 315hk men är ju betydligt lättare. i mångt och mycket samma motor som sitter i några varianter av Toyota Landcruiser.

 

Vet heller inte vilka "servicepunkter" som talats om. 6LP är liksom Tamd41 en mekaniskt styrd motor och har inte mycket som man inte kan felsöka med en vanlig multimeter och sunt förnuft. Eftersom du nämner -STE misstänker jag att du talar drevbåt, men Saga 32 har väl rak axel. Då heter motorn -STP för backslag (ev. med "2" på slutet).

Avgaskröken är i aluminium, men håller nog inte med om att den är överrepresenterad när det gäller korrosionsskador. 6LP... är f.ö. synnerligan vanlig i dubbelmontage på nöjesbåtar på andra sidan Atlanten.

 

Jag har viss erfarenhet av TAMD41 (bl.a. renoverat en dito) och har numera just en knappt inkörd 6LPA-STP2 av de allra sista som såldes nya i min nuvarande båt (slutade produceras för ett par år sedan).

Viktigt är att du kollar tillgängligheten på viktiga serviceställen på motorn i installationen. T ex sitter impellerpumpen lite stökigt till nere framtill till vänster på Yanmarn, och fronten kan vara bra att komma åt för framtida kamremsbyte. Samma sak med åtkomsten på en motor med TAMD41, kolla att du når oljefilter, impellerpump (sitter dock högre/bättre på den) o.s.v.

 

Jag skulle absolut inte dra mig för en båt med Yanmarmotorn, tvärtom. Men, om motorn är av årsmodell före 2003 så måste du få garantier för att den är åtgärdad av Yanmar, då dessa levererades med felaktiga ventiltätningar som nöp för hårt och gjorde ventilerna kliniskt rena från olja. Inte ovanligt med ventilhaveri (=totalrenovering) redan efter ett par hundra timmar på dessa. Yanmar åtgärdade detta kostnadsfritt, men bara om båtägaren lämnade in motorn/båten, naturligtvis.

I början av produktionsåret 2002 byttes ventiltätningarna och alla senare (inkl 6LPA-STE2/STP2) har inte denna risk.

 

Tänk också på att Saga 32 är en tungdriven båt som kräver sin motor om man vill åka i 20 knop (snabbare är sällan behagligt med Sagas 30fots-skrov).

 Blir lite konfunderad nu.  Har även sett en forbina men yanmar och rak axel.  Motorn är från år 2000 och av denna anledning bad jag om motornumret för att kontrollera med yanmar om den är åtgärdad.  På plåten på motorn står det "STE"!? (Jag har fått en bild).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Olleman82:

Kamrem varje 500e timma eller två år enligt den "owners manual" jag hittat.  "Mixing elbow" ska även den bytas med det intervallet.  Ska man följa deras servicepunkter till hundra ska dieseltanken också tömmas varje år. En hel hög med anoder i motorn ska också bytas men antar att detta även gäller  på en tamd41 även om jag inte hittar det i deras serviceschema. Men bara punkterna ovan blir ju svindyra om de ska göras varje år.  Missar jag något här eller:)? Kamrem vartannat år låter ju galet!?

Screenshot_20190806-091131_Drive.jpg

Då läser du dåligt 😉

Det är "inspection" vartannat år/500h men byte av kamremmen först vart femte eller 1250h. Sedan är det inte tvingande byte av avgaskröken efter två år, markeringen innebär snarare att man skall låta en auktoriserad titta på den och avgöra.

F.ö. är DTE den snarlika men 12-ventilsvarianten på lägre antal hk.

 

Skräm nu inte stackars TS !

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Olleman82:

 Blir lite konfunderad nu.  Har även sett en forbina men yanmar och rak axel.  Motorn är från år 2000 och av denna anledning bad jag om motornumret för att kontrollera med yanmar om den är åtgärdad.  På plåten på motorn står det "STE"!? (Jag har fått en bild).

 

Då är motorn nog utbytt och kommer från en båt som haft drev. Det är ju i grunden samma motor, men antagligen flyttade man över delar och anpassade "bakänden" för backslag.

 

Att den motorn fanns tillgänglig att montera i kan bero på att den just varit en sådan ventilhavererad motor som bytts ut och sedan renoverats och sålts igen. Kan visserligen sedan vara helt ok, särskilt som den nu har fungerat i 20 år och kanske några tusen (?) timmar. Men innan jag köpte en sådan båt skulle jag vilja ha alla papper på bordet ang. motorn. Inte för att det står STE på den utan för att den är av "fel" årsmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Då läser du dåligt 😉

Det är "inspection" vartannat år/500h men byte av kamremmen först vart femte eller 1250h. F.ö. är DTE den snarlika men 12-ventilsvarianten på lägre antal hk.

 

Skräm nu inte stackars TS !

 Det är ju jag som är TS😀 ja,  jag läste lite dåligt,  helt rätt! Men "Mixing elbow" kvarstår alltjämt.  Den är ju inte direkt billig vad jag förstår?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

 

Då är motorn nog utbytt och kommer från en båt som haft drev. Det är ju i grunden samma motor, men antagligen flyttade man över delar och anpassade "bakänden" för backslag.

 

Att den motorn fanns tillgänglig att montera i kan bero på att den just varit en sådan ventilhavererad motor som bytts ut och sedan renoverats och sålts igen. Kan visserligen sedan vara helt ok, särskilt som den nu har fungerat i 20 år och kanske några tusen (?) timmar. Men innan jag köpte en sådan båt skulle jag vilja ha alla papper på bordet ang. motorn. Inte för att det står STE på den utan för att den är av "fel" årsmodell.

 Precis,  ägaren hade ingen sådan information så jag avvaktar svar från yanmar, eller snarare en av deras auktoriserade verkstäder. Motorn har gått 960 timmar för övrigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Olleman82:

 Det är ju jag som är TS😀 ja,  jag läste lite dåligt,  helt rätt! Men "Mixing elbow" kvarstår alltjämt.  Den är ju inte direkt billig vad jag förstår?

Förlåt, tänkte inte...

 

Det står ju inte att den skall bytas vartannat år, det står att ett byte skall avgöras av en auktoriserad verkstad som man skall anlita för att inspektera. Den instruktion du hittat verkar dessutom anpassad för amerikanska juridiktänket där man har hänglsen och livremmar in absurdum. Det är f.ö. samma material och snarlik krök som på 4LHA-STP, och min var i nyskick efter 15 år (ok, mestadels sötvattenkörning).

 

Nedan är ur en standardmanual för 6LP:

 

image.png.0c53d4936237095702b2b17434d78fbd.png

 

Här ser du att det handlar om att rengöra/inspektera och inte absolut byta efter 2år/500h. Inte konstigare än att det vid service på en bil även ingår att kolla igenom andra saker än bara byta olja/filter, t ex sprickor i remmar och allmänna statusen.

 

På norska Båtplassen, https://baatplassen.no/   finns många trådar om just Saga och Sagaliknande båtar samt enormt mycket info om både Yanmar och VP-motorerna. Tänk dock på att de som INTE har problem sällan skriver om det på forum.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Förlåt, tänkte inte...

 

Det står ju inte att den skall bytas vartannat år, det står att ett byte skall avgöras av en auktoriserad verkstad som man skall anlita för att inspektera. Den instruktion du hittat verkar dessutom anpassad för amerikanska juridiktänket där man har hänglsen och livremmar in absurdum. Det är f.ö. samma material och snarlik krök som på 4LHA-STP, och min var i nyskick efter 15 år (ok, mestadels sötvattenkörning).

 

Nedan är ur en standardmanual för 6LP:

image.png.7f1cd4ac5f6a4172ba351272c26cd743.png

 

Här ser du att det handlar om att rengöra/inspektera och inte absolut byta efter 2år/500h. Inte konstigare än att det vid service på en bil även ingår att kolla igenom andra saker, t ex sprickor i remmar och allmänna statusen.

 

På norska Båtplassen, https://baatplassen.no/   finns många trådar om just Saga och Sagaliknande båtar samt enormt mycket info om både Yanmar och VP-motorerna. Tänk dock på att de som INTE har problem sällan skriver om det på forum.

image.png

Ja,  det var ju lite annorlunda.  Ok, stora skillnaden är således kamremsbytet mot en tamd41b. Det är väl förvisso en kostsam historia om man inte gör det själv men något ska det väl kosta att ha 100 kusar extra:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Olleman82:

Ja,  det var ju lite annorlunda.  Ok, stora skillnaden är således kamremsbytet mot en tamd41b. Det är väl förvisso en kostsam historia om man inte gör det själv men något ska det väl kosta att ha 100 kusar extra:)

 

 

Nja, behöver inte bli tokdyrt. I synnerhet inte om du gör det själv, då delarna i Toyotaversion inte överstiger tusenlappen. Men det är ju inte förrän vart 5:e år (eller kanske ännu mer sällan, även om man skall följa tillverkarens rekommendationer på en sådan viktig detalj).

 

Här en tråd i ämnet:

https://baatplassen.no/i/topic/63494-bytte-av-registerreim-på-yanmar-6lpa-stp/?tab=comments#comment-888501

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en lång diskussion med servicechefen på Yanmar Sverige inför köpet av min båt. 

Problemet med ventiltätningarna har fått lite orimliga proportioner på diverse internetforum. Har motorn klarat 100 timmar är det inget problem. En ventiltätning blir inte tätare med tiden. Att öht, diskutera det på 20 år gamla maskiner blir lite löjligt. Du kommer inte få något konkret svar från Yanmar iaf. 

Enligt ett rykte ska det gå att se skillnad på färgen på ventiltätningarna om de är bytta? Går säkert att googla fram och är ju enkelt att lyfta ventilkåpan och kolla för extremhypokondrikern. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev coppertail:

Jag hade en lång diskussion med servicechefen på Yanmar Sverige inför köpet av min båt. 

Problemet med ventiltätningarna har fått lite orimliga proportioner på diverse internetforum. Har motorn klarat 100 timmar är det inget problem. En ventiltätning blir inte tätare med tiden. Att öht, diskutera det på 20 år gamla maskiner blir lite löjligt. Du kommer inte få något konkret svar från Yanmar iaf. 

Enligt ett rykte ska det gå att se skillnad på färgen på ventiltätningarna om de är bytta? Går säkert att googla fram och är ju enkelt att lyfta ventilkåpan och kolla för extremhypokondrikern. 

 

Det kanske är så, har dock läst på amerikanska forum om haverier vid både 300 och upp till 700 timmar som de hävdade handlade om ventilproblematiken. Risken är kanske liten men med klassisk riskbedömning blir det ändå en viktig aspekt att ta hänsyn till eftersom effekten om risken "slår in" blir en väldigt stor kostnad. Källan i det här fallet får väl anses partisk också (servicechef yanmar).

 

Man hittar också det här med ventilproblematiken väldigt enkelt med google.  Kan jag göra det är ju sannolikheten att köparen hittar samma info när jag väl ska sälja och då blir båten säkert mer svårsåld.

 

Min "take" på det här med yanmar vs penta är att de verkar rätt likvärdiga i kvalité. I Sverige känns det dock som att båtar med VP motorer får ett högre värde eftersom de är så vanliga och det är därför enklare att få hjälp när något lite mer avancerat väl händer.

 

Jag är nog lite kontrollfreak på det här området men eftersom förra båten till viss del såldes pga alla problem försöker jag hitta den drivlina som åtminstone statistiskt borde ge mig  ett relativt problemfritt ägande. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till. Vad jag förstår är det så dyrt att totalrenovera en sån här motor att det i princip är lika bra att köpa en ny. Detta borde ju innebära att vid ett totalhaveri blir det redigt dyrt. En tamd41b kan man ju byta in och få en totalrenoverad tillbaka för runt 100k. Mycket pengar men inte i närheten av vad en ny kostar iaf.

 

Någon som är insatt får gärna rätta mig för om man köper motorer som börjar närma sig 20 år gamla behöver man iaf kalkylera med vad ett totalhaveri innebär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Olleman82:

En sak till. Vad jag förstår är det så dyrt att totalrenovera en sån här motor att det i princip är lika bra att köpa en ny. Detta borde ju innebära att vid ett totalhaveri blir det redigt dyrt. En tamd41b kan man ju byta in och få en totalrenoverad tillbaka för runt 100k. Mycket pengar men inte i närheten av vad en ny kostar iaf.

 

Någon som är insatt får gärna rätta mig för om man köper motorer som börjar närma sig 20 år gamla behöver man iaf kalkylera med vad ett totalhaveri innebär.

 

Rätt resonerat om kostnaden för totalrenovering. Att det ändå finns "totalrenoverade" motorer att köpa till priser långt under nypris beror nog (tyvärr) på att begreppet "totalrenovering" ytterst sällan innebär just vad det står för. Ofta är bara de havererade delarna bytta samt i bästa fall resten kontrollerade. Och så alla utsidor nymålade, givetvis. I sämsta fall är det bara nymålat....  Jag har sett båda varianterna, tyvärr dessutom från svenska motorrenoveringsfirmor.

 

Egentligen behöver det inte vara fel att delrenovera, men det är begreppen som missbrukas.

 

Visst är det sunt att kalkylera med kostnaden för ett totalhaveri på en 20 år gammal båt, men i praktiken landar man då i att ingen båt (med fortfarande fungerande motor) kommer bli billig nog att den passar in i kalkylen, och man får kompromissa.

 

Det är heller allt annat än svart och vitt. En båtmotor kan vara slut efter 5 år, men den kan också vara i nyskick efter 20. Väldigt mycket beroende på skötsel. Därför, undersök servicedokumentation, lyssna, testa och inte minst titta och lukta i motorutrymmet. Är det rent och fint och inte luktar "motor" är det troligen en välhållen motor som med stor sannolikhet inte kommer totalhaverera i det närmaste. Även om det rengjorts inför försäljningen avslöjar lukten om det funnits småläckage och slabb sedan tidigare. Den är mycket svårare att få bort.

 

Således: Pekar allt på städat och välskött utanpå är det troligare att det är städat och välskött "inuti" också. Dvs utgifter för ett nära förestående motorhaveri kan göras mindre sannolika. Motsatsen i olika grader måste också öka denna "risk" och höjd tas för det i priset.

Men alla båtar, båtägare och motorer har sin historia och det går inte att säga något generellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev IngemarE:

 

Visst är det sunt att kalkylera med kostnaden för ett totalhaveri på en 20 år gammal båt, men i praktiken landar man då i att ingen båt (med fortfarande fungerande motor) kommer bli billig nog att den passar in i kalkylen, och man får kompromiss.

 

Så ofta man hittar båtar på  blocket  med bytta motorer så måste det hända lite då och då. Att inte fundera över vad ett sådant haveri skulle kunna kosta blir lite som att stoppa huvudet i sanden - även om man kan ta steg för att minska risken avsevärr. Jag vill ändå ha med det i min kalkyl och det blir nog det som får fälla avgörandet i mitt fall. Rasar den gamla pentan finns det goda möjligheter att få det ordnat till en lägre kostnad helt enkelt.  Sen att yanmaren ger båten helt andra marchegenskaper samt lägre förbrukning uppväger inte tillräckligt i  vårt fall - tyvärr. 

 

Den här delen i båtletande är tyvärr så himla tråkig men en verklighet som åtminstone vi behöver förhålla oss till.

 

De övriga tipsen du ger om att besiktiga motorn ockulärt är jättebra och efter att ha tittat på ett gäng båtar i sommar börjar även en icke-motorkille som jag att känna sig rätt bekväm med att bedömma motorer. Lite coachning från @kossor över telefon har gjort gott också 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Olleman82:

 

Så ofta man hittar båtar på  blocket  med bytta motorer så måste det hända lite då och då. Att inte fundera över vad ett sådant haveri skulle kunna kosta blir lite som att stoppa huvudet i sanden - även om man kan ta steg för att minska risken avsevärr. Jag vill ändå ha med det i min kalkyl och det blir nog det som får fälla avgörandet i mitt fall. Rasar den gamla pentan finns det goda möjligheter att få det ordnat till en lägre kostnad helt enkelt.  Sen att yanmaren ger båten helt andra marchegenskaper samt lägre förbrukning uppväger inte tillräckligt i  vårt fall - tyvärr.

 

Visst händer det, och jag sade inte att du INTE skulle ha med det i kalkylen. Men hur mycket, hur sannolikt o.s.v. styrs av faktorerna jag nämnde, och det finns många båtar där det är alldeles uppenbart att prylarna tagits omhand så väl att man kan anse det helt osannolikt för ett nära förestående totalhaveri.

 

Vi köpte själva vår första båt med sönderfrusen motor. Men det var uppenbart att den var körd, så som det såg ut i motorrummet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir ju alltid en del tyckande i såna här trådar.  Hade varit väldigt intressant med statistik på hur set ser ut med större haverier på marina fritidsmotorer, framförallt med  variabeln hur service skötts. Det lär vi nog inte få se någon:) säkerligen är det högst ovanligt om service skötts till punkt och pricka. 

 

Tittade på en forbina 10000 med nyrenoverad motor. Där hade en presskoppling för motoroljan mellan filter och motor släppt under gång. Motorolja i hela motorrummet och skuren på 2 cylindrar. Men det klart, det kan ju mycket väl ha stått där och läckt ett tag och därmed hade en observant ägare hittat problemet i tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Olleman82:

Där hade en presskoppling för motoroljan mellan filter och motor släppt under gång. Motorolja i hela motorrummet och skuren på 2 cylindrar. Men det klart, det kan ju mycket väl ha stått där och läckt ett tag och därmed hade en observant ägare hittat problemet i tid.

 

Dessutom så lär varningssummern varit avstängd alt. ignorerats. Eller kanske inte fungerat, om underhållet legat i linje med vad man kan misstänka. Liksom på en bil så innebär oljetrycksvarning ju omedelbar avstängning, och det hinner man normalt definitivt innan motorn nyper.

 

Hursomhelst får du ju med allt tittande mer och mer känsla för vad som är bra och dåliga tecken, precis som du skriver. Gott !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Olleman82:

Rasar den gamla pentan finns det goda möjligheter att få det ordnat till en lägre kostnad helt enkelt.  

 

Tyvärr verkar ju Penta sluta tillverka reservdelar på dagen 10 år efter att en modell slutat säljas. 

Men med lite tur och mycket letande kanske det mesta gå att hitta? 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-08 vid 16:03 skrev coppertail:

 

Tyvärr verkar ju Penta sluta tillverka reservdelar på dagen 10 år efter att en modell slutat säljas. 

Men med lite tur och mycket letande kanske det mesta gå att hitta? 

Men 40 serien är en så abnorm produktion så delar kommer eftermarknaden ta hand om under mycket lång tid. Synd inte penta fattar vilken enorm kassako man går miste om. Men de e ju klart de har ju bensinarna från andra sidan....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-08 vid 16:03 skrev coppertail:

 

Tyvärr verkar ju Penta sluta tillverka reservdelar på dagen 10 år efter att en modell slutat säljas. 

Men med lite tur och mycket letande kanske det mesta gå att hitta? 

Därav kommer jag aldrig våga köpa en motor från penta som är en commonrail, vi kommer få se motorer lyftas ur om några år pga av att teknikboxen utgått, och då är en fullt fungerande motor värdelös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan en ny förbränningsmotor kommer lida av reservdelsbrist så kommer den att vara förbjuden eller ha en miljöavgift/skatt så att man ändå inte har råd att använda den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev kossor:

Därav kommer jag aldrig våga köpa en motor från penta som är en commonrail, vi kommer få se motorer lyftas ur om några år pga av att teknikboxen utgått, och då är en fullt fungerande motor värdelös.

Nejdå, då kommer man i stora landet i öster insett marknaden och börjat sälja kopior för en bråkdel av vad VP tog för boxen. Det finns redan idag.

 

Tänk på att de moderna grönmotorernas största marknad inte är här i norden.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev kossor:

Därav kommer jag aldrig våga köpa en motor från penta som är en commonrail, vi kommer få se motorer lyftas ur om några år pga av att teknikboxen utgått, och då är en fullt fungerande motor värdelös.

Nja, det finns faktiskt firmor som bygger egna boxar till ALLA motorer.

Ett exempel:

Dahlbäcks byggde en egen box (med optimering och bänkning såklart) till Audi S8 för att kunna köra med dubbla turbos på en V8 som inte var orginal.

 

Bilvärlden såklart, men går det i bil då går det i en båt.

 

Jag själv körde en B230 med insprut i en Marieholm 24. Dalbäcks låste programvaran för lambdan så den gick i en kurva med synkning till gasning.

 

Men håller med, aldrig skulle jag köpa en båt med Volvo Penta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@kossor var inne på reservdelspriser i början på tråden.  Ny turbo till tamd41an verkar landa på runt 10k. Turbon till yanmaren kostar 24k. Men det klart, finns ingen att köpa till pentan spelar det ju mindre roll:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Olleman82:

@kossor var inne på reservdelspriser i början på tråden.  Ny turbo till tamd41an verkar landa på runt 10k. Turbon till yanmaren kostar 24k. Men det klart, finns ingen att köpa till pentan spelar det ju mindre roll:)

För 10k får du knappast en ny komplett turbo från VP, däremot en renoverad. Finns också till Yanmar för samma peng, men om man inte måste ha en med "Yanmar" skrivet på finns det nya i den prisklassen. Och så kan man ju leta till Toyota....😉

 

Jag måste citera vår lokala motorrenoveringsverkstad när min bekant lämnade in sin TAMD41-topp för renovering och frågade vad det kostade. "Ja, allt som börjar med B är ju dyrt ska du veta. Båt och BMW".

 

Varken Yanmar eller VP tillverkar turbon själva, det är en komponent som köps in från underleverantör på deras specifikation (ibland mer eller mindre standardspec). Beroende på var i kedjan man kan få tag på den blir priset därefter, och det gäller oavsett om motorn är grön eller grå. Men så fort den kommit så långt i ledet att den fått "Båt" på etiketten dubblas gärna priserna.

 

Det gäller även t ex impellersidan. Yanmarmotorn är - trots sitt ursprung - utrustad med en svensk Johnsonpump, och till min förra Yanmar (4LHA-STP) passade därför impellrar från de vanligaste VP-motorerna. Inklusive från de alternativa leverantörerna.

 

------------

 

Vi har  i familjen ett par italienska Bertonedesignade X1/9-bilar, som ju från början är en konceptbil. Det är lite av "sporten" att spåra/hitta/veta varifrån de olika delarna kommer, för på så sätt kan det bli duktigt billigt att underhålla dessa små skapelser (som har en tendens att gå sönder).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

För 10k får du knappast en ny komplett turbo från VP, däremot en renoverad. Finns också till Yanmar för samma peng, men om man inte måste ha en med "Yanmar" skrivet på finns det nya i den prisklassen. Och så kan man ju leta till Toyota....😉

 

Jag måste citera vår lokala motorrenoveringsverkstad när min bekant lämnade in sin TAMD41-topp för renovering och frågade vad det kostade. "Ja, allt som börjar med B är ju dyrt ska du veta. Båt och BMW".

 

Varken Yanmar eller VP tillverkar turbon själva, det är en komponent som köps in från underleverantör på deras specifikation. Beroende på var i kedjan man kan få tag på den blir priset därefter, och det gäller oavsett om motorn är grön eller grå.

Nej, det är väl en renoverad turbo då. En googling och snabb sökning på eBay gav 24k som bästa pris. Peka mig gärna i riktningen vart jag hittar en icke-original för mindre peng.  Försöker fortfarande bli övertygad  så att jag inte behöver snöa in mig så totalt på bara en motor.  Just nu verkar det helt klart som att tamd41an blir den billigaste motorn att äga om kostnader för service och reparationer samt i värsta fall motorbyte ska räknas med.

 

På tal om service, byte kylarvätska i färskvattensystemet varje år, har jag läst fel nu igen eller:)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...